Egy csehszlovák hentesüzlet pasztellszínekben – Maria Svarbova: The Butcher
22 • 06 • 15Punkt
Maria Svarbova – akinek képeit most a photo baselen is kiállítják – 1988-ban született Szlovákiában. Annak ellenére, hogy restaurálást és régészetet tanult, művészeti médiuma a fotográfia. Több nagy presztízsű díjat nyert el, többek között a Hasselblad Masters Awardot is. Munkái a Vogue, a Forbes, a Harper's Bazaar és a The Guardian oldalain is megjelentek. Svarbova egyedi stílusa a hagyományos portréból indul ki, és a térrel, színnel és atmoszférával való kísérletezésre fókuszál. A fotográfus a Punktnak küldött levelében megírta, hogy alkotói munkásságát Roy Andersson rendező inspirálta.
A kommunista idők építészete és közterei iránt érdeklődve a fotográfus minden alkotott színterét a kreatív palettájának mélységét és sokrétűségét megmutató modern frissessége alakítja át. A nagy gonddal megkomponált alakok, tematikus, álomszerű jeleneteket hoznak létre mindennapi tárgyakkal. Képei csendes feszültséggel vannak átitatva, utalva a tiszta és sima felületek ritmusa alól feltörő lehetőségekre. Svarbova munkájában gyakran tetten érhető egy hűvös tárgyilagosság és egyfajta köztes állapot. Rutingyakorlatok, mint a testmozgás, egy orvosi látogatás, és a ház körüli munkák vannak megnyugtató és szimmetrikus, néha már éteri mozdulatlanságtól vízhangzó vizuális letisztultsággal újrakeretezve. Az átfogó hatás egy ígérettel és tudatossággal teli, elhúzódó pillanat elgondolkodtató csendjét idézi, mely a mai világban nehezen elérhető érzet. – olvashatjuk a fotográfus oldalán.
Swimming Pools című első albuma az uszodák világát járta körbe. A sorozat – amely 2014-ben indult – a mai napig folyamatosan fejlődik. Az érdekes helyszínek keresése miatt a nyilvános uszodák terei iránti rajongása hozzájárult Svarbova vizuális stílusának kialakításához. Mindegyik kép más-más medencét ábrázol, amelyet általában a szocialista korszakban építettek Szlovákia különböző helyszínein, de a retro környezet ellenére a képek mégis futurisztikus hangulatot keltenek.
Svarbova második albumában egy (elképzelt) csehszlovák hentesüzlet mindennapjait ismerhetjük meg. A fotográfus májusban a Photo London 2022 eseményen kiállítóként szerepelt, így megkerestük, hogy az alábbi sorozatával mutatkozzon be a Punkt olvasóinak.
A Futoro Retro koncept (munka címe: Plastic World) elején Maria Svarbova sok, a közvetlen közelében található helyszínt használt. A Hentes sorozat Slepčany-ben készült, abban a faluban, ahol felnőtt. Az egész helyszínt Zuzana Hudakova díszlettervező építette fel a semmiből egy volt hentesüzletben, ahova Maria a szüleivel járt gyerekkorában. A hentesüzlet már évek óta bezárt, valamikori létezését már csak a falon maradt feliratok jelzik.
A sorozat legmeghatározóbb eleme a remek színkombinációk használata. A sárgásbarna, olíva és vanília pasztellszínei tökéletes harmóniát alkotnak, ami vizuálisan nagyon kellemes, szinte már megnyugtató. A sorozat színbéli kontrasztjai egy kislányon keresztül mutatkoznak meg, aki a kommunista ifjúsági szervezet, az Úttörők korabeli kék és piros egyenruháját viseli. A kislány az Úttörők tagja, és a hentesüzletet vezető szülők lánya.
Az Úttörők törvényei
- Az úttörő hű gyermeke szocialista hazájának és a Csehszlovák Kommunista Pártnak.
- Az úttörő a Szovjetunió barátja, és a nemzetközi haladás és béke védelmezője.
- Az úttörő tiszteli a munka és a harc hősiességét.
- Az úttörő tettein, tanulmányain, munkáján keresztül lendíti előre szocialista hazáját.
- Az úttörő büszke az Úttörő Ifjúsági Szövetségre.
- Az úttörő készül, hogy belépjen a Szocialista Ifjúsági Szövetségbe.
A sorozat kezdetén a hentesüzletet kellemes légkör járja körül. Az első részt magában az üzletben fényképezték. Érdemes megjegyezni, hogy relatíve kevés húsáru látható. Ez hűen tükrözi azt a kommunista érát, ahol az üzletek általánosságban is áruhiányban szenvedtek. A fotográfust lenyűgözi ez a korszak, ahol a piac még nem volt túltelítve mindenféle termékkel. Svarbova azt érzi, az emberek jobban meg tudták becsülni a birtokukban lévő, és megvásárolt tárgyakat. Ez vezeti oda, hogy a letűnt korszakon és annak fenntarthatóságán elmélkedjen, amely sokkal jobb volt a Földnek, mint a mai, túlzó fogyasztói társadalom bősége.
A törzsvásárlók közül kiemelkedik egy rendőrtiszt alakja. Nem világos, hogy ő és a hentes felesége szeretők-e, avagy sem. A légkör feszült, amely a konyhában készült fényképeken is érezhető. Itt a feszültség csak fokozódik egy húsbárd jelenléte, és a hentes és feleségének testtartása miatt.
A hentesüzlet helyszínének egy érdekes részlete egy „reklámfotó”, amely a csempézett falon függ. Rajta egy fiatalember, aki egy darálthúst mintázó árubemutatót tart fel. Svarbova igazi, kommunista időket megelevenítő reklámokat felhasználva készítette ezt a fényképet, amelynek szövege nagyon másképpen szól, mint ahogyan ma szólna. Ma egy hirdető vizuális üzenettel próbálna kitűnni versenytársai közül, de a volt Csehszlovákiában, ahol az állam rendelkezett egyedül kereskedelmi árucikkekkel, a reklám célja konkrétan a húsfogyasztás népszerűsítése volt.
A mai néző számára, aki a fogyasztói társadalom bőségében él, egy ilyen reklám gondolatmenete furcsán hathat. Svarbova mesterien hívja életre és alkotja újra a furcsa sajátosság érzetét a nézőben. A hamis reklámfotón látható alak mosolyog, de valahogy úgy, hogy az nem éri el a szemei vonalát. Olyasfajta mesterséges arckifejezés ez, amely a kommunista reklámokról újra és újra visszaköszönt.
A fotográfus weboldala ezen a linken érhető el.