Fókuszban az MFSZ ösztöndíjasok – Szabó Emma
22 • 04 • 29Szabó Emma
A Magyar Fotóművészek Szövetsége 2017-ben alapította meg fotográfiai ösztöndíjprogramját, mellyel a felsőoktatásban tanuló hallgatók fotográfusi alkotómunkáját támogatja. Az ösztöndíj célja, hogy elősegítse a hallgatók művészeti tevékenységét, támogassa elképzeléseik megvalósítását. Az ösztöndíjat évente maximum három fő kaphatja meg. 2022-ben a szakmai zsűri Bohus Rékának, Nagy Izának, Szabó Emmának és munkáiknak szavazta meg a bizalmat. Sorozatunk befejező részében ezúttal Szabó Emma Radix című munkáiból válogatunk.
Asztrológiai értelmezésben a radix horoszkóp a bolygók pontos állása a születés helyén és pillanatában. A radix tehát az alapképlet, mely kihat később az egész életünkre.
Az anyám mielőtt megszülettem asztrológiát tanult felsőoktatásban, ami mai szemmel teljesen szürreálisan hangzik.
Tanulmányaira támaszkodva kiszámolta a fogantatás pillanatát, hogy lánynak szülessek és azt a napot is óra, percre pontosan mikor megy be a kórházba programozott császármetszésre. Azt is mesélte, ha előbb tanult volna asztrológiát soha nem megy hozzá apámhoz.
Mindezt jó szándékkal tette, utólag mégis csak azt kérdezem magamtól, tényleg így szerette volna?
Mindnyájan magunkkal cipeljük gyermekkorunk hozadékait. Bizonyos viselkedési mintákat öröklünk, melyek szerint kezd kifejlődni a személyiségünk kezdetben öntudatlanul. Gyerekként nincsenek kételyeink afelől, hogy a családunk az normális és ideális. Szépen eltanuljunk, hogyan kell működni a világban, maximum később kiderül, hogy az teljesen diszfunkcionális és destruktív. Az első felismerés gyerekkoromban történt, amikor átmentem egy osztálytársamhoz és azzal szembesültem, hogy milyen rendes, átlagos és szép a családja, emlékszem arra a mélyről jövő zsigeri tagadásra, miszerint ők a rettenetesen furcsák. Nálunk sosem volt olyan, hogy ne lett volna anarchia, ha játékból ledobtunk egy nagy üveg ketchupot a galériából és az szétfröccsent a falra és a drága festményekre, anyám zokszó nélkül összetakarította. Akkor ez számunkra evidens volt, utólag már azt gondolom volt valami lelkiismeret-furdalás abban a néma takarításban.
Én negyedik gyerekként érkeztem a családba, így sikerült egyből kaotikus állapotba csöppenni. Első emlékeim közt szerepel az is, hogy a középsúlyos értelmi fogyatékos nővérem vigyázott rám sokat és ez engem rettentően szórakoztatott gyerekként. Kicsit a Gummo című film jut eszembe, kicsit Richard Billingham családja, de mindez nálunk jómódban történt.
A szüleim mindig teljesen individuális, önjáró utakat jártak. A 70-es években pulóvereket kötöttek, akkor atom megszedték magukat, mert hiánygazdaság volt. Aztán mindig befektettek valamibe, így sosem kellett a szó szoros értelemben dolgozniuk. Tehát megteremtődött a tökéletes családi anarchia táptalaja.
A napi struktúra kimerült annyiban, hogy bemenjek-e az iskolába vagy ne. Tehát eltanult szocializáció ide vagy oda, nekem az nem sikerült túl jól. Már középiskolában is mindig rezgett a léc a hiányzásaim miatt, de ilyenkor anyám mindig kicsípte magát és beszaladt a Marcalis háztáji borral a kezében a Marcaliban született osztályfőnökömhöz – aztán el is repültek az igazolatlan óráim.
Az anyám szavait idézve András (az apám) erősen nárcisztikus, de a személyiségzavaros fajta, ehhez betársul 50 év masszív alkoholizmus és egy meglehetősen hedonista nihil életmód. Apámról még annyit, hogy ő csak magával volt elfoglalva, de mindig. Néha megkérdezte hány évesek vagyunk vagy hova járunk iskolába, illetve a születésnapok nem léteznek számára. Cserébe anyám mindig a cinkostársam volt, BÁRMIT – nagybetűvel, bármit kitaláltam, abban ő támogatott és én éltem is ezekkel a lehetőséggel, csak ezek a lehetőségek ilyesmik voltak: (külön fejezet, majd máskor).
Rengeteg sikertelen próbálkozásom volt, hogy felhívjam magamra a figyelmet kamaszként, minden lázadást elkövettem amit csak el lehet képzelni, utólag csodálkozom, hogy túléltem őket (külön fejezet). Részemről az i-re a pont, a korai terhességem volt, de azt is teljesen természetesen reagálták le.
Belefáradva az otthoni légkörbe úgy döntöttem 19 évesen, hogy elköltözöm és elkezdem a saját önálló életem élni, cserébe hirtelen hatalmas felelősség szakadt a nyakamba. Saját családom lett. Terelődött a fókusz a szüleimről és egyre inkább a saját elakadásaim okát kezdtem vizsgálni, de mindig ugyanoda lyukadtam ki… Negatív látott minták, ezáltal párkapcsolati nehézségek, érzelmi elakadások, de kerültem már pszichoterápiás rehabilitációs intézetbe is, ahonnan három diagnózissal távoztam.
A valós felnőttkor valahol onnan kezdődik, amikor érzelmileg is sikerül leválni a szülőkről. Belső indíttatást érzek a családi titkok teljes feltárására kilépve a sértett gyerekszerepből. Megérteni a mély hallgatásokat, amiket gyerekként nem tudtam megfogalmazni, ezért megpróbáltam eltemetni magamban jó mélyen. Ezek a dolgok felnőtt fejjel már robbannak. Én a robbanásokon túl vagyok, most a megértés fázisára törekszem.
Úgy érzem a fotózások alkalmával egyre közelebb tudok kerülni hozzájuk, kilépve a gyerekszerepből, ezáltal sikerül jobban feltérképeznem az ő működésüket, vagy azt, hogy kik is ők valójában. Ijesztő számomra milyen rég óta magányosak egymás mellett és ennek milyen személyiségtorzulás volt az ára. A megértés olyasmi, mint egy több ezer darabos mozaikkép, ami szépen lassan áll össze. Ez amennyire fájdalmas folyamat, annyira felszabadító érzés egyszerre.
Szeretném a projektet folytatni, úgy érzem sok kiaknázatlan lehetőség rejlik benne, a jelenlegi egy kezdeti fázis. A kész anyagot vizuális napló formában képzelem el. A projekt célja a tabuk döntögetése a szüleinkről alkotott sérthetetlen képpel kapcsolatban. Arra próbálok reflektálni, hogy nem kimondani családon belül súlyos, kézzel tapinthatóan jelenlévő dolgokat (személyiségzavar, alkoholizmus, egy testvér betegségének tabuvá tétele) tovább súlyosbítja a kialakult helyzetet és rengeteg transzgenerációs traumát okoz, aminek a feloldása később már szinte lehetetlen. A humor és a tragédia közt saját megélésem szerint csak egy hajszál húzódik.