Blog

Fotótörténet – Rodney Smith: Skyline (1995)

A képre 1995 tavaszán a New York Times Magazine-tól kaptam megbízást. Ehhez a sorozathoz már két másik „vonalas” képet, a Hemline-t (ruha alsó szegélyének vonala) és az Airline-t (légi útvonal, légitársaság) készítettem és ezután a Skyline-t (felhőkarcolók kontúrvonala) rendelték meg. Az egyetlen utasítás az volt, hogy a fotón a New York-i felhőkarcolók sziluettje legyen.

Tovább

Fotótörténet – Dorothea Lange: A vándorló anya (1936)

A Vándorló anya a nagy gazdasági világválság és az amerikai történelem talán legismertebb képe, amelyet Dorothea Lange készített 1936-ban a kaliforniai Nipomóban. A fotó megjelenésétől kezdve az éhséget, szegénységet és kilátástalanságot jelképezi, mely oly sok embert sújtott a nagy gazdasági világválság idején.

Vajon ki volt a 19. században a legtöbbször lefényképezett amerikai?

A címben feltett kérdésre – ironikus módon – valószínűleg nincs pontos válasz. Ennek ellenére 2015-ben Picturing Frederick Douglass: An Illustrated Biography Of The 19th Century’s Most Photographed American címmel egy könyv is megjelent e témában, és a washingtoni National Portrait Gallery-ben közel egy éven át látogatható tárlatán mutatták be a Douglassról készült felvételeket.

„Egyáltalán művészet ez?” – Gyurmából készíti el a világhírű fotók 3D verzióit Eleanor Macnair

Az RRB Photobooks gondozásában 2024 márciusában jelent meg Macnair legújabb albuma Whilst The World Sleeps (Míg a világ alszik) címmel. Az album képei késő éjjel készültek Play-Doh, egy üres borosüveg, mint rögtönzött sodrófa, egy kés és egy vágódeszka segítségével. Macnair – többek között – Cindy Sherman, Nan Goldin, William Eggleston, Robert Frank és Man Ray ikonikus képeit készítette el gyurmából.

Fotótörténet – Weegee: A kritikus (1943)

A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson új megvilágításban tárja látogatói elé az amerikai fotóriport két világháború közötti fenegyereke, Weegee (1899–1968) munkásságát. A május 19-ig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállításon látható A kritikus című felvétele, melyet a Time magazin szerkesztői 2016-ban a világ 100 legmeghatározóbb fotójának listájára is beválasztottak.

Fotótörténet – André Kertész: Szatirikus táncosnő (1927 körül)

A képen Förstner Magda egy kanapén féloldalasan fekszik, a falon egy nőalakot ábrázoló alkotás, a bal oldalon pedig Beöthy Irányzott cselekvés (1927) című szobra látható, melyet Förstner kicsavart végtagokkal utánoz. A kép Groteszk táncosnő címen jelent meg a Magyar Fotográfia, 1928. június 20. számának 10. oldalán.

Fotótörténet – W. Eugene Smith: Séta az édenkertbe (1946)

Az amerikai Center for Creative Photography (CCP) kiállítást rendezett W. Eugene Smith munkáiból A Life in Pictures címen, ahol egyik legismertebb munkája a Walk to Paradise Garden című fotó is látható március 2-ig. „Azon a napon, amikor először próbáltam ismét felvételt készíteni, alig tudtam a filmtekercset a fényképezőgépbe betenni. Márpedig elhatároztam, hogy az első fotó élesen különbözni fog a háborús felvételektől és az élet igenlését fogja sugározni” – emlékezett Smith a LIFE magazin The Classic Collection című riportsorozatában a fotó készítésének történetére.

Ki készítette ezeket a képeket? Promptográfus vagy fotográfus?

Olyan képeket mutatunk, melyeket vagy fotográfusok készítettek analóg vagy digitális kamerával vagy promptográfusok hozták létre kulcsszavaikkal az AI segítségével. De vajon melyik melyik? Az, hogy egy alkotás fotográfus vagy promptográfus munkája-e, az adott képre kattintva derül ki.  

Fotótörténet – Josef Koudelka: Vencel tér, Prága, 1968. augusztus 22.

Hirtelen, életemben először kerültem ilyen helyzetbe és reagáltam rá. Tudtam, hogy ezt fontos megörökíteni, ezért fotóztam. Ezeket a felvételeket a publikálás szándéka nélkül, magamnak készítettem. Prágában véletlenül valaki felfigyelt a képekre, amelyek közül néhányat több hónappal később titokban kivittek Csehszlovákiából és New Yorkban Elliott Erwitt, a Magnum akkori igazgatója asztalára kerültek, aki azonnal még több képet kért.

Tovább

Fotótörténet – Don McCullin: Shell-shocked US Marine, The Battle of Hue, 1968

A brit fotóriporter, Don McCullin (1935) az 1968-as vietnámi Tét-offenzíva idején néhány szempillantás alatt készítette el munkássága, valamint a háborús fotográfia történetének egyik jelképerejű felvételét. A harctéri idegsokkot kapott amerikai tengerészgyalogos szűk képkivágású félalakos portréját Fotó-történet sorozatunk legújabb részeként mutatjuk be.

Budapest 150 éve – A lyukkamerától a digitális képekig

A kiegyezés után időszerűvé vált Buda és Pest szabad királyi fővárosok, a Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyei Óbuda mezőváros és a Pest vármegyei Margit-sziget egyesítése, amit az országgyűlés 1872-ben meg is szavazott. Ennek eredményeként létrejött Budapest 1873. november 17-én a Duna bal partján fekvő Pest, valamint a jobb partján elterülő Buda és Óbuda városának egyesítésével. Az azóta eltelt 150 évben a fotográfusok többféle technikával örökítették meg a fővárost, mai születésnapi cikkünkben ezekből a képekből válogattunk.

Fotótörténet – Elliott Erwitt: Bulldogok, New York, 2000

2023-ban a Leica Picture of the Year elnevezésű díjat a New York-i Magnum fotográfus, Elliott Erwitt kapta Bulldogs című New York-ban készült felvételéért. Az a közhely, hogy a kutyák és gazdáik gyakran vizuálisan is hasonlítanak egymásra, ezen a 2000-ben készült fényképen is erőteljesen megmutatkozik. A kutya tematika egyébként nem véletlen, hiszen egyik kedvelt témáját a kutyák jelentik, és mindig ezek voltak a legnépszerűbb alkotásai.

Fotótörténet – William Eggleston: Cím nélkül, Memphis (1969 körül)

Valamikor 1969 körül William Eggleston (1939) egy memphisi külváros elhagyatott utcáján üldögélt és azon tűnődött, vajon mit lenne érdemes megörökítenie. Hamar megakadt a szeme egy elfelejtett triciklin és fényképezőgépével a járdaszegélyen egyensúlyozva hamisítatlanul egyedivé tette az egyébként jelentéktelen látványt. A fotográfus egy ikonikus vintázs nagyítását 317.500 amerikai dollárért árverezték el 2023. október 11-én New Yorkban a Phillips árverésén.

Fotótörténet – Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban, Firenze, 1951

„A kép felháborítja a nőket, dühösek lesznek tőle. Azt mondják: »Az a szegény nő! Az lenne a normális, hogy a fenyegetettség érzete nélkül járjunk-keljünk.« A lehető legkedvesebben el szoktam magyarázni ilyenkor, hogy egyáltalán nem éreztem félelmet. Szó sem volt veszélyről, mert azok teljesen más idők voltak.”