Az önmagunkra fordított figyelemről ad képet Gábor Enikő új kiállítása
20 • 10 • 27Punkt
Gábor Enikő Balogh Rudolf-díjas fotográfus munkáiból nyílik kedd este kiállítás az Art9 Galériában. Gábor Enikő 1996-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen festő szakon, munkái kezdetektől fogva a festészet és a fotográfia határterületén helyezkednek el. Alkotásait technikai tudatosság és kísérletezés jellemzi, érdeklődésének középpontjában a kamera nélküli fotográfia áll, műveihez rendszeresen alkalmazza az archaikus fotográfiai eljárásokat. 1996 óta "vízkísérleteket" végez Fotogram című sorozatában, Hiteles Másolat című anyagában az analóg és a digitális fotogram különbözőségeit vizsgálta.
Legújabb munkája, az Introverziók tavasszal, a koronavírus-járvány idején született és a befelé fordulással, az önmagunkra való koncentráció lehetőségével és állapotával foglalkozik. A sorozat képei önmaguk árnyékát rögzítő fotópapírok. A folyamat során az alkotó nem használt sem negatív filmet, sem tárgyakat, közvetlenül a meghajlított papírokra exponált, majd ezeket hagyományos módon, vegyszerekkel hívta elő. A sorozat különlegessége, hogy az egyes fotók működnek síkban kiterítve és térben meghajlítva is, de egyszerre nem látható mindkét állapot.
"Gábor Enikő Introverziók című sorozata sajátos helyzetet teremt a fényképezés kelléktárának értelmezésében. Az eljárás során az alkotó a meghajlított fotópapírt világítja le, így a fényérzékeny papír egyszerre rögzít, és képezi a rögzítés tárgyát. E végső egyszerűsítés által voltaképpen az absztrakció tovább alig redukálható állapota jön létre. A képzőművészet oly sokszor apellált már a látás problémájára, de itt az önmagát látó szem paradoxona áll elő, ami sokkal inkább az öntudat kérdésköréhez vezet, mint a látáséhoz. A képi absztrakció titokzatos világa így az önmagunkra való visszahajláshoz, a belső világunkhoz való hozzáféréshez, az önértés folyamataihoz válik hasonlatossá. A térbeli forma kezdetben csak egy váz, tónusok nélkül. Az árnyalatok a belőle kihajtogatható képpel együtt keletkeznek, azt mondhatnánk, a belső kép tónusozza a külsőt. A síkbeli és térbeli kép megfeleltetése logikus, ezért könnyűnek tűnik, ám a hajlítások rafinált kanyarulatai majd olyan bonyolulttá teszik, mint mi magunk a belső mozgatóink felfejtését." - írja Csanádi-Bognár Szilvia a kiállításról szóló ismertetőben.
A kiállítás 2020. október 27. és november 6. között látogatható, vele párhuzamosan Herendi Péter: Föld-Rajz című kiállítása tekinthető meg. A kiállítások a Fotóhónap 2020 eseménysorozat résztvevői.