Több egy luxus kupénál: árverésre bocsátották Helmut Newton egykori Bentley-jét
23 • 10 • 18Kéri Gáspár
1–1,5 millió eurós leütési árat vártak a Bonham aukciósház által árverésre bocsátott 1956-os évjáratú Bentley S-Type Continental Sports Saloon típusú luxusautójáért, amely a legendás divatfotográfus, Helmut Newton (1920–2004) tulajdonában volt 1964 és 1972 között. Ám a Bentley végül nem kelt el, pedig a licit nyertese az autó mellé megkapta volna a világ egyik legnagyobb és legdrágább fotókönyveként számontartott Helmut Newton SUMO album egy dedikált példányát is. A Taschen gondozásában 1999-ben megjelent, 34 kilogramm súlyú limitált kiadás része a Philippe Starck francia építész és dizájner által a kötethez tervezett könyvállvány is.
Nem lenne igaz a hír, ha nem a 20. század második felének divatfotóját extravagáns stílusával alapjaiban meghatározó Helmut Newtonról szólna minden egyes betűje. A Berlinben Helmut Neustädterként született fotográfus az 1938-as kristályéjszaka után hagyta el Németországot, hogy kisebb-nagyobb kitérőket követően Ausztráliában telepedjen le. A második világháború alatt megjárta az ausztrál hadsereget, majd 1946-ban már brit állampolgárként nevét Newtonra változtatva fotóstúdiót alapított Melbourne-ben. Két évvel később feleségül vette June Brown színésznőt (1923–2021), aki élete végéig a munkájában is társa volt. Newton karrierje az ausztrál Vogue számára 1956-ban készített egyik anyagával kezdett mozgásba lendülni. Egy évvel később szerződést kötött a lap brit kiadójával, majd feleségével Nagy-Britanniába költöztek, hogy nem sokkal utána – immár véglegesen – Párizsban telepedjenek le. Newton a hetvenes évektől haláláig a divatszakma legnagyobb neveinek dolgozott, fotóit a Vogue és a Harper’s Bazaar mellett az összes jelentős divatlap leközölte.
A Bonhams aukciósház október 8-án tartotta autó-árverését a belgiumi Zoute Grand Prix programjai részeként, ahol az egyik kiemelt tételnek számított Helmut Newton egykori Bentley S-Type Continental-ja. Az autó már önmagában gyűjtői darab exkluzív felépítménye és speciális felszereltsége miatt, melyből mindössze huszonhat balkormányos példány készült Angliában. A kupét a Peugeot-házaspár rendelte 1956-ban elsősorban azzal a céllal, hogy egy hamisítatlan Grand Routière-val járjanak golfozni. És hogy miként került Newton birtokába az autó, arról ő maga mesél a 2003-ban megjelent életrajzi kötetében:
„1964 elején döntöttem úgy, hogy akarok egy Bentley-t. Elmentem a Franco-Britannichoz, a párizsi Rolls-Royce és Bentley értékesítőhöz, majd az eladóval átsétáltam az alagsori garázson, ahol használt kocsikat állítottak ki. Mondtam a srácnak, hogy tízezer frankot tudok költeni, erre mutatott néhány leharcolt »R« típust. Közben a garázs sarkában megláttam egy ezüst-kék metálfényezésű szépséget. Azt mondtam: »Ez kell nekem.« Szánakozva nézett rám, majd így felelt: »Monsieur, erre nincs elég pénze. Ez Madame Peugeot autója volt, amivel golfozni járt. Az ára huszonháromezer frank.« Körülbelül egy hónappal később, egy szombat délelőtt postán érkezett egy csekk a Scholz and Partners reklámügynökségtől. Elvégeztem nekik egy munkát, és a csekk pontosan az autó megvásárlásához szükséges összegre szólt. Lóhalálában mentem Neuilly-be, átnyújtottam az eladónak a csekket, és így szóltam: »Add ide azt az autót, de azonnal.« Úgy nézett rám, mint egy őrültre, de a kocsi nálam volt, és teljes eufóriában vezettem vele hazáig.”
Nyolc éven keresztül volt Helmut Newton birtokában az autó, erről az időszakról egy fotó is tanúskodik. Ám a Bentley a francia új hullám meghatározó rendezője, Éric Rohmer 1967-es La collectionneuse (A férfigyűjtő) című filmjében is feltűnik a francia Riviérán, méghozzá a főszereplő autójaként. Helmut Newton 1970-ben szívinfarktuson esett át, majd ezt követően gyökeresen változtatott életmódján, ezért két évvel később megvált szeretett limuzinjától is, ami több tulajdonosváltás és számtalan változtatás ellenére máig őrzi eredeti jellegét.