Üveges Mónika: Az antropocén mint geológiai határvonal
20 • 08 • 19Barta Edit
Üveges Mónika képzőművész 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, korábban a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola fotó szakán folytatott tanulmányokat. Munkáiban a festészet, a szobrászat és a fotográfia közötti átjárhatósággal foglalkozik, a hagyományos képformátumokat kitágítva, relief jellegű, tárgyiasított képeket hoz létre. Alkotásai során rendszeresen használ természetből vett anyagokat, saját maga által készített kereteit például uszadékfából formázza. Galériánkban most három, egymással koncepciójában összefüggő sorozatát mutatjuk be, a 2018-2020 között készült Membrane, a Hyperobject és a Romantism Negru az ember és természet összetett viszonyának eltérő megéléseinek a lenyomatai. A természetes és a mesterséges, idegentestszerű megjelenítés munkáinak jellegzetes vonása.
„Egy ideje az antropocén mint geológiai határvonal foglalkoztat, az ember által felszabadított erők kártékony működéséből létrejövő eltűnés- és katasztrófasorozat, mely válaszút elé állít mindent és mindenkit. Az ember és a természet szimbiózisa, elidegenedése és metamorfózisa van jelen az anyagi folyamatok, interakciók révén a munkáimban. A fenti gondolatot járom körbe sorozataimmal. A fosszíliaszerű Romantism Negru sorozatban a múlandó természet romantikus módon jelenik meg, melyet az efemer fotoemulziós-analóg fotográfiai eljárás segít. A Hyperobject című sorozatban a természetes és mesterséges határát keresem, többnézetű objektjeimmel. A Membrane-nál fragmentált emberi motívumok tapadnak a műanyag transzparens hártyába, ugyanannyi melankóliával mint játékossággal.”