Címke: kiállításajánló

Kihirdették a Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2026 döntőseit

A 2026-os Deutsche Börse Photography Foundation Prize négy döntőse a fotográfia társadalmi, politikai és érzelmi dimenzióit kutatja: Jane Evelyn Atwood, Weronika Gęsicka, Amak Mahmoodian és Rene Matić munkáin a valóság, az identitás és az emlékezet határai kerülnek középpontba. A rangos elismerést, amelyet 1996 óta ítélnek oda, minden évben olyan alkotók kapják, akik kiemelkedő módon járultak hozzá a fotográfia megújításához –könyv vagy kiállítás formájában.

Tovább

A keleti nap – A japán fotográfia reflexiója az olasz spatializmusra és a francia dimenzionalizmusra

2025. november 16-ig látogatható a bécsi mumok termeiben Kazuna Taguchi I’ll never ask you című kiállítása, amely az emlékezés, a hiány és a női tekintet rétegeit kutatja különös érzékenységgel. A Tokióban született, de évek óta Bécsben élő művész festészet és fotográfia határán mozgó munkáiban az idő, a tér és a nézőpont viszonyát vizsgálja: korábbi sorozatainak fragmentumaiból és új műveiből épít fel egy meditatív, csendes világot, ahol a fény hiánya éppoly beszédes, mint annak jelenléte.

Egy fotográfus, aki láthatóvá tette Suriname múltját – Augusta Curiel első hollandiai kiállítása

A Yere Mi Sten (Halld a hangom) című, 2025. november 6-ig az amszterdami FOAM-ban látható kiállítás Augusta Curiel (1873–1937) munkásságát mutatja be, aki eddig méltatlanul maradt ki a fotográfia kánonjából, ám első hollandiai egyéni tárlata most esélyt teremt arra, hogy végre az őt megillető helyre kerüljön a fotótörténetben.

„A legfontosabb képek mindig azok, amelyeket csak bennfentesként készíthetsz el” – beszélgetés Emmanuel Rosarióval

Október 28-tól a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában látható Emmanuel Rosario New York-i fotográfus első európai kiállítása, amely a kortárs punk színtér intimitását és közösségi erejét mutatja be. A projekt nemcsak a koncertek energiáját ragadja meg, hanem a csendes, személyes pillanatokat is, amelyekből kirajzolódik a punk valódi arca. A Punkt számára adott interjúban Rosario mesél a bizalomról, a szubkultúrák dokumentálásáról és arról, hogy számára mit jelent a punk.

Long Time No See – középpontban a kortárs dokumentumfotográfia

A FOTODOKS az egyik kiemelt német dokumentumfotó-fesztivál, amelynek központi eseménye idén a Long Time No See című nagyszabású kiállítás. A tárlaton tíz nemzetközi kortárs művész – köztük Sander Coers, Arash Fayez és Edgar Martins – munkái szerepelnek majd. A tény és fikció, a megfigyelés és a megrendezés látszólag ellentétes fogalmak, ám éppen emiatt különlegesek azok a művészi folyamatok, amelyek képesek ezeket közös nevezőre hozni. A németországi kiállítás a fesztivál részeként november 2-ig lesz látható a müncheni Architekturgalerie-ben.

A háborúk emléke, a jelen és a jövő morális dilemmái: Don McCullin retrospektív kiállítása New Yorkban

Hosszú évtizedek tapasztalata és morális kérdései sűrűsödnek Don McCullin A Desecrated Serenity című retrospektív kiállításában, amelyet a Hauser & Wirth New York-i galériája rendezett a brit fotográfus 90. születésnapja alkalmából. Az életműnek, amely egyszerre mutatja meg a 20. század második felének véres frontvonalait és a csendes tájak megnyugvást kínáló vigaszát, most először volt ilyen átfogó bemutatója a tengerentúlon.

„Nem hiszem, hogy a világ valaha is olyan jó lesz, mint akkor nekünk volt” – Gary Krueger utcai képei a Joseph Bellows Gallery online tárlatán

Antropológiai szempontból meglehet, az utcán a hétköznapi emberekről készített felvételek a legérdekesebbek. Gondoljunk csak Eugène Atget munkásságára: az urbánus életről készített fényképei nem a múltat ábrázolják, hanem egy korban minket megelőző jelent. Gary Krueger (re)Discoveries című, a Joseph Bellows Gallery online tárlatán hasonlónak lehetünk szemtanúi. A művész archívumából válogatott vintage-fotók egy olykor nyugtalan, gyakorta bizarr világot ábrázolnak.

Belgiumban állítják ki William Klein eddig sosem látott fényképeit

Antwerpenben William Klein, a 20. század egyik legnagyobb hatású fotográfusának alkotásaiból rendeztek kiállítást. Két művészeti galéria, a Gallery Fifty One és a Gallery Fifty One Too rendezik meg az első belga posztumusz kiállítást. A kettős tárlat különlegessége, hogy a legendás alkotó halála után először mutatnak be Belgiumban eddig ismeretlen sorozatokat és ikonikus nagyításokat, archív dokumentumok és plakátok kíséretében. A nagyszabású kiállítások a két testvérgalériában október 31-ig várják a látogatókat.

Csendből épülő történetek és univerzális érzelmek – Jelen Ádám kiállítása Ljubljanában

A PaperLab Galériában 2024-ben bemutatott A képeim beszélnek, mert én nem tudok (My Pictures Speak, Because I Can’t) című sorozat kibővített változata 2025. október 30-ig látható a Ljubljanai Liszt Intézetben, a Ljubljana Fashion Week programjának részeként. A mostani kiállításon a sorozat új dimenziókat kapott: a nagy, kétméteres printek nemcsak vizuálisan, hanem érzelmileg is közelebb hozzák a fotográfus személyes történetét.

„Semmi sem érdekesebb a valóságnál” – Mary Ellen Mark női sorsokat bemutató képei a Mai Manó Házban

2025. október 17. és 2026. január 11. között a Mai Manó Ház ad otthont Mary Ellen Mark: Női sorsok című kiállításának, amely az amerikai fotográfia egyik legmeghatározóbb alakjának életművébe enged betekintést. A tárlat a fotográfus több évtizeden átívelő munkásságából válogat: olyan ikonikus sorozatokat mutat be, mint a Ward 81, a Falkland Road, az Indian Circus vagy a Streetwise. Mary Ellen Mark empatikus, dokumentarista képei a társadalom peremén élő nők, gyerekek és közösségek életébe nyújtanak megrendítően őszinte betekintést, miközben a fotográfia humanista erejét hangsúlyozzák.

Inheriting Dreams: a fotográfia élő öröksége – A Galeria Alta első négy évének mérlege

Négy éve Vivian Maier fekete-fehér és színes felvételeinek kiállításával nyitotta meg kapuit egy négyszáz lelkes andorrai hegyi faluban a Galeria Alta. A kiállítótér mára a nemzetközi fotóművészet kortárs és történeti reprezentációjának sikeres kísérletéből mintaadó színtérré vált. Legújabb tárlatuk, az Inheriting Dreams kurátora Max Saula, a galériát alapító házaspár 19 éves fia, aki a 20. századi és kortárs fotóművészet meghatározó alkotóit reprezentáló válogatáson túl – meglepően fiatal kora ellenére – értő és érzékeny módon mutatja be az idő, a fotográfia és a nemzedékek közötti kapcsolódási pontok sűrű szövetét.

„A mesterséges intelligenciával szinte transzban dolgoztam” – Interjú Sander Coersszel

Sander Coers holland fotográfus múltidéző esztétikával mesél POST című sorozatában az emlékezet felépítéséről, formálódásáról és a férfiidentitás konstrukciójáról. A családi fényképalbumokat kiindulópontként használva mesterséges intelligenciával generált képeket alkotott, így egy fiktív, mégis ismerős világot teremtett, amely egyszerre idézi fel a múltat és kérdőjelezi meg a hitelességét. A nagypapája indonéz örökségéből és gyermekkori emlékeiből táplálkozva Coers érzékeny, olykor nyugtalanító narratívákat hoz létre a posztfotográfia lehetőségeivel kísérletezve. Munkáját 2024-ben beválogatták a Foam Talent programba, 2025-ben pedig jelölték a C/O Berlin Talent Award díjra. A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában 2025. október 26-ig látható kiállítás apropóján a fotográfia és az AI kapcsolatáról, a férfiasság változó jelentéseiről és az emlékezet rétegeiről beszélgettünk.

Egy elvesző bolygó emlékalbuma – Nick Brandt különleges fényképei először láthatók Brüsszelben

Belgiumban első alkalommal látható Nick Brandt nagyhatású sorozata, a The Day May Break. A Hangar Art Center most a sorozat első három fejezetét, valamint a negyedikből egy előzetest mutatja be. A kiállításon látható különleges felvételek mindegyike fényképezőgépen belüli egyesítéssel készült, így alkotva a művész alkotásaira jellemző hatást. Az embereket és állatokat egyazon képi térben ábrázoló fotográfus ezzel arra szeretne figyelmet irányítani, hogy az ökológiai veszélyek korában különösen fontos még jobban odafigyelni az élővilágra, amely sokban tőlünk is függ. A kiállítás 2025. december 21-éig várja látogatóit Brüsszelben.

Egy hely megértése – David Benjamin Sherry színes képei az Antarktiszról

A londoni Huxley-Parlour Gallery új kiállítása az angol származású fotográfus, David Benjamin Sherry legújabb műveit mutatja be. Ez Sherry második bemutatkozása a galériában, ahol nyolc nagy méretű eredeti nyomat kerül a középpontba, amelyeket a művész az Antarktiszon készített. A korábban sehol máshol nem szereplő The Waves című kiállítás a londoni Swallow Street-i galériában  október 18-áig látogatható.