Címke: Mai Manó Ház

Mit nézzünk októberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Októberben sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, ezúttal is számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Az egyéni- és csoportos kiállításokon olyan témákkal találkozhatunk mint egy évtizedek óta formálódó életmű, a családi emlékek újraalkotása a mesterséges intelligencia segítségével, a kortárs absztrakció kísérletei, a magyar neoavantgárd különleges alakjának fotói, a világűr metaforikus képei és a világ legjobb sajtófotói. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Tovább

Nunchi, ember, természet, fotográfia – Dél-koreai fotóművészet a Mai Manó Házban

A Mai Manó Házban a nunchi fogalmát hívószóként használó fotókiállítás öt dél-koreai fotográfus minitárlatából áll, ami ötféle megközelítést, ötféle tematikát és ha nem is ötféle fotóotechnikát, de többféle típusú fotózást jelent. Hogy a műveken hol és mennyire van jelen a nunchi, azt mindenki maga döntse el – vagy inkább érezze meg. Az alkotók – Moon Sang-wook, Kim Mi-kyung, Han Hee-joon Park Byung-moon és Jang Jong-woon – egy tárlatvezetésen röviden beszéltek is képeikről a kurátor, Molnár Zoltán társaságában.

Valahol Koreában – Válogatás Molnár Zoltán Dél-Koreában készült képeiből

Molnár Zoltán fotográfiai felfogása – szándékait tekintve és morális alapvetéseiben – nem különbözik hajdan volt egyetemi oktatójától, s az igazán kiváló utazó fotográfusok képi minőségét mutatja fel. Hiszen nem csupán az érdekességekre figyel, hanem – a látottakat önmagán keresztül átengedve – kialakítja saját értelmezését. Számára sem csupán a helyszín földrajzi, politikai különbözősége a bemutatásra méltó.

Nunchi. A csend hatalma – Koreai fotográfusok kiállítása a Mai Manó Házban

A Mai Manó Házban október elejéig látható a Nunchi – A csend hatalma című kiállítás, amely öt koreai fotográfus munkáin keresztül mutatja be a nunchi, vagyis a figyelmes jelenlét és érzékeny megértés fogalmát. A tárlat a társadalom, a természet és az emberi létezés finom összefüggéseire irányítja a figyelmet, miközben párbeszédet teremt a keleti kultúrák és az egyetemes emberi tapasztalatok között.

Mit nézzünk szeptemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Szeptemberben sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, ezúttal is számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Az egyéni- és csoportos kiállításokon olyan témákkal találkozhatunk mint a koreai fotóművészet, a Fortepan privátképei, a mindennapok dokumentálása vagy a Békéscsabai Fotófesztivál. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Valahol Koreában – Válogatás Benkő Imre Észak-Koreában készült képeiből

Benkő Imre először 1984-ben, turistaként érkezett Észak-Koreába, s lehetőségeihez mérten megörökítette a már akkor is diktatúraként működő ország bizonyos szegmenseit. Persze azokat, amelyeket engedtek neki, hiszen nem utazhatott szabadon, és még fényképezés közben is figyelték képi témáit, vizuális megoldásait. 1989-ben ismét ellátogatott Phenjanba: a Képes 7 magazin fotóriportereként megörökítette a legnagyobb Világifjúsági Találkozó eseményeit.

„A fotográfia képes megörökíteni az intimitást és sebezhetőséget” – Interjú Eleonora Agostinivel

Eleonora Agostini olasz fotográfus A Study on Waitressing című sorozatában a munka, illetve a magánélet összefonódását vizsgálja édesanyja alakján keresztül, aki pincérnőként dolgozik a család éttermében. Az anya-lánya kapcsolatból és párbeszédből kibontakozó tanulmány a gondoskodás gesztusait, a női identitás rétegeit, a munka repetitív természetét és a vendéglátás színpadiasságát tárja fel. A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában látható kiállítás a sorozat eddig nem publikált képeit mutatja be. A családi háttér szerepéről, az alkotás folyamatáról, a nemi szerepekről, a performativitásról és a 2022-ben a Witty Books kiadásában megjelent fotókönyvről beszélgettünk.

A gyöngyök nélküli Coco Chanel – Rogi André, a szenvedélyes fotográfus

A Mai Manó Ház átfogó kiállítása hazánkban elsőként mutatja be teljes mélységében Rogi André különleges életművét – egy nőét, aki festőként indult, majd a fotográfia eszközeivel lett a 20. századi párizsi művészvilág hiteles krónikása. Nem csupán a francia kultúra részévé vált, hanem az európai modernizmus egyik rejtett kincsét is képviseli: autonóm, érzékeny, korszerű és nemzetközi alkotó.

Fotótörténeti igazságtétel – Album jelent meg Rogi Andréról a Mai Manó Ház kiadásában

A Mai Manó Ház az elfeledett magyar származású fotográfus, Rogi André életművének szentelt kiállítással, valamint azonos című albummal ünnepli az alkotó 125. születésnapját. A Több fényt, több árnyékot nem egyszerű kísérőkiadvány, hanem gondosan szerkesztett, önálló művészeti album is, amely egy méltatlanul háttérbe szorult női alkotó személyes és szakmai újrafelfedezését szolgálja.

Tovább

Rogi André képei a Mai Manó Házban – Interjú Kerstin Stremmellel, a kiállítás társkurátorával

Ki volt Rogi André, miért tartják számon a francia fotótörténet egyik különleges alkotójaként, és hogyan kapcsolódik a magyar fotográfia történetéhez? Hogyan talált vissza Budapestre, születésének 125. évfordulóján? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Kerstin Stremmellel, a Mai Manó Házban látható, első magyarországi Rogi André-kiállítás társkurátorával.

Mit nézzünk júliusban? – a Punkt fotókiállítás ajánlója

Júliusban sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. André Kertész első feleségének képei, egy díjnyertes fotókönyv a vendéglátásról, a leghíresebb hazai sajtófotók és Szipál Márton életmű-kiállítása. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Divatja múlt – Schäffer Zsuzsa divatfotói a PaperLab Galériában

A PaperLab Galériában június 29-ig látogatható Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001 között készültek. A fotográfus szavaival élve; a kiállításon látható képek személyes portrék pályájuk kezdetén lévő fiatal nőkről, és egy kis érintés a 20. század levegőjéből, a századforduló éveiből.

Komolytalan komolyság – Eleanor Macnair gyurmaikonjai a Mai Manó Házban

Eleanor Macnair brit művész gyurmafotográfiái láttán eszünkbe jut, hogy a gyurma nem csak a gyerekszoba sarkaiban lapuló, kiszáradt pacákat jelentheti, amiket csak akkor találunk meg, amikor már végérvényesen a szőnyeg részei lettek. Macnair híres fotókat alakít át színes gyurmamásolatokká. Van abban valami végtelenül emberi, amikor Cindy Sherman vagy Man Ray ikonikus képei új életre kelnek egy olyan anyagban, amit az óvodában még vacsorának néztünk. Ez a fajta komolytalan komolyság az, amitől Macnair munkái ennyire szerethetők: egyszerre irónia és rajongás, és mesterien egyensúlyoz a karikatúra és kortárs képzőművészet kényes határán, bizonyítva, hogy a kreativitásnak tényleg nincsenek határai.

Roadside Stories – Amerika emberek nélkül

A Mai Manó Házban nyílt meg az Americana című kiállítás, amely Pálfi György kortárs fotógyűjteményének egy különleges szeletét tárja a közönség elé. Az autók és a fényképezés összefonódása nemcsak az amerikai álom mitológiáját idézi meg, hanem egy egész kultúra lenyomatát is. William Eggleston színei, Robert Frank dokumentarista pillanatai, Ed Ruscha, O. Winston Link, Joel Meyerowitz, Dennis Hopper látásmódja – mind a mozgásban lévő Amerika egy-egy megállított képkockája.

„A művészet mindenkié” – Eleanor Macnair és a gyurmából formált fotótörténet

A Mai Manó Ház második emeletén látható Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállítása apropóján beszélgettünk a brit alkotóval inspirációról, fotótörténeti ikonokról, a „meggyurmázottak” reakcióiról és arról is, melyek azok a magyar fotográfusok, akiknek munkái szerepelhetnének a következő Play-Doh projekt új darabjai között.