Menü

Ha október, akkor Fotóhónap!

19 • 10 • 11Punkt

A Magyar Fotóművészek Szövetsége által szervezett, eddig jellemzően biennálé-rendszerben működő fesztivál, a Fotóhónap idén ritmust váltott, 2019 őszétől a megszokott kétéves szisztéma helyett évente kerül megrendezésre. Így lehetséges, hogy 2018 ősze után ismét egyéni és csoportos fotókiállításokkal találkozhatunk Budapest-szerte. A tavalyi Weegee-kiállításhoz hasonlóan a fesztiválnak idén is van egy sztárművésze, a 2019-es Fotóhónap fődobása a Mai Manó Házban jövő kedden nyíló Nobuyoshi Araki Érzelmes utazás című kiállítása. A provokatív stílusáról (is) közismert japán alkotó életművét bemutató tárlat valószínűleg az idei fesztivál egyik legfontosabb programja.

0103

Nobuyoshi Araki: Tokyo Comedy, 1987. © Nobuyoshi Araki

Araki köztudottan provokatőr és outsider, aki mindig is a saját útját járta és stílusával, témáival új utakat teremtett. Az Érzelmes utazás című albumát 1971-ben magánkiadásban adta ki, fénymásolópapír minőségű papíron, durva fekete-fehér nyomtatásban. A kötet feleségével, Yokóval közös nászútját örökítette meg kíméletlen őszinteséggel, szembemenve azzal az objektivitással, társadalmi érzékenységgel és a fototechnikai tudással, melyeket akkoriban lényegüknél fogva a fényképezés alapelveinek tekintettek – így robbant be a korabeli japán fényképészvilágba. Személyes fotókat készítő fényképészként tett hitvallása túlmutat minden addig látott személyes fotón (családi- vagy emlékfotón). Mindeközben gerillakiállításokat nyitott, például utcai telefonfülkékben, kifőzdékben vagy kültéri parkolókban. Araki munkái mindig is innovatívak voltak, de komoly, megosztó vitákat szültek.

0103

Perneczky Géza, Cyclops, 1975. Zselatinos ezüst nagyítás. 24 x 30 cm. Courtesy of Géza Perneczky / Patrick Urwyler (Chimera-Project)

A fesztiválon a nagyobb fotográfiai intézmények mellett magángalériák, kisebb kiállítóterek valamint vidéki galériák is részt vesznek. A Capa Központban két izgalmas, konceptuális életművet bemutató kiállítással is találkozhatunk, Perneczky Géza konceptuális fotográfiáiból született a Tükrök című tárlat, a Felület és forma című kiállítás pedig Nádor Katalin a nagyközönség számára eddig javarészt ismeretlen, ám annál több érdekességet rejtő életművéből mutat be képeket. Nádor titkos művészi élete a szocializmus évtizedeiben a vidéken élő női alkotók sorsát tükrözte: fotográfusi tevékenysége – különös érzéki kísérletezései és a fotóira jellemző egyedien szubjektív absztrakció ellenére – évtizedeken keresztül csendben, szakmai figyelem és elismerés nélkül bontakozott ki. Talán kevesen tudjuk (még), de ő volt az, aki megörökítette Pinczehelyi Sándor közismert, Sarló és kalapács című akcióját.

Néhány Fotóhónapos kiállítás már el is startolt, Dobokay Máté kiállítása szeptember közepén nyílt az acb attachment-ben, az alkotó ezúttal is a fotográfiát alkotó nyersanyagokat és kémiai reakciókat vizsgálja munkáiban, az ISBN galéria BRUT kiállítása a brutalista építészet szerelmeseinek kedvez. A PaperLab egy nyuszis és egy kutyás tematikájú kiállítással készül, előbbi a halállal, utóbbi az emberi lélekkel foglalkozik. Dóka Béla fülöp-szigeteki halászfalu lakosairól készített fotósorozata a világ másik tájára repít minket, míg Álovits Bálint kiállítása disztópikus kérdésekkel foglalkozik.

0103

Álovits Bálint: Acclimate No. 4. 2017. digitális fotográfia, archív pigment nyomat © Álovits Bálint; Tobe Gallery

A felsoroltakon kívül még rengeteg egyéb kiállítást is láthatnak a fotó iránt érdeklődők, így valószínűleg mindenki megtalálja a maga kedvencét, csak ide kell kattintania.