Címke: galéria

„Apró képecskék a világ bámulatára” – Simonyi Antal fényképei Borda Márton Áron gyűjteményéből

Simonyi Antal a XIX. századi Magyarország egyik legjobb és legnagyobb formátumú fényképésze volt. Nem véletlen, hogy a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum elsőként az ő munkásságát mutatta be 1992-ben. A róla készült katalógussal indult útjára 50 kötetes sorozatuk, amelyben kiemelkedő magyar fényképészek munkásságát mutatták be. A művész most visszatért Kecskemétre egy új kiállítással, amely reményeink szerint ugyanolyan gazdagsággal, körültekintéssel mutatja be az életmű kiemelkedő pontjait, mint annak idején.

Tovább

A ’80-as évek Angliáját mutatja be a Tate Britain őszi kiállítása

Idén ősszel a Tate Britain a The 80s: A Tate Britain Photographing Britain című kiállításon közel 350 fényképet és eredeti archív anyagot mutat be a korszakból, és azt vizsgálja, hogy a fotográfusok hogyan reflektáltak képeiken az őket körülvevő társadalmi, politikai és gazdasági változásokra. A kiállítás a korszak mindennapjain felül figyelmet irányít arra is, hogy a fénykép, mint médium hogyan vált a társadalmi reprezentáció eszközévé ebben az időszakban. A The 80s: Photographing Britain tárlat 2024. november 21. és 2025. május 5. között várja látogatóit a brit művészeti múzeumban.

Kereszty Anna: Az ég a vízzel összeér – kiállítás a TOBE Galleryben

A családi archívum fényképei, mint egy rejtély hiányzó elemei szövik a múlttal tovább a jelent.
Ahogy a “balatoni aranyhíd” összeköti a két partot, úgy keresem én is az átjárást múlt és jelen között. Azt képzelem, ez a fénysugár, amely minden napnyugtakor megjelenik a víz felszínén, utat nyit oda, ahol az ősök laknak. Látható, mégis tapinthatatlan, visszatérő, mégis megismételhetetlen, örök és örökké változó. Mesebeli, mégis igaz.

Magyar díjazottat hirdettek a 2024-es iPhone Photography Awards nyertesei között

Nemrég ismertették a 2007 óta megrendezésre kerülő iPhone Photography Awards idei nyerteseinek listáját. A tizennégy különböző műfajban és témában meghirdetett, kezdetektől nagy nemzetközi érdeklődésre számot tartó díj Travel kategóriájának harmadik helyezettje a magyar Somogyi Gyula lett.

„A punk New Yorkban soha nem halt meg, csak átalakult” – Válogatás Emmanuel Rosario NYC Punk Scene című sorozatából

Emmanuel Rosario 2020-ban indult sorozatában a New York-i modern punk közösséget dokumentálja, bemutatva a punk kultúra 21. századi átalakulását. A sorozat célja, hogy megörökítse a punk szubkultúra jelenlegi állapotát, és megmutassa, hogy hogyan maradt fent ez a lázadó szellem napjainkban is. A felvételek a punkok mindennapi pillanatait ábrázolják, bemutatva e szubkultúra életének minden aspektusát. Rosario munkája reflektál a punk mozgalom eredeti eszméire, miközben bemutatja, hogyan alakult át a mozgalom az évek során, alkalmazkodva az új társadalmi és kulturális környezethez. Rosario számára a punk kultúra nem csupán egy zenei irányzat, hanem egy életforma és identitás.

A test ábrázolása áll a Cortona On The Move fotográfiai fesztivál fókuszában

A Cortona On The Move az egyik legnagyobb olasz rendezésű nemzetközi fotográfiai fesztivál, az eseményt 2011 óta minden évben a toszkániai Cortona városában rendezik meg. Az idei, 14. fesztivál középpontjában a testábrázolás áll, amely már a fotográfia kezdeti időszakától kezdve kiemelt jelentőségű téma volt. A kiállított munkák egyaránt reflektálnak a test sebezhetőségére, vagy éppen erejére, illetve a testábrázolások sokféleségére, számos alkotó a test esztétikáját és megfigyelhetőségét, mások enigmatikus, rejtett, aspektusait tárják fel. A Cortona On The Move – Body Of Evidence kiállításai november 3-ig várják a látgatókat.

„A mulandóság az egyetlen biztos dolog” – James Rosen: Aphasia

Az agyrázkódás zavarba ejtő hirtelenséggel dúlta fel az életemet, mintha valaki lekapcsolta volna a villanyt egy nyüzsgő szobában. Ezután következett az elszigeteltség időszaka, a saját vonakodó bezártságom a montreali lakásom sötét tereibe. Itt, ebben az önmagam által megszabott elzártságban voltam kénytelen szembesülni nemcsak sérült agyam fizikai korlátaival, hanem magával a mulandóság természetével is.

A világ mamái – a Portrait of Humanity 6. egyik győztes sorozata

A főként Szaharától délre fekvő afrikai országokból származó, gyakran jogi státusz nélkül élő, havi néhány száz euróból tengődő nők házi készítésű ételeket kínálnak az arra járóknak, amelyeket vagy otthonukban, vagy a helyszínen főznek. Egy csoportjuk összefogott, hogy a közösség és a gondoskodás jegyében közösségi étkeztetést indítson. Ők a „Grigny mamái”. Mint gondoskodó matriarchák, családjukat és közösségüket a vállukon hordozzák, és helyi ikonná váltak.

Barátság, közösség, bizalom – a Portrait of Humanity 6. egyik győztes sorozata

Egyszerűbben fogalmazva, ez a projekt a barátságról és a támogatásról szól. Azokról a csendes lázadásokról, amelyek bennünk zajlanak, és amelyek remélhetőleg elismerésre találnak a saját békénk érdekében. Pillar elmondta nekem, hogy már akkor, amikor először találkoztunk, érezte a jelenlétemet és a spirituális kétségbeesésemet; saját otthontalanságomat önmagamban.

Tovább

Az együtt öregedés örömei és kihívásai – Aimee McCrory: Hullámvasút. Jelenetek egy házasságból

Érdekes módon a házasságunk témaként való felhasználása „meta” élményként szolgál számunkra; a sorozat elkészítése a házasságunk szerves részévé vált. Amikor előveszem a fényképezőgépet, hogy dokumentáljam a közös életünket, az önmagát tükröző tükörré válik. Ebben az értelemben sorozatom a fotográfia lényegére tapint.

„A legkisebb dolgokban is ott rejlik a csoda” – Kazuaki Koseki: Nyári tündérek

Koseki fotói nemcsak a szentjánosbogarak különleges világát tárják elénk, hanem a természet erejét és szépségét is hangsúlyozzák. A szentjánosbogarak fényei nemcsak gyönyörű látványt nyújtanak, hanem szimbolizálják az élet múlékonyságát és a természet törékenységét is. Koseki sorozata arra emlékeztet bennünket, hogy a természetben rejlő szépségek megragadása és megőrzése mennyire fontos egy olyan világban, ahol a természetes élőhelyek fokozatosan eltűnnek.

Pusztuló oázisok roncsolt fotókon – a Portrait of Humanity 6. egyik győztes sorozata

Napjainkban Marokkó ad otthont a világ legnagyobb vizes élőhelyeinek, amelyek azonban az éghajlatváltozás miatt egyre nagyobb veszélyben vannak, a művész munkájában arra törekedett, hogy képeivel rávilágítson az emberiség és a természet közötti kapcsolatra. Azért, hogy ezt a jelentést még jobban elmélyítse, a sorozat fényképeit különböző savas oldatokkal kezelte, hogy az így létrejött roncsolt felület egyfajta metaforaként utaljon a pusztuló oázisokra.

„A témaválasztásom mindig is ösztönös volt” – Retrospektív Tina Barney kiállítás nyílik a párizsi Jeu de Paume-ban

2024 szeptemberétől egy nagyszabású, a fotográfus több mint 40 éves pályafutását felölelő kiállítás keretein belül mutatja be a Jeu de Paume Tina Barney amerikai fotográfus vibráló és jellegzetes munkásságát. A generációk közötti családi rituálék és az emberi kapcsolatok árnyalt finomságairól – és újabban a tájfényképezés terén tett kitérőjéről – ismert Barney Family Ties című kiállítás az első európai retrospektív bemutatkozása.

A valóság és a képzelet határán – Lauren Kaigg: Loop

Kaigg Loop című sorozatában az idő témáját járja körül, finom és precíz képi eszközökkel mutatja be, hogyan ismétlődnek bizonyos minták és események az életünkben, és miként kapcsolódnak egymáshoz az idő különböző rétegei. A sorozat középpontjában az ismétlődés és a ciklikusság áll, ami nemcsak a képi motívumokban, hanem a sorozat struktúrájában is megjelenik, így a sorozat képei egyszerre sugallják a statikus és a dinamikus időérzékelést. A Loop című sorozat különlegessége abban rejlik, hogy a nézőt is bevonja az idő és a tér vizuális felfedezésébe, és arra ösztönzi, hogy saját tapasztalatai és érzései alapján értelmezze a látottakat.

Az élet ritmusa – a Portrait of Humanity 6. kiadásának győztes egyéni fényképei

A Portrait of Humanity fotópályázat a Portrait of Britain kezdeményezésből indult, ám amíg utóbbi csak Nagy-Britanniára koncentrált, addig előbbi a világ minden tájáról fogad nevezéseket. Idén hatodik alkalommal szervezték meg a pályázatot, amelyre hat kontinens 23 országából érkeztek pályaművek, a zsűri most 30 fényképet, és további három sorozatot tüntetett ki. A zsűri célja az volt, hogy olyan műveknek adjanak megjelenési lehetőséget, amelyek a közös tapasztalatok, vagy éppen az egyéni élmények mentén mesélnek el egy történetet a világból.