Címke: kiállításajánló

150 művész, 450 fotó, 1 város – indul a 10. photo basel

2025. június 17. és 22. között tizedik alkalommal rendezik meg Svájc első és máig egyetlen, kizárólag fotográfiára fókuszáló kortárs művészeti vásárát. A photo basel az Art Basel szomszédságában kínál nemzetközi kitekintést, szakmai párbeszédet és több mint 150 fotográfus munkáiból válogatott válogatást.

Tovább

Mexikó, Chile, Kuba – Válogatás Papp Elek Latin-amerikai mozaikok című kiállításának képeiből

A Magyar Fotográfiai Múzeumban 2025. augusztus 23-ig látogatható kiállítás Papp Elek képeinek egy szűk szegmensét mutatja be: három utazást, 50 képben. A rá jellemző monokróm helyett a helyszínekhez illő erős színek használata ugyan szokatlan Papp Elek életművében, de tökéletesen a helyén van, még érzékletesebbé, hangsúlyosabbá téve a képeken látottakat, mintegy megerősítve a történeteket. Természetesen ezt is, Papp Elek egyéni látásmódján keresztül, amely ebben a sorozatban is összetéveszthetetlenül jelen van.

AI-jal vagy anélkül – A portré jövője magyar fotográfusok szemével

A Kiscelli Múzeumban a Budapest FotóFesztivál keretében 2025. június 23-ig látogatható Valós és mesterséges identitások című kiállításon harminc hazai fotográfus munkái segítségével vizsgálhatjuk meg, miként változik a portré funkciója és jelentése az AI térnyerésének idején, és hogyan reagál minderre a kortárs magyar alkotói közeg.

30.000 kilométer és 25.000 elkészült felvétel: Joel Meyerowitz-ot ünnepli az idei PHotoESPAÑA

Joel Meyerowitz, a színes fotográfia egyik úttörője vehette át idén a PHE Awardot a PHotoESPAÑA rendezvénysorozat keretein belül. A díjat 1998 óta minden évben egy olyan alkotónak ítélik oda, aki kulcsfontosságú szerepet tölt be a fotográfia történetének alakulásában. Korábban olyan fotográfusok részesültek ebben az elismerésben mint Nan Goldin, William Eggleston vagy Josef Koudelka.

„Ma minden azért létezik, hogy egy fotón végezze” – Susan Sontag életművét reprezentáló kiállítás nyílt Bonnban

Március 14-én nyílt meg a bonni Bundeskunsthalléban a Susan Sontag. Sehen und gesehen werden (Látni és láthatóvá válni) című kiállítás. A teoretikus életmű sajátos retrospektívjeként is felfogható, szeptember 28-ig látogatható tárlat az amerikai írónő, kritikus és közéleti gondolkodó, Susan Sontag munkásságát és életét mutatja be, különös tekintettel a vizuális kultúrához fűződő viszonyára, valamint társadalmi és politikai szerepvállalására. Ingmar Bergmantól Andy Warholig, Eugene Atget-től Walker Evansen és Jevgenyij Haldejen át Annie Leibovitzig több mint harminc alkotó műve reprezentálja a kiállításban Sontag örökérvényű gondolatait.

Egyetlen példány – Helmut Newton és kortársai polaroidképeiből nyílt kiállítás Berlinben

A Helmut Newton Alapítvány egy különleges kiállítást hívott életre, amelynek a berlini Museum für Fotografie ad otthont. A polaroid technikával készült fényképek hatalmas gyűjteményének bemutatásával a kiállítás kurátorai arra szeretnék a figyelmet ráirányítani, hogy ez a műfaj is képes arra, hogy magas művészi színvonalon kivitelezett képeket készítsenek a segítségével. A kiállítás elsősorban Helmut Newton alkotásaira koncentrál, de bemutat más olyan művészi praxisokat is, amelyekben a polaroidnak fontos szerepe volt. A tárlat augusztus 17-ig várja látogatóit a német fővárosban.

Divatja múlt – Schäffer Zsuzsa divatfotói a PaperLab Galériában

A PaperLab Galériában június 29-ig látogatható Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001 között készültek. A fotográfus szavaival élve; a kiállításon látható képek személyes portrék pályájuk kezdetén lévő fiatal nőkről, és egy kis érintés a 20. század levegőjéből, a századforduló éveiből.

,,Amit nem látsz a fényképen, az legalább annyira izgalmas, mint amit látsz” – Axel Hütte kiállítása az Arp Museumban

Februárban nyílt meg Axel Hütte, német kortárs fotográfus egyéni kiállítása Németországban. A tárlat 32 fényképet vonultat fel a művész 1997 és 2024 között készült sorozataiból. A fotográfust az épített és a természetes környezet látványa egyaránt foglalkoztatja, munkái között láthatóak gleccsereket, hidakat, ködbe burkolt hegyeket, vagy kihaltnak tűnő tájakat ábrázoló alkotások is. A kiállításon az alkotó négy videómunkája is szerepel, amelyeket most először mutatnak be múzeumi környezetben. A kortárs alkotó egyéni tárlata június 15-éig várja látogatóit a németországi Rolandseckben.

Időtlen pillantás a kilencvenes évekre – Rineke Dijkstra: Beach Portraits

A kilencvenes évtizedben a holland Rineke Dijkstra néhány év leforgása alatt elkészítette ma is referenciapontnak tekinthető anyagát, a Beach Portraits sorozatot. A világ számos tengerpartján fiatalokról készült frontális portréi egyszerre hivatkoznak művészettörténeti és fotótörténeti előképekre, miközben a generációs identitások és a földrészeken átívelő szociokulturális különbségek is fókuszba kerülnek. The Ocean – a gaze: The artist Rineke Dijkstra címen a Frankfurt am Mainban működő Städel Museum kiállításának anyagában huszonhárom felvétel tekinthető meg az emblematikus tengerparti sorozatból.

Tovább

Az AI szerint a világ – A párizsi Jeu de Paume kiállítása a mesterséges intelligencia és a művészetek kapcsolatát vizsgálja

Méretében, terjedelmében és koncepciójában is egyedülálló a párizsi Jeu de Paume The World Through AI című kiállítása, amely a mesterséges intelligencia és a társművészetek – fotográfia, film, képzőművészet, szobrászat, zene és irodalom – közötti kapcsolatot vizsgálja egy olyan korszakban, amikor az algoritmusok és a generatív képalkotás lehetőségei egyszerre keltenek megdöbbenést és félelmet, lelkesedést és szkepticizmust a társadalom, és vele az alkotóművészek körében.

Komolytalan komolyság – Eleanor Macnair gyurmaikonjai a Mai Manó Házban

Eleanor Macnair brit művész gyurmafotográfiái láttán eszünkbe jut, hogy a gyurma nem csak a gyerekszoba sarkaiban lapuló, kiszáradt pacákat jelentheti, amiket csak akkor találunk meg, amikor már végérvényesen a szőnyeg részei lettek. Macnair híres fotókat alakít át színes gyurmamásolatokká. Van abban valami végtelenül emberi, amikor Cindy Sherman vagy Man Ray ikonikus képei új életre kelnek egy olyan anyagban, amit az óvodában még vacsorának néztünk. Ez a fajta komolytalan komolyság az, amitől Macnair munkái ennyire szerethetők: egyszerre irónia és rajongás, és mesterien egyensúlyoz a karikatúra és kortárs képzőművészet kényes határán, bizonyítva, hogy a kreativitásnak tényleg nincsenek határai.

Az amerikai fotográfia látképe – hiánypótló kiállítás a holland Rijksmuseumban

A Rijksmuseum arra vállalkozott, hogy bemutassa az első európai kiállítást, amely átfogó képet ad az amerikai fotográfia legkiemelkedőbb alkotásaiból. Az American Photography című tárlat több mint 200 fényképet mutat be, amelyeket a kurátorok három korszakra bontottak szét, amellyel az Egyesült Államok fotográfiájának gazdag történetét mutatják be. A történeti szemléletet felhasználó kiállítás ezzel arra is reflektál, hogy a fotográfia hogyan hatotta át az emberek mindennapjait, és hogy milyen fogadtatást nyert a művészeti mezőben, vagy éppen a sajtóban. A kiállítás június 9-ig várja látogatóit Hollandiában.

Lisszabon lelke fekete-fehérben – Rui Palha képei Budapesten láthatók

2025. június 7-ig a Budapest FotóFesztivál programjaként a Pikszis Galéria & Camões Intézetben látható Rui Palha A környéken… című kiállítása, mely a portugál városok utcáin készült fotóit mutatja be. Az 1953 áprilisában Portugáliában született, jelenleg Lisszabonban élő fotográfus a mindennapok szépségét, az utcák drámáját és az emberi sorsokat örökíti meg fekete-fehérben, s közben következetesen ragaszkodik saját szabadságához és humanista szemléletéhez.

Roadside Stories – Amerika emberek nélkül

A Mai Manó Házban nyílt meg az Americana című kiállítás, amely Pálfi György kortárs fotógyűjteményének egy különleges szeletét tárja a közönség elé. Az autók és a fényképezés összefonódása nemcsak az amerikai álom mitológiáját idézi meg, hanem egy egész kultúra lenyomatát is. William Eggleston színei, Robert Frank dokumentarista pillanatai, Ed Ruscha, O. Winston Link, Joel Meyerowitz, Dennis Hopper látásmódja – mind a mozgásban lévő Amerika egy-egy megállított képkockája.