Menü

0103

Fotó: © Fotomuseum Winterthur

Mit tud nyújtani az online tér, amit a kiállítás nem? – Digitális világba költözött a Fotomuseum Winterthur

24 • 03 • 02Kéri Gáspár

Az észak-svájci kisváros, Winterthur nemzetközi jelentőségű fotográfiai intézménye, a Fotomuseum Winterthur 2025-ig bezárta kapuit a számára otthont adó épület felújítása miatt. Működését ugyanakkor az elkövetkező években sem függeszti fel, sőt a jövőbe tekint és előre gondolkodik. Online platformon elindított, mindenki számára elérhető Permanent Beta projektje egyszerre foglalkozik a digitálisan hálózatba kapcsolt képek problematikájával és lehetőségeivel.

Az ezredforduló környékén lezajlott a fotográfia analógról digitálisra történő átállása, ám azóta is sokan temetik a médiumot. A technológia közelmúltbeli jelenségei, az 1990-es években a Photoshop, az ezredfordulón a Flickr, majd az okostelefonok, az Instagram és a TikTok megjelenése – legutóbb pedig a mesterséges intelligencia térhódítása – váltott ki egyesekben félelmet, másokban melankolikus érzéseket azzal kapcsolatban, hogy a fotográfia valójában halott.

„Amikor a digitális képekről beszélek, csak azt hallom, hogy a dolgok egyre rosszabbra fordulnak.”

0103

Fotó: © Fotomuseum Winterthur

0103

Fotó: © Fotomuseum Winterthur

– állítja Marco De Mutiis, a Fotomuseum Winterthur digitális kurátora, a Permanent Beta koncepciójának kitalálója, aki 2015 óta tölt be olyan pozíciót, amely a mai napig ritkaságszámba megy a nemzetközi közgyűjteményi szférában, de a privát gyűjteményi színtéren is. Tevékenysége fókuszában többek között az a kérdés áll, hogy mit tud nyújtani az online tér egy fizikailag megvalósuló kiállítással szemben.

A digitális világ kihívásai, a felfoghatatlan mennyiségű és jócskán változó minőségű képdömping, az egyre nagyobb számban előforduló manipulált képtartalmak folyamatosan próbára teszik nem pusztán a fotográfus szakmát, de a társadalom egészét is. A digitális hálózatokba kapcsolt képek az elmúlt időszakban hihetetlen gyorsasággal hoztak létre új képformákat, velük merőben új kulturális viselkedésformákat, melyek jelentős hatással vannak a politikai, gazdasági és társadalmi folyamatokra.

A Permanent Beta az ezredforduló körüli online világ esztétikáját, valamint a betárcsázós internet diszkrét báját sugározza, és nyoma sincs a virtuális valóságnak, vagy a mesterséges intelligenciának. A kibertér 1990-es évekbeli utópiája a maga demokratizmusával, vele a tudás és az információk megosztásának felszabadító erejű gyakorlatával még egészen más jövőt jósolt ahhoz képest, amivé mára vált az internet, vele a fotográfiához való viszonyunk. Marco De Mutiis szerint:

„A fotografikus kép 19., 20. és 21. századi fejlődése után a médiumnak hozzá kell járulnia a diskurzushoz. Lényegében kötelességünk foglalkozni az új képformákkal, nem pedig ellenállni nekik. A vezetőülésben kell ülnünk.”

A Permanent Betával egy kísérleti laboratórium jött létre, amely a kortárs vizuális kultúra egy-egy konkrét kérdésével, elsősorban a képek vonzerejével, valamint társadalomformáló hatásukkal foglalkozik az elkövetkező időszakban művészek, kurátorok, kutatók, valamint a szélesebb közönség bevonásával. Ebben a folyamatban természetesen kiemelt figyelem irányul a közösségi média, valamint az online képalkotás aggasztó jelenségeire is. Az eredményeket 2025 tavaszán, az intézmény tervezett újranyitásakor The Lure of the Image címen már egy fizikai térben megvalósuló kiállítás fog összegezni – szimbiózisban az intézmény online platformjával.