Címke: Urban Photo Awards

Alessandro Ledda: Az utolsó szénégetők Calabriában – Urban Photography Awards 2024

Alessandro Ledda olasz fotográfus is elnyerte a zsűri elismerő oklevelét, aki sorozatában egy ősi, kevésbé ismert kézműves iparágat mutat be. A The Last Charcoal Burners című sorozat Calabria központjába, a Serre Calabresi hegység erdeibe vezeti a nézőt, ahol a Serra San Bruno falu néhány családját mutatja be. Ezek az emberek azon kevesek közé tartoznak, akik még napjainkban is a természetes növényi szén kézműves előállításának szentelik életüket.

Tovább

Valerio Geraci: Amerikai Éden – Urban Photography Awards 2024

,,2016-tól kezdve szinte minden évben elutaztam Amerikába, és kerestem az álmomat, és próbáltam nosztalgiával szemlélni az olyan pillanatokat, amelyeket soha nem éltem volna át, csak a művészeten keresztül. Ezek az amerikai utazások egyúttal utazások voltak önmagam megismerése felé is, egészen a tudattalan tartományokba, és már az első utam óta tudtam, hogy soha nem akarok megállni.”

Christian Basetti, az elhagyatott helyek fotográfusa – Urban Photography Awards 2024

Az épített környezet témájára koncentráló legnagyobb fotográfiai verseny, az Urban Photography Awards kihirdette az idei év legjobb művészeti projektjeit és portfólióit. A zsűri összesen négy fotográfust jutalmazott, egy abszolút győztest, és három kiemelt alkotót hirdetett. A művészek munkáikban a legkülönfélébb aspektusból vizsgálták az épített környezet és az ember néhol harmonikus, másszor problémás kapcsolatát. Egyes képeken az ember nélküli, már hátrahagyott történelmi épületek jelennek meg, máskor pedig az elképzelt látványok, vagy éppen a nosztalgia színterei, amelyet a művész saját képi artikulációjában jelenített meg. Cikksorozatunkban a következő hetekben mind a 4 alkotót bemutatjuk.

Taranto történelmi múltját vizsgálja az Urban Book Award által díjazott fotóalbum

Az idén tizenötödik alkalommal megrendezett Urban Book Award legjobb művészeti kiadványának választott könyve Maria Pansini Sea, Steel and Sorrow című albuma lett. Ez a könyv egy egyéni, szerkesztői fotóválogatásban mesél az olaszországi Taranto városának történetéről. A hiánypótló kiadvány fényképei nemcsak a város történelmi múltját mutatják be, hanem a közelmúlt történéseit is. Az olasz iparosodás fellendülésének időszakában, az 1960-as években Taranto az acélipar fővárosának számított, ám ennek a természet és a helyi lakosok látták kárát. Az Urban Photo Book Award fődíjas albuma így nemcsak egy városról mesél, hanem annak lakóiról, az ember és a természet viszonyáról, miközben figyelmet fordít a környezetvédelem kérdéseire is.

A lelassult élet filozófiája Krzysztof Bednarski La Vida Lenta sorozatában – Urban Photography Awards 2024

A tizenötödik alkalommal megrendezett Urban Photography Awards verseny idei fődíjas művészeti projektjét Krzysztof Bednarski készítette. A lengyel születésű művész La Vida Lenta című sorozatában a kisvárosi lét nyugalma kerül előtérbe. A képeken a nagyvárosi, gyors élettempó alternatívája jelenik meg egy mexikói kisváros mindennapjain keresztül. Lassan kerékpározó lakosok tűnnek fel, ráérősen sétáló gyalogosok, esetleg néptelen utcák.

Válogatás a 2024-es Urban Photo Awards legkiemelkedőbb egyedi képeiből

Az Urban Photo Awards verseny célja évről évre az, hogy az épített környezetet megörökítő fényképek számára biztosítson nagyobb teret. Az idei díjátadót október 26-án tartották meg a trieszti Revoltella Múzeum előadótermében, az eseményre a háromnapos Trieste Photo Days 2024 fesztivál keretében került sor. A projektet a dotART kulturális egyesület hívta életre, hogy ezzel az olasz és a külföldi művészek munkáit szélesebb közönség számára tegye elérhetővé.

A fény szerelmese – Válogatás Sam Ferris In Visible Light című sorozatából

Az In Visible Light című sorozatom egy személyes projekt, amely a Sydneyben töltött idő alatt megszerzett tapasztalataimat vizsgálja – egy olyan városban, ahol a megélhetési költségek soha nem voltak magasabbak, és ahol a szorongás érzése soha nem volt ennyire érezhető. A szorongás számomra ott van az irodába vagy az irodából hazafelé tartó rohanás apróságaiban – a munka és az élet egyensúlyának megtalálása miatti stresszben, hogy „minden meglegyen”; ott van a napi ingázás fáradalmaiban; a csúcsidőben zsúfolt utcasarkokon, (…) és ott van a rövid gesztusokban vagy kifejezésekben, amelyek hagyják lerántani a leplet a külvilágról.

“Ha egy pillanatra megfordulsz, még mindig láthatod a múltat, amint közvetlenül mögötted ólálkodik” – Válogatás Tomasz Liboska Turn Round című sorozatából

A művész felvételei gyakran olyan vizuális toposzokat is megjelenítenek – mint az elhanyagolt panelházak, vagy a használaton kívüli ipari létesítmények –, amelyek a szocialista utódállamok mai helyzetét a legjobban érzékeltetik. A képeket a fotográfus szubjektív benyomásai vezetik, így azok képesek arra, hogy új nézőpontokat és értelmezéseket mutassanak fel. A felvételek így személyesebbé válhatnak, és közvetlenebb viszonyba kerülnek nézőjükkel.

Az árnyékvadász – Válogatás Anna Biret The Shadows Of The Imagination című sorozatából

A fény és az árnyék uralja mindennapjainkat, gyakran titokzatossággal telített képeket alkotva. Néha a sziluett az árnyék mélyéből bukkan elő, néha az árnyékban keres menedéket, amely megvédi. (…) Amikor kimegyek az utcára a fényképezőgépemmel, nincs pontos elképzelésem arról, hogy mit fogok fényképezni. A hétköznapi jelenetek, a részletek, a fény, a színek, a formák és mindenekelőtt az emberek inspirálnak.

Tovább

Ahol megállt az idő – Válogatás Andrew Borowiec The Post-industrial Rust Belt című sorozatából

Az amerikai fotográfus The Post-industrial Rust Belt című sorozata egy rozsdaövezetet mutat be, ahol szinte megállt az idő. Az 1980-as években bezárt ipari létesítmény köré épült város lakói mindenüket hátrahagyták, amikor a boldogulás reményében máshová költöztek. A sorozat nemcsak az egykor virágzó környék hanyatlását mutatja be, hanem az emberek nélküli épületeket és utcákat is, amelyek a magány, a szomorúság és az elhagyatottság hangulatait keltik.

Kiszorítottság és összetartozás Rio de Janeiróban – Rafael Fabrés nyerte el az URBAN Photo Awards legjobb fotókönyvnek járó díját

Nem könnyű Rio de Janeiróban dolgozni, ami időnként nagyon erőszakos, és fotográfusként kiszolgáltatott is lehet. Az teszi különlegessé Rafael munkásságát, és a bensőséges és költői képei is azt mutatják, hogy képes elnyerni az emberek bizalmát. Fotográfiái gyönyörű keveréke a mindennapi életnek és a kemény gazdasági és politikai valóságnak Brazíliában.

Ezek a képek nyerték el az URBAN Photo Awards 2023 fődíjait

Az idén 14. alkalommal megrendezett fotópályázat kategóriagyőzteseinek névsorát egy díjátadó ünnepség keretében hirdették ki október 28-án, a Trieszti Fotográfiai Napok egyik rendezvényén. Az Alec Soth vezette zsűri több mint 12.000 beküldött fényképből választotta azt a négy alkotót, akik a 2000 eurós utalvány és közel 1500 eurós fényképezőgép mellett kiállítási lehetőséget is kaptak a szervezőktől. Az idei URBAN Photo Awards egyéni kategóriának nyertesei az alábbi fotográfiák lettek.

Válogatás az URBAN Photo Awards 2023 fotópályázat legjobb képeiből

Az URBAN Photo Awards 2023 kihirdette shortlistre került alkotóit. Az idén 14. alkalommal megrendezett fotópályázat négy kategóriát indított, ezek legjobbjait mutatták be, de a kategóriagyőztesek névsorára még várni kell. A dobogósokat egy díjátadó ünnepség keretében fogják kihirdetni október 27-én, a Trieszti Fotográfiai Napok egyik rendezvényén.

Jekatyerina Orlova: A semmi gyermekei

A Putyin által Ukrajna lerohanására besorozott katonák több mint hatvan százaléka az Oroszország mélyén és peremein szétszórt közel százötvenezer falu végtelen, a külvilágtól elzárt és alig ismert vidékeiről származik. Ezekben a lepusztultság, elhagyatottság és szegénység jellemezte falvakban – ahol szinte egyáltalán nem jutnak iskolához vagy más egyéb alapvető szociális szolgáltatásokhoz a gyermekek – nőnek fel a „nikto”, az Oroszországban a „semmi gyermekeinek” nevezett társadalmi réteg, akiknek az egyetlen kapcsolatuk a falukon kívüli dolgokkal a televízió, amelyen keresztül a Kreml propagandája a dühöt és a frusztrációt állami erőszakká transzformálja.

Gabriele Galimberti: Az amerikai fegyverfétis arcai

Gabriele Galimberti, olasz fotográfus az Egyesült Államok minden szegletébe eljutott – New York Citytől Honoluluig –, hogy találkozzon a büszke fegyvertulajdonosokkal, megértse gondolkodásmódjukat és viszonyukat, és lefényképezze őket és fegyvereiket – persze arra nem gondolva, hogy egyes otthonokban micsoda arzenálokra talál majd, amelyek európai szemmel szinte hihetetlennek is hatnak.