Ha október, akkor Fotóhónap!
19 • 10 • 11Punkt
A Magyar Fotóművészek Szövetsége által szervezett, eddig jellemzően biennálé-rendszerben működő fesztivál, a Fotóhónap idén ritmust váltott, 2019 őszétől a megszokott kétéves szisztéma helyett évente kerül megrendezésre. Így lehetséges, hogy 2018 ősze után ismét egyéni és csoportos fotókiállításokkal találkozhatunk Budapest-szerte. A tavalyi Weegee-kiállításhoz hasonlóan a fesztiválnak idén is van egy sztárművésze, a 2019-es Fotóhónap fődobása a Mai Manó Házban jövő kedden nyíló Nobuyoshi Araki Érzelmes utazás című kiállítása. A provokatív stílusáról (is) közismert japán alkotó életművét bemutató tárlat valószínűleg az idei fesztivál egyik legfontosabb programja.
Araki köztudottan provokatőr és outsider, aki mindig is a saját útját járta és stílusával, témáival új utakat teremtett. Az Érzelmes utazás című albumát 1971-ben magánkiadásban adta ki, fénymásolópapír minőségű papíron, durva fekete-fehér nyomtatásban. A kötet feleségével, Yokóval közös nászútját örökítette meg kíméletlen őszinteséggel, szembemenve azzal az objektivitással, társadalmi érzékenységgel és a fototechnikai tudással, melyeket akkoriban lényegüknél fogva a fényképezés alapelveinek tekintettek – így robbant be a korabeli japán fényképészvilágba. Személyes fotókat készítő fényképészként tett hitvallása túlmutat minden addig látott személyes fotón (családi- vagy emlékfotón). Mindeközben gerillakiállításokat nyitott, például utcai telefonfülkékben, kifőzdékben vagy kültéri parkolókban. Araki munkái mindig is innovatívak voltak, de komoly, megosztó vitákat szültek.
A fesztiválon a nagyobb fotográfiai intézmények mellett magángalériák, kisebb kiállítóterek valamint vidéki galériák is részt vesznek. A Capa Központban két izgalmas, konceptuális életművet bemutató kiállítással is találkozhatunk, Perneczky Géza konceptuális fotográfiáiból született a Tükrök című tárlat, a Felület és forma című kiállítás pedig Nádor Katalin a nagyközönség számára eddig javarészt ismeretlen, ám annál több érdekességet rejtő életművéből mutat be képeket. Nádor titkos művészi élete a szocializmus évtizedeiben a vidéken élő női alkotók sorsát tükrözte: fotográfusi tevékenysége – különös érzéki kísérletezései és a fotóira jellemző egyedien szubjektív absztrakció ellenére – évtizedeken keresztül csendben, szakmai figyelem és elismerés nélkül bontakozott ki. Talán kevesen tudjuk (még), de ő volt az, aki megörökítette Pinczehelyi Sándor közismert, Sarló és kalapács című akcióját.
Néhány Fotóhónapos kiállítás már el is startolt, Dobokay Máté kiállítása szeptember közepén nyílt az acb attachment-ben, az alkotó ezúttal is a fotográfiát alkotó nyersanyagokat és kémiai reakciókat vizsgálja munkáiban, az ISBN galéria BRUT kiállítása a brutalista építészet szerelmeseinek kedvez. A PaperLab egy nyuszis és egy kutyás tematikájú kiállítással készül, előbbi a halállal, utóbbi az emberi lélekkel foglalkozik. Dóka Béla fülöp-szigeteki halászfalu lakosairól készített fotósorozata a világ másik tájára repít minket, míg Álovits Bálint kiállítása disztópikus kérdésekkel foglalkozik.
A felsoroltakon kívül még rengeteg egyéb kiállítást is láthatnak a fotó iránt érdeklődők, így valószínűleg mindenki megtalálja a maga kedvencét, csak ide kell kattintania.