Címke: galéria

Danger Soft Mud – Egy fix pont és a jelen hiánya

Csősz művészeti gyakorlatának központi témája az idő, a létezés és a jelen fogalmának problematikája, amelyet fotográfián, videóművészeten és performatív kísérleteken keresztül vizsgál. Kutatói és művészi megközelítése szorosan kapcsolódik a természettudományos és filozófiai diskurzusokhoz; munkáiban a percepció, a folytonosság, a rögzíthetőség és a pillanat illúzióját elemzi. Danger Soft Mud című hosszútávú fotóalapú projektje a part menti táj, az emberi jelenlét nyomai és az időrétegek viszonyát tárja fel.

Tovább

A fotográfia, ami mozgásba lendült – Muybridge és a mozgókép illúziójának kezdetei

A holland származású angol fotográfus, Eadweard Muybridge (1830–1904) az első mozgóképes technika kifejlesztőjeként került be a történelemkönyvekbe. Karrierje azonban jóval messzebbről indult, mert bár a korai fényalapú képrögzítési eljárásokkal már hamar megismerkedett, amelyek segítségével természetes tájakat és városokat fényképezett, nevezetes munkáit azonban csak később készítette el. A Spanyolországban található University Museum of Navarra új kiállításában elsősorban ezekre a későbbi, mozgásszekvenciákat ábrázoló alkotásaira koncentrál. A különleges tárlat augusztus 24-ig várja látogatóit Pamplonában.

A betegség és a gyógyulás képei – Józan Adrienn nemzetközi sikere

Józan Adrienn Nyár elhalasztva című munkája egyszerre személyes hangvételű sorozat a betegség és a gyógyulás időszakáról, egyben érzékeny alkotás a fotókönyv műfajában és a kortárs kiállítási színtérben. Az anyag idén nyáron és ősszel két meghatározó eseményen is megjelenik. Augusztusban az ISBN+ galériában az alkotó első önálló kiállítása nyílik a képekből, a szeptemberben megrendezésre kerülő görögországi Photometria fesztivál nemzetközi programjai közé pedig a sorozatból készült fotókönyvet válogatta be a zsűri.

Varga Dzsenifer: Több mint menedék

A RÉS Alapítvány női éjjeli menedékhelye egész évben nyitva áll a rászorulók előtt: nyáron 35, télen 50 hajléktalan nő számára biztosít alvóhelyet minden este hattól másnap reggel nyolcig. A Podmaniczky utcai szállón már több mint három évtizede térítés és feltételek nélkül vehetik igénybe a lakók az alvási, fürdési, mosási és ételmelegítési lehetőségeket, valamint igény esetén vacsorát, meleg teát is kapnak. A menedékhely jóval többet ad a hajléktalan nőknek, mint pusztán menedéket.

A háború képei: Az amerikai polgárháborús fotográfia úttörői

Az amerikai polgárháború volt az első nagy fegyveres konfliktus, amelyet a fényképezés eszközeivel is dokumentáltak. A háborús tudósítások ekkor még távol álltak a mai riporteri gyorsaságtól, hiszen a technológia megkötései miatt a fotográfusoknak kompozícióban és előre tervezett jelenetekben kellett gondolkodniuk. Ennek ellenére a korszak képei megrázó erővel mutatják be a harcterek kegyetlenségét és a háború utóhatásait. Mathew Brady, Alexander Gardner és Timothy O’Sullivan munkássága nemcsak dokumentációs mérföldkő, hanem művészi teljesítmény is, amely a modern fotóriporterek számára is irányt mutat.

Fine art egy bronxi bokszedzőteremben – válogatás a 8. Latin-amerikai Fotófesztivál képeiből

A Bronx Documentary Center idén nyolcadik alkalommal tartja meg a dél-amerikai művészeket bemutató LAFF-t, azaz Latin-amerikai Fotófesztivált. A művészek változatos témáit felvonultató első körben a bronxi kiállító és környékén installált, majd számos más New York-i közösségi térben bemutatott kiállítás kiváló korképet ad Dél-Amerika hosszú ideje fennálló, egyre sürgetőbb problémáiról.

Mohos Zsófia: Parasztgazdaság

Az én kezemben a fényképezőgép az eszköz az eltűnő paraszti világ megörökítésére. A Görbeország projektemben azokat a főleg idős embereket keresem, akik a hagyományban élnek – lényüket nem csak fotózás hanem a történetük gyűjtésével is szeretném megőrizni. (…) Látszólag elmúlófélben lévő foglalkozás ez, melyről a végeláthatatlan, kemény munka jut eszünkbe. Ám mégis vannak családok és vidékek, ahol a gazdálkodás nem csak örökség, hanem biztonságot adó megélhetés is.

Válogatás a PHotoESPAÑA 2025 fesztivál kiállításainak képeiből

A PHotoESPAÑA 2025, a nemzetközi fotográfiai és vizuális művészeti fesztivál idén a Végül is mottóval tér vissza, több mint 100 kiállítással, 360 művésszel, és történetében először kiemelt vendégországgal: Chilével. A rendezvény az emlékezet, identitás, társadalmi igazságosság és kortárs kihívások előtt tiszteleg – Madridtól Barcelonáig, Lisszabontól Budapesten át minden fotóművészetet kedvelő számára.

Mohos Márton: Az ország legidősebb háziorvosa (2023)

Dr. Körmendi István 1923. június 27-én született, abba az I. kerületi Mészáros utcai lakásba, ahol az édesapja alapította az orvosi praxisát három évvel korábban. Egy évszázaddal később és egy tartalmas élettel a háta mögött ma is ebben a lakásrendelőben gyógyítja a betegeit, az ország legidősebb háziorvosaként.

Tovább

Valahol a Földön – Válogatás Szami vizuális naplójának képeiből

Szami diary. című nemrég megjelent fotóalbuma egy Instagramon indult sorozat esszenciája, amely a mindennapi valóság elemeit új kontextusba helyezve teremt képi gondolatfolyamot. A diary. – mely egy éveken át formálódó vizuális napló – dokumentum és reflexió, amely egyszerre személyes és univerzális, önkéntelen és tudatos.

Az utcai fényképezés ikonja – Elliott Erwitt retrospektív kiállítása a Fotografiskában

Az észt Fotografiska egy különleges retrospektív kiállítással tiszteleg a legendás fotográfus, Elliott Erwitt munkássága előtt: a Through the Playful Eyes of Elliott Erwitt című tárlat mintegy száz fényképen keresztül mutatja be az utcai fényképezés egyik legkiemelkedőbb alakjának életművét. A felvételek azt bizonyítják, hogy a hétköznapi életben nem kevés kaland, játékosság és szenvedély bujkál, amelyekre érdemes figyelmet fordítani. A kiállítás megnyitóján levetítették Douglas Sloan rövid dokumentumfilmjét is, amelyet Erwittről készített.

A fotográfia hajnala – Amerika legelső fényképeiből nyílt kiállítás a MET-ben

1839 sorsfordító időszak volt mind a művészetben, mind az amerikai történelemben. Ekkor mutatták be a kontinensen a dagerrotípiát a szélesebb közönségnek, ezzel pedig párhuzamosan kezdetét vette a vizuális alapú társadalom, valamint annak a nemzeti önérzetnek a kialakulása, amelyet a fénykép mint kulturális, kereskedelmi és művészeti foglalatosság fenomenális sikere vezérelt. A Metropolitan Museum of Art kiállítása ezt az izgalmas, kísérletezésekkel teli időszakot járja körül amerikai fotográfusok felvételeinek segítségével. A tárlat több mint 250 korai fényképet vonultat fel a múzeum William L. Schaeffer-gyűjteményéből.

Horváth Júlia: Mihez kezdjünk ezekkel az évekkel?

A Mihez kezdjünk ezekkel az évekkel? című fotósorozatban a régen Magyarországhoz tartozó, de ma már Ukrajna területén élő magyar nemzetiségű emberek és környezetük kapcsolatának dokumentálásával foglalkozom. (…) Kárpátalján most a változásoknak egy lassú és kegyetlen formája megy végbe. Rémisztő változatlansággal szövi be a hétköznapokat, az utakat, az épületeket, a kerítéseket és a hidakat, amik – mint az emberek – nem tudnak az elmúlás ellen tenni.

„A világ abban a pillanatban válik izgalmassá, amikor elkezdesz látni!” – Sam Wagstaff gyűjteménye

Külön kihívást jelent egy kurátornak, ha a kiállítás egyszerre több művészt fog össze, valamint, ha az alkotások mellett a műgyűjtő szellemiségét is szeretné hitelesen visszaadni. Ha az ötvenéves Sam Wagstaff nem találkozik össze 1972-ben New Yorkban az akkor mindössze huszonöt éves Robert Mapplethorpe-pal, akkor talán létre sem jött volna ez a kiállítás. Wagstaff „szeme” különleges volt, a legkülönbözőbb korszakokból és stílusokból származó műveket gyűjtötte: az erotikától a tájképeken át a portrékig. Többek közt ezt mutatja be egy dinamikus kiállítás keretein belül a párizsi székhelyű Galerie Miranda.

Érzéki empátia – Larry Fink életművét mutatja be az amerikai CPW

A New York-i művészeti intézmény, a CPW új kiállítása Larry Fink egyedülálló felvételeit mutatja be. A nagyszabású tárlat az amerikai fotográfus különleges, fekete-fehér képeinek szeretne nagyobb figyelmet adni, megmutatva az életmű legikonikusabb alkotásait. A kiállítás átfogó válogatást nyújt a művész Social Graces című sorozatának képeiből, de emellett felvonultatja Fink ikonikus felvételeit, amelyeken a jazzkultúrát, illetve a polgárjogi mozgalmakat dokumentálta. A fényképeket Fink saját jegyzetei és versei egészítik ki, újabb réteget adva a felvételek mögötti gondolatvilághoz. A tárlat augusztus 31-ig várja látogatóit.