Menü

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

Ritkán látott színezett képek a japán mindennapokról (1908-1918)

21 • 01 • 19Baki László

Ezeket a mindennapi életet ábrázoló színezett üveglemezes pozitívképeket Herbert Geddes gyűjtötte össze Jokohamában 1908–1918 között. Herbert Geddes a GR Gregg and Company importőreinek és exportőreinek vezetője volt Vancouverben és Winnipegben, majd Japánba küldték, így 1908 és 1918 között Jokohamában volt a székhelye. Geddes az 1950-es évek közepéig a vancouveri Gregg and Company vezetője volt, ezután az üveglemezeket unokaöccsének, D. Boyce Gaddesnek adta át, így kerültek azok a University of Victoria könyvtárának gyűjteményébe.

A képek eredetéről nem tudni sokat, így azt sem tudni pontosan, hogy azokat kik készítették. Az ilyen fényképeket a szakirodalom "Yokohama Photographs" néven ismeri, melyeket 1869 és 1912 között adtak el külföldi turistáknak, mielőtt a fényképezőgépek és a képeslapok szélesebb körben is rendelkezésre álltak volna.

A képeken ábrázolt témák intim betekintést nyújtanak egy nagyrészt már elmúlt világba. A felvételek Japán lakosainak hétköznapi életét ábrázolják, így a képeken az utcai jelenetek mellett, munkásokat, halászatot, selyemgyártást, kőfaragókat, fafaragókat, fazekasokat és művészeket is láthatunk.

Ezek a képek negatívról kontaktmásolással készült üveglemezes pozitívképek (dia) voltak, melyeket aztán kézzel színeztek és általában sokszorosítottak is. Valószínű, hogy a fekete-fehér ezüst zselatinos üveglemezeket valamilyen vízoldható festékkel színezték, majd az emulziós oldalához még egy üveget illesztve a széleken összeragasztották.

Csakúgy, mint a papírfénykép esetében, az üveglemezes pozitívképeket is gyakran kézzel színezték, ami a Meiji-korszakban (1868–1912) Japánban sokkal népszerűbbé vált, mint Európában vagy Amerikában. Amint a fényképek fokozatosan felváltották az ukiyo-e nyomatokat a piacon, a nyomdászok munkanélküliek lettek, és ezért tehetségüket főként a színezés területén kamatoztatták.

Ahogy Kim Timby fotótörténész írja, „Az így kapott képek kristálytiszták, és a laterna magicán keresztül kivetíthetők voltak, hogy az emberek lenyűgöző méretben tapasztalhassák meg a fényképeket. Volt valami az üveg használatában is, ami a modern esztétikára apellált: „Felidézte a lencsék és prizmák pontosságát, a látástudományt, a japán üvegházak fényét és átlátszóságát, valamint a fedett árkádokat és a modern városi élet kirakatait.”

Különösen lenyűgöző hatású az ilyen színezés ezeken a Geddes kollekciójában lévő üvegdiákon. A mesterek érdemei folytán ezek a képek úgy néznek ki, mintha azokat napjainkban modern, színes anyagra (filmre) készítették volna.

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

0103

Herbert Geddes’ “Life in Japan” Collection

(A cikk megírásában nyújtott segítségért köszönet Flesch Bálintnak.)