Címke: képmanipuláció

Mikor hihetünk egy képnek? – A fotó, mint bizonyíték

Sokáig széles körben elfogadott álláspont volt, hogy a fénykép bizonyíték erejű, hiszen amit ábrázol, nem a fantázia szüleménye, hanem a külvilág valódi, létező jelensége, amelyet a múlt egy pillanatában a fotográfus megörökített. Ez nemcsak általános közvélekedésként, hanem művészettörténeti és művészetfilozófiai kiindulási alapként is fontos sarokpontja volt a fényképekről való gondolkodásnak. Ennek ellenére számtalan példát találni hamisított fényképekre, amelyeket szándékosan úgy manipuláltak, hogy ne a valóságot ábrázolják. A modern korban, a digitális képmódosító eszközök gyors elterjedésével mindez még általánosabbá vált, a mesterséges intelligencia elterjedése pedig még több okot ad a képekkel kapcsolatos gyanakvásnak. Vajon mennyire lehet hinni egy képnek? Csak napjainkban lehet valódi oka a bizalmatlanságnak?

Tovább

A Cottingley-tündérek – a 20. század egyik rejtélyes fotósorozata, amit még Conan Doyle is elhitt

1917-ben két fiatal angliai lány, Elsie Wright és Frances Griffiths, egy egyszerű tréfával indították el a század egyik legismertebb „misztikus” történetét. A Cottingley-kert patakpartján lebegő szárnyas tündérekről készített képeik hamarosan a világ figyelmének középpontjába kerültek, és bár azóta kiderült, hogy a fotók csak ügyes csalások, technikai szempontból akkoriban lenyűgöző alkotások voltak.

„Kertészt tisztelem és kötődőm hozzá” – Válogatás Vizi András Distortions című sorozatából

A Distortions című fotósorozatomban torzító tükörrel készítek portrékat és test-tanulmányokat, reflektálva a közösségi médiában megjelenő digitális képmódosításokra, és az ezzel együtt járó gyakori testképzavarra. A torzító tükör segítségével egyfajta kiszámíthatatlan transzformáció megy végbe. Egy plusz réteg kerül közém és a modell közé, ami a valóságot teljesen elgörbítve, megváltoztatja a test észlelését, és lényegtelenné teszi annak megítélését.

Full-Stack fotográfia

“Az FKSE Stúdió Galériájában látható kiállítás megállná a helyét Prága, Bécs vagy Berlin hasonló adottságú kiállítótereiben is, miközben témájához bármelyikünk, aki napi viszonyban van a virtuális felületekkel és képekkel nagyon könnyedén kapcsolódhat.”

Száz PS virág

“Borsi Flóra pedig minimum a Photoshop Paganinije, valóban igen professzionális és látványos az, amit alkot. Ám képzelőereje és kreativitása ki is merül egy álomszerűnek gondolt, valójában szimplán giccses technikai látványosság valóban virtuóz megteremtésében…”