Menü

Két fotográfus is pert nyert Richard Prince ellen, aki a közösségi médiára feltöltött képeket használta sajátjaként

23 • 06 • 07Szabó Benedek

Richard Prince amerikai képzőművészt, a „kisajátító művészet" egyik ismert alakját nemrég két hivatásos fotográfus is perbe fogta. Mindkét per a művész Instagramról származó New Portraits című sorozata körül forog, amelyet Prince a közösségi oldal felhasználói által feltöltött képekből készített. A sorozatba került fényképeket tintasugaras eljárással vászonra nyomtatott képekről készítette és később úgy terjesztette ezeket, mint saját művészeti produktumát.

0103

Fotó: Donald Graham fényképe a „Rastafarian Smoking A Joint”-ról és Richard Prince művész kisajátított alkotása

A most lezáródó perek közül az elsőt egy Donald Graham nevű fotográfus indította még 2016-ban, aki azzal vádolta meg Prince-t, hogy jogellenesen használta fel az 1998-as Rastafarian Smoking A Joint című fotográfiáját. A második jogi panaszt Eric McNatt fotográfus nyújtotta be, ez a per azért indult, mert Prince felhasználta a művésznek Kim Gordonról, a Sonic Youth zenekar társalapítójáról készített portréját.

A Courthouse News beszámolója szerint május 12-én egy manhattani bíró úgy döntött, hogy a két fényképész keresete bíróság elé kerülhet. A döntés indoklásában az állt, hogy a megvádolt alkotó nem nyújtott be elegendő dokumentumot annak bizonyítására, hogy a New Portraits sorozat egy önálló művészeti termék, és annak alkotásai nem csak jogellenes újrafelhasználások. Ha kollázshoz vagy más vegyes technikához használta volna fel a fényképeket, könnyen lehet, hogy a bíróság nem tudta volna felelősségre vonni – áll a bíró indoklásában.

Az ügyet hivatalos eljárásban vizsgáló amerikai bíró, Sidney Stein ítélethirdetéskor úgy fogalmazott: a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy Prince fényképeken eszközölt változtatásai csupán módosították az eredeti képeket, de nem formálta őket új, önálló alkotásokká. Emiatt a bíróság úgy ítélte meg, hogy a Prince által megjelölt művészi cél egyrészt ellentmondásos, másrészt csak korlátozott jelentőséggel bír, hiszen a kész alkotások csak az eredetiek egyszerű másolatai.

Az ítélet részletezéséből kiderült az is, hogy a bíróság szerint a legtöbben csak két módosítást tudnának felfedezni Prince képein. Az egyik, hogy egy Instagram-keretet adott hozzá az eredeti felvételhez, illetve hogy saját kommentárjával kísérte a fényképet. Bár ez az ítélet az amerikai ítélkezési gyakorlatban precedensértékű lehet, nem ez az első ilyen alkalom. Amikor Prince húszas éveiben a Time Inc. egyik részlegén dolgozott, egyszerűen lefényképezte az újságokban megjelent Marlboro hirdetéseket kísérő képeket. 1980 és 1992 között Prince különös figyelmet fordított a cowboy motívumára, ami ekkor a Marlboro cigaretták fontos reklámfigurájává vált.

0103

Fotó: Eric McNatt fotója Kim Gordonról és Richard Prince művész kisajátított alkotása

A Marlboro-reklám ötletének az ellopásáról 1992-ben így nyilatkozott:

„Senki sem figyelt. És a reklámkampány igen sikeres volt. Ha lopni indulsz, tudod, hogy a bankban kötsz ki.”

Azért, hogy a saját taktikáját nehogy ellene fordítsák, Richard Prince az összes művét szerzői jogvédelem alá vetette. Prince kisajátító művészete – mely valósággal felrobbantotta a művészeti világot – szinte azonnal provokáló pereket és aukciós rekordokat eredményezett. Véleménye szerint ezzel az ellentmondásos gyakorlattal újra meghatározta, hogy mit jelent „fényképet” venni. Ez volt az első nagy nyilvánosságot kapott eset, ami több évtizeden keresztül húzódó vitát generált a szerzői jogokról és az újrafelhasználó művészetről.

2008-ban a Sotheby’s árverésén Richard Prince Untitled (Cowboy) (1986) című fényképe 3.401.000 dollárért kelt el. Ezzel az eredménnyel azóta is a világ egyik legdrágább fotójaként tartják számon Prince cím nélküli sorozatának darabját. Az ikonikus sorozat ismertségét jól jelzi, hogy tavaly a Time magazin minden idők 100 legnagyobb hatású fotójának listáján is szerepelt egy fotója.

0103

Fotó: Richard Prince kiállítás a Gagosian Gallery-ben. Photography by Robert McKeever