Menü

6+1 film, melyeket híres fotók vagy fotográfusok inspiráltak

23 • 03 • 12Cserna Endre

A fényképezés és a film mindig is testvéri kapcsolatban állt egymással. Ezt senki sem értette meg jobban, mint a 19. századi fotográfus, Edward Muybridge, aki 1878-as A ló mozgásban című híres fotósorozatának elkészítése közben találta fel a zoopraxiszkópot, a korai filmvetítőt. Annak megállapítására, hogy a lovak galoppozás közben mindig a földön tartják-e egyik patájukat, Muybridge gyors egymásutánban kioldotta a zárat, és megpróbálta megörökíteni a ló minden egyes izommozgását. A zoopraxiszkópot használta a képek gyors egymásutánban történő vetítésére, így gyakorlatilag egy nagyon rövid/gyors filmet készítve.

Azóta is a fotográfia hatása a filmre tagadhatatlan, a rendezők gyakran fotográfiák alapján alakítják ki műveik megjelenését és hangulatát, esetleg cselekményének elemeit. Stanley Kubrick rendező tizenéves sajtófotósként kezdte pályafutását, és olyan képeket készített, amelyek esztétikailag a híres bűnügyi fotográfus Weegee munkáira hasonlítanak leginkább. Kubrickot annyira lenyűgözte Weegee szikár és megdöbbentő stílusa, hogy évekkel később még a Dr. Strangelove forgatására is felbérelte, hogy készítsen állóképeket és a film bűnügyi helyszíneinek forgatásakor is kikérte a tanácsát.

Az alábbiakban hat olyan filmet mutatunk be, amelyeket híres fényképek vagy azok készítői ihlettek.

1.
Ryan közlegény megmentése (1998), rendező: Steven Spielberg

Steven Spielberg háborús eposzában, a Ryan közlegény megmentése című filmben a második világháború D-napjának eseményeit egy katona szemén keresztül igyekezett valósághűen megörökíteni. A történelem e pillanatának hűségét megteremtve Spielberg Robert Capa által az 1944-es partraszállás során rögzített fényképeit vette alapul. Capa mesteri háborús újságíró volt, aki a normandiai partraszállás alatt a szövetséges katonák közé ágyazva közelről, kíméletlen realizmussal örökítette meg a képeket. Janusz Kamiński operatőr Capa szerepéről ezt nyilatkozta: „A Ryan közlegényben egy nagy hollywoodi produkciót akartam úgy beállítani, mintha egy csapat haditudósító 16 mm-es filmre vette volna fel az eseményeket.”

0103

Ryan közlegény megmentése
Bemutató dátuma: 1998. szeptember 17.
Forgalmazó: UIP-Duna Film

2.
Öngyilkos szüzek
(1999), rendező: Sofia Coppola

Mámorító, álomszerű komorság tölti be minden képkockáját Sofia Coppola forgatókönyvíró és rendezőnő kultfilmjének, a The Virgin Suicides-nak, amely öt kamasz lisszaboni lány tragikus életét és halálát mutatja be rajongó szomszédaik szemszögéből. A filmnek kifejezetten feminin melankóliája van, amit Ed Lachman operatőr éteri látványa is segít. Coppola Bill Owens fotográfustól merített ihletet, és különösen egy fényképre, az Our eighth-grade graduation dance was really far out című 1973-as képre utalt, mondván: „határozottan ez járt a fejemben, amikor a filmen dolgoztam.

0103

The Virgin Suicides, amerikai filmdráma, 99 perc, 1999

3.
A nő (2013), rendező: Spike Jonze

A Her futurisztikus, nosztalgiával is bőségesen megöntözött elrettentő története egy szerelmi történet egyetlen igazán érzelmekre képes szeretővel. Spike Jonze rendező Todd Hido fotográfus Untitled #2653 (2000) című intrikus, rejtélyes képéből merített 2014-es Oscar-díjas remekművének megalkotásakor. A filmben Joaquin Phoenix egy kiábrándult írót, Theodore Twomblyt alakítja, aki azzal tölti napjait, hogy intim leveleket ír másoknak, és eközben beleszeret ijesztően okos virtuális asszisztensébe, Samanthába, akinek Scarlett Johansson adja a hangját. A New York Magazine-nak adott interjújában Jonze így írta le a fotót, amely inspirálta: „Olyan, mint egy emlék. Egy nap hangulata konkrétumok nélkül. Egy emlék egy lányról, ebben a gyönyörű, vicces erdőben.” Valóban, a kép visszafogott palettája tükröződik Jonze hasonlóan visszafogott filmnyelvi esztétikájában.

0103

A nő
Bemutató dátuma: 2014. február 6.
Forgalmazó: InterCom

4.
Éjjeli féreg
(2014), rendező: Dan Gilroy

A cikk elején már említett Weegee (polgári nevén Arthur Fellig) az 1930-as években vált ismertté, mint New York piszkos, sötét utcáin zajló brutális bűnügyi jelenetek mesterfotósa. Az élete már önmagában is elég filmszerűen hangzik, állítólag ruhában aludt autójában a rádió mellett, várva, hogy felébredjen és egyből indulhasson a legújabb bűntény helyszínére. Ő volt az egyetlen újságíró New Yorkban 1938-ban, akinek engedélye volt olyan hordozható rövidhullámú rádió használatára, ami a rendőrség által használt sávot is tudta fogni, De Dan Gilroy debütáló filmjében, a Nightcrawler-ben egy hasonlóan elszánt operatőrről, Lou Boomról szóló filmben a jelenben gondolták őt újra. A Jake Gyllenhaal által alakított Lou Los Angeles utcáit járja a legbrutálisabb felvételekre vadászva.

0103

Éjjeli féreg
Bemutató dátuma: 2014. november 13.
Forgalmazó: Big Bang Media

5.
Carol
(2015), rendező: Todd Haynes

Saul Leiter fotóművészt a maga nemében azért szeretik, mert egyszerre örökítette meg az 1950-es évek New Yorkjának zordságát és szépségét. Nem csoda tehát, hogy Todd Haynes rendező Leiter munkásságára támaszkodott, amikor 2015-ös Carol című filmjét tervezte, amely abban az évtizedben játszódik Manhattanben. A filmben egy fiatal eladónő és egy fásult háziasszony románcot kezd egy szerelmükkel szemben keményen fellépő társadalomban. Az ötvenes évek utcai fotográfiájának megjelenítését megidézendő, Ed Lachman operatőr úgy döntött, hogy 16 mm-es filmre forgatja a filmet, így a régi idők fotóinak szemcsés hangulatát adva vissza. Haynes dicsérte Leiter képességét az utcai fényképezés és az absztrakt művészet ötvözésére, miközben pontosan ábrázolta a városi élet kaotikus erőit. „Bár néha azt hiszed, hogy egy absztrakt festményt nézel” – mondta – „valójában az idő és a hely sajátos érzetét hozza létre és adja át a fények, az üvegfelületek és a por közjátékával.” Haynes rendezői döntéseihez az is hozzájárult, ahogy Leiter gyakran plexiüvegen vagy ablakokon keresztül keretezte képeit, eltakarva a tekintet tárgyát, és eltávolítva a nézőt a jelenettől.

0103

Carol
Bemutató dátuma: 2016. február 11.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

6.
Holdfény
(2016), rendező: Barry Jenkins

A Holdfény, amely elnyerte a 2016-os év legjobb filmjének járó Oscar-díjat, Chiron, egy fekete queer személy életét mutatja be, aki Miamiban érik felnőtté. A mozi különböző etapokban, amelyekben három különböző színész alakítja Chiront különböző életkoraiban, egy buja, álomszerű világba merít minket. E hatás elérése érdekében a film rendezője, Barry Jenkins és operatőre, James Laxton nagymértékben támaszkodott fotókra az inspirációhoz. A páros kifejezetten Earlie Hudnall Jr. amerikai és Viviane Sassen holland fotográfus munkáit vette alapul. Megragadták őket Hudnall szeretetteljes, realista ábrázolásai a déli afroamerikai közösségekről az 1970-es évekből, amelyek családok, barátok és szomszédok közeli, intim pillanatait mutatják be. Hasonlóképpen, a Holdfény Chiron történetét is figyelemre méltó intimitással és empátiával meséli el. Sassentől Jenkins és Laxton dekadens, mélyen telített színpalettát és az emberi formák absztrakt megbecsülését leste el.

0103

Holdfény
Bemutató dátuma: 2017. február 16.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

+1
A szél (1996), rendező: Iványi Marcell

Bár nem kifejezetten klasszikus mozifilmről van szó, Iványi Marcell 1996-os kísérleti rövidfilmje a magyar származású Lucien Hervé Három asszonyság című képét dolgozza fel és gondolja tovább. Bravúrosan megkomponált egysnittes alkotása végül a Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálmát érdemelt – pedig két évvel azelőtt csupán egy, a Színház és Filmművészeti Egyetemen Bíró Yvette oktató által kiadott feladat megoldásaként született meg a kisfilm ötlete.

Jegyzetek

2022-ben egy Nan Goldinról szóló dokumentumfilm nyerte el a Velencei Filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlán-díjat. A film a fotográfus életéről és karrierjéről, valamint egy gyógyszercég ellen folytatott küzdelméről szól. A céget az amerikai opioidválság kialakulásáért okolja, felelősségre vonásáért a művész jó ideje harcol.