Nagyregény az MNG-ben
19 • 06 • 05Bihari Ágnes
A Fortepan az egykor Vácott működő Kodak-gyár államosított utóda által gyártott népszerű filmnegatív neve volt, erről kapta a nevét az az online archívum, ami 2010 augusztusa óta érhető el, és e pillanatban 114 810 kategorizált, kulcsszavazott (tehát kereshető), nagy felbontású, többségében privát (értsd: nem hivatásos fotográfus által készített) kép nézegethető rajta, tölthető le jó minőségben róla és használható fel (az adományozó nevének feltüntetésével) tulajdonképpen bármire. Ingyen.
A weboldal születésének anekdotikus körülményei, az alapító személye, az általa végzett munka nagysága, az oldal fejlődéstörténete és jelentősége közismert, a fotográfiával foglalkozók körében meg végképp az. Szepessy Ákos és Tamási Miklós diákkori, célirányos lomtalanításaiból, Tamási hosszú ideig fizetetlen munkaóráiból (válogatás, szkennelés, szerkesztés, honlapépítés közösségteremtés), illetve a Fortepan körül kialakult közösségi aktivitásokból (a fotók szereplőinek, színhelyeinek, keletkezési idejének beazonosítása; kulcsszavazás, stb), valamint adományozásokból és az önkéntesek által végzett munkából az évek alatt komoly érték jött létre.
A Fortepan közismertségén valószínűleg az is erősen lendített, hogy több mint 6 éve látható az Index Nagykép rovatában egy-egy tematikus válogatás belőle. Ezek mindig más és más tematikát érintenek, a hozzájuk írt szövegek pedig megvilágítják az adott képcsoportok háttértörténeteit, kontextusba helyezik őket.
A Magyar Nemzeti Galéria két emeletén, komoly alapterületen látható mostani gigakiállítással azonban a Fortepan nyilvánvalóan szintet lép.
A bevezetőben említett, hógolyót dobni készülő nő a budai domboldalon a kiállításból kimaradt (persze), az esszenciája azonban ott van szinte az összes Fortepan-képen. “Minden múlt a múltam”- kölcsönzi Rakovszky Zsuzsa csodás versciklusának egy sorát a tárlat jól megtalált címe, és teljes joggal: a kiállítás a plakátján és a katalógus címlapján szereplő, magát egy erdei kapufán viccesen lógázó család is az én múltam, abban is ott van az a furcsa, összetett, nem fájdalommentes érzés, esetenként felismerés, amit a magyar privátfotók által felmutatott tükörképben látunk. Ezeknek (és a Fortepanon látható többi furcsa, pl rendőrségi helyszínelő, iskolai ünnepséget megörökítő, nagy építkezéseket urbanisztikai okokból dokumentáló stb.) fotónak a segítségével kiterjesztettebbé és árnyaltabbá válik a múlt, aminek az ismerete, elfogadása és magunkhoz ölelése hiánypótló és identitásképző.
Minden múlt a múltam
Magyar Nemzeti Galéria
2019. április 16. - augusztus 25.