Az Omega lakosztályok – Lucinda Devlin fotói az amerikai börtönök kivégzőszobáiról (1991)
22 • 08 • 14Baki László
Az 1947-ben született Lucinda Devlin 1991-ben kezdett el fotósorozatot készíteni az Egyesült Államok vidéki börtöneinek gázkamráiról, méreginjekciós kivégzőszobáiról, villamosszékeiről és a halálra ítéltek cellasoráról „Omega lakosztályok” (The Omega Suites) címmel, amely a görög ábécé utolsó betűjével a kivégzés véglegességére utal.
A fotók célja nem az Egyesült Államokban érvényben lévő halálbüntetés erkölcsi szempontjának felvetése, hanem a végrehajtás környezetének bemutatása.
„Ezek a fényképek nem tükrözik személyes nézeteimet a halálbüntetés társadalmunkban betöltött szerepéről. Szívesebben hagyom, hogy a környezet közvetlenül kommunikáljon a nézővel."
– mondja Devlin, aki az elkülönítés építészeti elemeit, az élet elvételének fertőtlenített kamráit Hasselblad fényképezőgépek segítségével és hosszú expozícióval örökítette meg, ami steril képeket eredményezett, melyeket a Velencei Biennálén is bemutattak.
A halálbüntetést alkalmazó amerikai börtönök többségében általában a kivégzés előtti néhány órát vagy napot az elítélt egy másik zárkában, egy ún. előkészítőben tölti, ahol egy ágyon és egy illemhelyiségen kívül más nincsen. Többször megvizsgálják az orvosok, szükség esetén nyugtatót adnak neki, van lehetősége beszélni egy lelkésszel, és pontosan elmondják neki, hogy mi fog történni. Megfürdik, majd frissen mosott egyenruhát vetetnek fel vele, és átkísérik a vesztőhelyre, melyet már napokkal korábban felkészítenek, kitakarítanak, és elpróbálják a kivégzést.
Az utóbbi időben halálos injekciós kivégzéseket hajtanak végre, de egyes államokban még mindig használnak gázkamrát vagy elektromos széket. Ezen eszközök egy külön teremben foglalnak helyet, néha a siralomház-körlettel egy épületben. A börtönőrök beszíjazzák az elítéltet, majd szólhat az utolsó szó jogán, majd az elítéltet magára hagyják a kivégzőszobában. Ekkor egy orvos vagy börtönőr végrehajtja az ítéletet: megindítják a mérget a szervezetébe egy géppel, áramot vezetnek a székbe vagy elárasztják a kamrát gázzal.
Devlin – akinek az első önálló kiállítása 1979-ben volt a denveri Metropolitan State College-ban – a Punktnak küldött levelében megírta, hogy alkotói pályafutására August Sander, Diane Arbus és Walker Evans volt nagy hatással.
„Bár a témáik különbözőek voltak, mindegyikük egyenes, közvetlen stílust használt, ami az én munkámat is inspirálta.”
A fotográfus így emlékezett vissza a The Omega Suites sorozat készítésére:
„Erre nem voltam felkészülve. Előttem hatalmas szürke erődítmény derengett, amely átláthatatlannak tűnt. Mindegyik sarkán őrtornyok álltak és a fal tetején végig szögesdrót húzódott. Nem tudom, hogy mire számítottam, de a szívem vadul vert, amikor megkértek, hogy vegyem le az övemet és a cipőmet. Miután alaposan megmotoztak, a kezemet láthatatlan tintával lepecsételték, amely UV-fényben világított, majd egymást követő rácsos ajtókon keresztül kísértek át. Az engem kísérő fiatal és nem túl magas börtönőr nyilvánvalóan sok időt töltött súlyemeléssel. Feszült volt és nemcsak az izmos teste, hanem a viselkedése is. Valójában érezhető volt körülöttem a feszültsége. […]
Amikor ezt a fotóprojektet elkezdtem, még keveset tudtam az Amerikában érvényben lévő halálbüntetésről. De nem járkálhatsz a legszigorúbban őrzött börtönökben és nézheted az emberek megölésére szánt terek széles választékát anélkül, hogy kíváncsi ne legyél a törvényekre, a törvények végrehajtásával megbízott emberekre, az életterekre és ami a legfontosabb, a halálbüntetés végrehajtására váró elítéltekre, akiket visszavonhatatlanul érint ez az egyedi büntetés.”
A sorozat további munkái ezen a linken tekinthetők meg.