Menü

Öt alkotó, öt perspektíva – az ázsiai fotográfusoké a főszerep a Contemporary Japanese Photography kiállításán

23 • 12 • 22Szabó Benedek

A Tokiói Fotográfiai Művészeti Múzeum immár huszadik alkalommal rendezi meg a kortárs japán fotográfia egyik legnagyobb kiállítását, a Contemporary Japanese Photography-t. Az esemény célja, hogy támogassa a fotográfia műfaji határait feszegető művészeket, és bemutassa a művészeti ágak legújabb törekvéseit. Idén öt alkotó munkáiból adnak közre válogatást, amely október 27. és január 21. között tekinthető meg a japán fővárosban.

A kiállítás szervezői idén öt olyan művészt mutatnak be, akik a mai ember magányosságélményét fotográfiákon keresztül fogalmazzák meg, miközben munkáik mégis képesek kapcsolatba lépni másokkal. Ilyen alkotó Utsu Yumiko is, aki 1978-ban született Tokióban. A művész korábbi munkáiban állatokat, rovarokat, növényeket és különféle tárgyakat használt fel képei elkészítéséhez, hogy ezzel egyfajta játékélménnyel tudjon egyedi képeket alkotni. A most kiállított sorozata – amely a Chicken and Macaw címet viseli – ezt az alkotói módszert viszi tovább.

0103

Fotó: Utsu Yumiko: Chicken and Macaw, 2022 © Yumiko Utsu

Az idei kiállítás szereplője Hoshi Haruto is, aki Kanagawa prefektúrában született 1970-ben. A hazájában főként az utcai fényképeiről ismert alkotó többnyire Yokohamában és Oszaka Nishinari kerületében dolgozott. Képei olyan témákat örökítenek meg, amelyek csak azok számára láthatóak, akik szinte minden napjukat a városok utcáit járva töltik. Mostani sorozata, amely a Nishi-Azabu, Minato-ku, Tokyo címet kapta, szintén a ritkán megpillantható utcai jeleneteket tárja a nézője elé.

0103

Fotó: Hoshi Haruto: 3-1-19-1F, Nishi-Azabu, Minato-ku, Tokyo, 2022-23 © Haruto Hoshi

1984-ben szintén a Kanagawa prefektúrában született Yamagami Shimpei. A rangos japán egyetemen, a Tokyo Visual Arts-on végzett művész számos csoportos kiállításon vett részt pályája elején, azóta pedig több egyéni kiállításon is bemutatkozott, miközben fényképalbumai is megjelentek. Legújabb sorozata, az Epiphany, a korábbi munkáihoz hasonlóan a sötétség és a színes fények játékára koncentrál.

„Amikor megnyomom az exponáló gombot, mindig elképzelem, hogy elmerülök a sötétség titkos nyugalmában. Olyan ez, mintha a tenger fenekén lennék, de egy kis fénysugár felülről mégis elér. Ez az az élmény, ami fényképezés közben átjár”

– nyilatkozta Yamagami egyik korábbi kiállítása kapcsán.

A másik kiállított művész Fuchikami Yuta, aki 1987-ben született Gifu prefektúrában. Diplomáját 2014-ben szerezte a Nagoya Visual Arts fotográfiai szakán, nem sokkal ezután a Roppongi Stúdióban kezdett dolgozni, ahol egy olyan fényképsorozatot mutatott be, amely egy tokiói negyedben élő emberekről szólt. Számos egyéni és csoportos kiállításon mutatták be fotográfiáit, a mostani kiállításon az Ueno Park című projektje látható. A művész ezzel a sorozattal nyerte el a Shiogama Photo Festival 2022-es portfóliószemle fotográfiai nagydíját.

0103

Fotó: Yamagami Shimpei: From the series Epiphany, 2018-21 © Shimpei Yamagami

0103

Fotó: Fuchikami Yuta: From the series Ueno Park, 2023 © Yuta Fuchikami

Az 1988-ban Kínában született, mumuko művésznéven dolgozó vizuális művész arról vált nevezetessé, hogy egyetlen bőrönddel a világ több mint hatvan országában járt. Munkái a műfajok széles skáláját ölelik fel, hiszen a fényképezésen kívül filmezéssel is foglalkozott. A Contemporary Japanese Photography idei kiállításán It’s war, so let’s marry című munkájával szerepel, amely az álom és a valóság, illetve a durva és a kifinomult ellentétjeivel dolgozik.

0103

Fotó: mumuko: It’s war, so let’s marry. Chapter 2, 2022-23 © mumuko

Jegyzetek

Leap Before You Look. Contemporary Japanese Photography vol. 20
Tokyo Photographic Art Museum
2023. október 27. — 2024. január 21.