Varrógép és közlekedési baleset: Uki 2019
19 • 05 • 20Istvánkó Bea
Idén negyedik alkalommal rendezték meg az igencsak formabontó néven futó Ukmukfukk Zinefesztet. A mostanra már jól bejáratott és a fanzine rajongók körében kötelező programnak számító Uki küldetése a zine-kultúra magyarországi népszerűsítése és a hazai zine közösség összehozása, azaz egyfajta platform-teremtés.
De mit is értünk pontosan fanzine (vagy rövidebben zine) alatt és mi köze van egyáltalán a fanzine-oknak a fotográfiához? A „fanzine” szó az angol „fanatic” (rajongó) és „magazine” (folyóirat) szavak összetételéből jött létre még az 1940-es években. A fanzine eredendően egy olyan szabad publikációs forma volt, amely a különböző szubkultúrák közötti cenzúrázatlan információáramlást szolgálta, így például sci-fi társaságok tagjai, vagy punk-zenekarok rajongói használták kommunikációs csatornaként. A ‘90-es évektől, az internet elterjedésével azonban egyszerűbbé és könnyebbé vált a kapcsolattartás, e-mail listák és blogok vették át ezt a funkciót, így a fanzine-ok pozíciója is megváltozott. A posztdigitális korszak fanzine készítői számára továbbra is fontos szempont a tartalmi, formai szabadság és függetlenség, ugyanakkor hangsúlyosabbá vált a füzetek dizájnja, a szöveges és képes tartalom viszonya, az alkalmazott tipográfia, vagy akár az igényes és különleges nyomdai kivitel. Szintén fontos motiváció a füzetek tapinthatósága, kézzelfoghatósága és lapozhatósága, amely jól körülhatárolt és egyedi befogadói élményt nyújt a digitális világ megfoghatatlan végtelenségével szemben. Napjaink fanzine-jai általában limitált példányszámban készülnek, kézzel számozottak és gyakran szignáltak is, így valahol félúton helyezkednek el a kiadvány és a műtárgy státusz között.
A kortárs fanzine-ok tartalma, formája és kivitelezése igen változatos; a klasszikus hagyományokat követő, azaz olcsó papírra, kollázstechnikával készített (“összefénymásolt”) és korlátlan példányban sokszorosítható fanzine-okkal párhuzamosan készülnek minőségi papírra nyomtatott, dizájnerek által szerkesztett füzetek is. A fanzine gyűjtőfogalmán belül meghatározható alműfajok kutatása és definiálása egyelőre még gyerekcipőben jár, ugyanakkor egyre határozottabban látszik kirajzolódni a fotó alapú zinek külön csoportja („photo-zine”), amely nagyjából félúton helyezkedik el a fanzine és a fotókönyv között. A fotózinek jellemzője, hogy a szerkesztési elv fotóművészeti szempontok mentén alakul, azaz a füzetekben szereplő képek nem műalkotások reprodukciói, és semmiképpen sem rendelődnek alá a szöveges tartalomnak, azaz nem illusztrációként szolgálnak. A fotózinek gyakran adott fotóművész saját kiadásában („self-published”) jelennek meg, ugyanakkor léteznek kifejezetten fotóalapú zinek kiadásával foglalkozó független kiadók, vagy akár talált fotókból összeállított, konceptuális fotózinek is.
A 2016-ban startolt Uki az induláskor alapvetően illusztratív, rajzos, a képregények világához közelebb álló fanzine-ok platformja volt, idén azonban jelentős koncepcióváltáson ment át. Az eddigi évek gyakorlatával szemben, amikor a vásár asztalainak jelentős részét külföldi meghívottak kapták, az idei évben csak magyar kiállítók - szám szerint ötvenhatan - kaptak lehetőséget. Az idei vásár a nyílt felhívásnak és a kezdő fanzine-osoknak is teret engedő Zinekubátor asztalnak köszönhetően üdítően változatos képet nyújtott, és ennek megfelelően a fotózinek aktuális helyzetére és hazai tendenciáira is rálátás nyílt. A kiállítók között szerepeltek olyan, fotóalapú kiadványkészítéssel régóta foglalkozó szereplők, mint a MAMA Books, vagy a DEPOSIT, ugyanakkor a látogatók megismerhették a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója (FFS) tagjainak vonatkozó munkásságát, vagy a nemrég startoló aula.co független kiadót is. Ez utóbbit emelném ki elsőként a vásár asztalainak hosszú sorából. A multidiszciplináris együttműködésen alapuló művészeti projektet csak pár hónapja indította útjára a projekt kurátora, Ausztrics Andrea, mégis az aula.co asztala vonultatta fel az egyik legizgalmasabb kínálatot az idei Ukin. Igaz az aula.co egészen friss kezdeményezés, ugyanakkor a projektgazda és a bevont résztvevők is régóta és igencsak otthonosan mozognak a fotóalapú kiadványok világában; a vásáron bemutatott Trash of America című füzetben például az alapító mellett Szombat Éva, Halász Dániel és Chantal Meng fotóin keresztül kaphatunk képet az USA kevésbé attraktív, ámde annál szórakoztatóbb arcáról. A fesztiválon a fotózine-t limitált példányszámos kiszerelésben is meg lehetett vásárolni, eredeti amerikai szeméttel ellátott tasakban, a harmadik dimenzióba terjesztve ki a zine-készítés határait.
Szintén ismert fiatal fotósok neveivel lehetett találkozni a MAMA books asztalán, ahol a fotózinek mellett olyan, a klasszikus fotókönyv formátumnak megfelelő kiadványok is szerepeltek mint Hodosy Enikő bleu, vagy Gajda Barnabás Fake Plastic Tree című munkája. Bár az Ukmukfukk Zinefeszt, ahogy a neve is mutatja, elsősorban a fanzine műfajának dedikált esemény, mégis fontos, hogy a gerincesek osztályába tartozó photo- és artists’ bookok is megjelenhettek az eseményen. A MAMA books szomszédságában kapott asztalt, az Ukin idén debütáló FFS. A fiatal fotósok legfontosabb érdekképviseleti szervezeteként működő FFS, a tavaly felvett tagok bemutatkozó kiállításhoz saját kiadásban is megjelentetett egy fanzine-t (We don’t play guitars), ugyanakkor a vásárra számos tag saját kiadásban készült kiadványát is elhozta. A válogatásból érdemes kiemelni Németh Domonkos Tamás friss fotózinejét, Alternative Facts címmel. A számozott, mindössze 13 példányban készült, A4-es formátumú zine izgalmas vizuális gegekkel mutat rá napjaink alternatív valóságára.
Az Ukmukfukk hatalmas előnye a nagy külföldi művészkönyv vásárokkal szemben, hogy a professzionális kiadók és nagyobb intézmények mellett, az alkotók egyedi munkáinak is lehetőséget biztosít a bemutatkozásra. A saját kiadású fotózineket készítő művészek közül sokan idén először vettek részt az eseményen, így a nem elsősorban fotográfiával foglalkozó Ádám Anna is. Az utóbbi években főként performatív művészeti akcióiról ismert művész az idei évben kapásból több rajz- és fotóalapú zinet is készített. Szignált és számozott fanzine-jainak jellemzője, hogy minden darab egyedi, a kézzel készített elemeknek köszönhetően. A Regret, Remonds, Rêve című füzet például talált papírokból, festett borítóval, valamint varrott felületekkel készült 200(!) példányban. A füzetek fekete-fehér képekből álló anyaga azonos, ám a varrógéppel készült részleteknek és a változatos nyomtatópapíroknak köszönhetően valóban minden darab különálló műtárgyként is felfogható.
A fotózinek máig kiadatlan történetében külön fejezetet lehetne szentelni a talált fotókból készült füzeteknek. A DEPOSIT több ilyen típusú kiadványt is bemutatott az Ukmukfukkon. Az 50 példányos ACCIDENT II. című, frissen kiadott zine például már a második darab abból a sorozatból, amely 20. századi közlekedési balesetek képeiből készült tematikus válogatást mutat be. De hasonló tematikus szelekció a popcornos zacskóba csomagolt ‘cameraman’ című kiadvány is, amely címének megfelelően dolgozó operatőrök életébe enged bepillantást régi fotókon keresztül.
Bár a fotózinek általában mellőzik a narratívát, a szintén talált képekkel dolgozó Szántó Sári 2016-ban készített DISPLACED című füzete mégis kivétel. Az alapvetően illusztrációval foglalkozó, Moszkvában élő Szántó egy olyan ál-riportot állított össze, ahol a képekből készült fotókollázsok mellett rövid szövegek mesélik el egy fiktív sziget bevándorlóinak történetét.