Menü

Benkő Imre: Kína, 1984–2019

20 • 12 • 25Barta Edit-Benkő Imre

„Az Út örök és tétlen, mégis mindent végbevisz észrevétlen”

(Lao-ce: Az út és erény könyve)

Benkő Imre a dokumentarista fotográfia egyik ikonikus alakja, az 1960-as évek eleje óta készít fényképeket. 1968 és 1986 között az MTI-fotósa volt, és az ott töltött korai évek alapozták meg későbbi látásmódját, noha saját bevallása szerint, soha nem akart MTI-stílusban fotózni. Az első dokumentarista szemléletű fényképét 1977-ben készítette el, azóta is ez a fotográfiai látásmód és világnézet jellemzi műveit – Robert Frank, Henri Cartier-Bresson vagy Josef Koudelka által inspirálva. 1987-től kilenc éven keresztül dokumentálta az ózdi kohászat leépülését, s ezzel a fotósorozatával 1992-ben elnyerte a W. Eugene Smith Memorial Fund (New York) ösztöndíját. Mostani összeállításunkban Benkő Imre Kínában készült képeiből válogattunk, ahol az elmúlt 35 év alatt összesen kilenc alkalommal járt.

„Szerencsém volt, már fiatal fotográfusként különböző ázsiai országokban fényképezhettem. Magával ragadott a különféle társadalmi keretek között élő nemzetek sajátos életmódja – egyre jobban érdekelt, mit tudok vizionálni a fotográfia segítségével. 1984-ben egy hónapig fényképeztem Pekingben és környékén, a kínaiak legnépszerűbb járművén, kerékpáron tekeregve ismerkedtem a hatalmas, de az egykori császári palota magasságához igazodó, többnyire földszintes világvárossal. Bepillanthattam a keskeny, sűrűn lakot hutongok és a tekintélyes Tienanmen tér mindennapi életébe is. Ma már a felgyorsult fejlődésnek köszönhetően, a 21 milliós metropolisz egyre magasabb toronyházai között ívelő tíz körgyűrűjének, négy-ötsávos útjain személyautók tömege hömpölyög. 2005-ben a történelmi turistautak mentén, már a Sanghaj környékén gyorsan fejlődő városok életviteléből is kaptam ízelítőt.  A 300 km/óra sebességgel száguldó vonatok csendjében volt időm elmélkedni a változó emberi létről, hagyományokról, a globalizálódó világunkról, a múlandóságról."

0103

Benkő Imre: Tienanmen tér. Peking, Kína, 1984 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: 100 éves teaház. Pengzen. Szecsuan tartomány. Kína, 2016 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Peking. Kína, 2013 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Sanming. Fujian tartomány, Kína, 2016 © Benkő Imre

"Az elmúlt években Wei Xian festőművész-fotográfusnak köszönhetően kínai és magyar fotográfusok néhányfős csapatával „A Selyemút tükrében” címmel Kína különböző tartományaiban – Szecsuan, Csiangszu, Fudzsian, Kanszu, Senhszi, Jiangxi, Liaoning – fényképeztünk, szemlélődve ismerkedtünk a számunkra titokzatos kulturális hagyományokkal, a mindennapi élet sokféleségével. 2017-ben eljutottunk Észak-Tibetbe, csodás érzés volt számomra a háromezer méter feletti hegyek buddhista kolostoraiban fényképezni, alkonyatban merengeni a legendás Sárga-folyó partján.”

0103

Benkő Imre: Nanjing. Csiangszu tartomány. Kína, 2013 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Pengzen. Szecsuan tartomány. Kína, 2016 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Xiamen. Fujian tartomány. Kína, 2019 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Peking. Kína, 2013 © Benkő Imre:

0103

Benkő Imre: Lin Xia, Kanszu tartomány, Kína, 2017 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Shenyang. Liaoning tartomány. Kína, 2019 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Lingxi Townschip. Jiangxi tartomány. Kína, 2018 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Sárga folyó, Kanszu tartomány. Kína, 2017 © Benkő Imre

0103

Benkő Imre: Nyári palota. Peking. Kína, 2018 © Benkő Imre

Jegyzetek

Benkő Imrével készült nagyinterjúnk már olvasható a Punkt interjú rovatában!