Menü

Válogatás Elina Brotherus retrospektív kiállításának képeiből

22 • 09 • 16Cserna Endre

Elina Brotherus Helsinkiben született, mesterdiplomát szerzett fotográfiából (illetve kémiából) és az 1990-es években a Helsinki Művészeti és Design Egyetem (a mai Aalto Egyetem) fiatal képzőművészek kísérleti csoportjának egyik korai kiemelkedő alkotója volt, amelyet később a Helsinki Iskolának neveztek el. A Finnországban és Franciaországban élő Brotherust Európa egyik jelentős kortárs fotóművészeként tartják számon. Munkáit 1997 óta a nemzetközi színtéren is kiállítják, széles körben publikálják és díjazzák, valamint neves múzeumokban és egyéb gyűjteményekben találhatók.

Szerepeket és perspektívákat váltogat, az alkotási folyamatában az emberi kapcsolatok mibenlétével és működésmódjaival játszik, és érezhetően örömmel nyit újabb és újabb ajtókat a fotográfia és a képzőművészet között. A frankfurti FFF az IN REFERENCE TO A SUNNY PLACE (Egy napfényes helyre utalván) című átfogó, retrospektív kiállítással tiszteleg Elina Brotherus finn művész több évtizedet felölelő munkássága előtt. A tárlat szeptember 18-ig látogatható.

0103

Fotó: One Minute Sculpture with Erwin Wurm (Denk mit), 2018 120 x 90 cm. After Erwin Wurm, Organisation of Love, 2007 From the series One Minute Sculptures © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: Revenue, 1999 80 x 62 cm From the series Suites françaises / 12 ans après © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: Hôtel de Sebald 3 / Sebald’s Hotel 3, 2019 90 x 67 cm From the series Sebaldiana. Memento Mori © Elina Brotherus, 2022

A tárlaton az elmúlt húsz év központi témái és munkái kerültek bemutatásra. Brotherus különböző képsorozatokban és videómunkákban ismételten foglalkozik a modell és a művész, a férfi és a nő, az alak és a hely, valamint a portré és az akt műfajával. A rá jellemző sokszor humoros és ironikus hangvételével a létrejövő érzelmeket és feszültségeket vizsgálja: az együttlétet, az elveszettséget, a biztonságot, a szerelmet, a szomorúságot és az örömöt. Gyakran inspirálják a különböző művészeti irányzatok hagyományai a romantikától a Fluxusig. Korai munkái személyes, mégis egyetemes tapasztalatokkal, a szerelem jelenlétével és hiányával foglalkoztak.

A The New Painting (2000–2005) című sorozatában Brotherus a fotográfia és a művészettörténet kapcsolatát vizsgálta, és a klasszikus festészeti ikonográfiában talált inspirációt. A Model Studies (2002–2008) és az Artist and her model (2005–2011) című sorozatokban továbbra is az emberi alakot vizsgálta a tájban, valamint a művésznek a modelljére vetett tekintetét. Az Annonciation (2009–2013), 12 ans après (2011–2013) és Carpe Fucking Diem (2012–2015) című munkáiban visszatért az önéletrajzi megközelítéshez, bár sokkal távolságtartóbb, mint fiatalkorában. Caspar David Friedrich német festőre való utalások találhatók például a The Wanderer című műcsoportban, míg a The Wish Tree című videómunka Yoko Onóra tesz utalásokat. A kiállításon többek között a Sebaldiana. Memento mori című sorozat látható, amelyben Brotherusnak a német irodalmár W. G. Sebalddal és édesanyja rövid művészi életével foglalkozik.

0103

Fotó: Portrait Series (Gelbe Musik with Sunflowers), 2016 After John Baldessari, Portrait Series, 1974 From the series The Baldessari Assignments © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: The Hat is too Big (The Joseph Beuys Hat), 2017 60 x 45 cm After Elina Brotherus, The Hat is Too Big (The Joseph Beuys Hat), 2017 From the series Meaningless Work © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: In the Sky Unlike a Bird, 2015 90 x 67 cm After Tuomas Timonen, You are in the sky unlike / a bird in the sky, 2015 From the series Règle du Jeu © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: Artist and Model Reflected in a Mirror, 2007 130 x 104 cm From the series Artist and her model © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: Disguise Yourself as Another Object (Wallpaper), 2016 80 x 57 cm From the series The Baldessari Assignments © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: Der Wanderer 2, 2004 80 x 97 cm From the series The New Painting © Elina Brotherus, 2022

0103

Fotó: Flux Harpsichord Concert, 2016 90 x 120 cm After George Maciunas, 12 compositions for piano – for Nam June Paik, Composition no.5: Place a dog or a cat (or both) inside a piano and play Chopin, 1962, and after Flux-Harpsichord Konzert, Akademie der Künste, Berlin, organised by René Block, Sept. 3, 1976 From the series Règle du jeu © Elina Brotherus, 2022

Jegyzetek

ELINA BROTHERUS – IN REFERENCE TO A SUNNY PLACE
The Fotografie Forum Frankfurt (FFF)
2022. június 4. – szeptember 18.