Címke: fotó-történet

Fotótörténet – Richard Avedon: A méhész (1981)

Richard Avedon egyik leghíresebb fényképe az 1981. május 9-én készült Beekeeper című fotó, de az amerikai divat- és portréfotográfus meghökkentő felvételei közül is kitűnik ez az alkotás. A fénykép alanya Ron Fischer volt, aki egy folyóiratban megjelent hirdetésére válaszolt, és vállalkozott arra, hogy az akkor már világhírű fotográfus modellje legyen egy olyan fényképhez, amelyen méhek borítják a testét. Mivel Fischer méhészként dolgozott, nem volt fenntartása ez ellen, így elkészülhetett a felvétel, amely így a huszadik századi fotográfia ikonikus darabjává válhatott.

Tovább

Roger Ballen és a két iker, Dresie és Casie portréjának története

Roger Ballen amerikai művész a dél-afrikai Johannesburgban él, és az egyik legtermékenyebb fotográfusként tartják számon. Különös, gyakran meghökkentő fényképei új stílust hoztak a kortárs fotográfiába. Ikonikussá vált munkája, amely a Dresie and Casie, Twins, Western Transvaal címet viseli, 1993-ban készült egy ikerpárról. A fekete-fehér felvételt a világ legismertebb fotográfiái között emlegetik, amely összeforrt Ballen munkásságával. A fénykép megosztónak bizonyult, a zord tekintetű, rendezetlen külsejű férfiak ábrázolása sokak felháborodását is kiváltotta. A rejtélyes kép történetéről, és a rajta szereplő ikerpár történetéről sokáig csak annyit lehetett tudni, amennyit a fénykép mesélt róluk.

Az ellopott ikonikus Churchill-portrét Olaszországban találták meg

Több mint két évvel egy nagy feltűnést keltő lopás után Olaszországban került elő Winston Churchill ikonikus portréjának, The Roaring Lion-nak egy eredeti nagyítása. A történelmi fotográfiát, amelyet a kanadai fotográfus, Yousuf Karsh készített, 2021 végén lopták el a kanadai Ottawában található Fairmont Château Laurier szállodából. Most egy nemzetközi nyomozás eredményeként a portré visszakerül eredeti tulajdonosához.

Fotótörténet – Terry O’Neill: Faye Dunaway a Beverly Hills Hotelben (1977)

Terry O’Neill 1977-ben készült fotóján Faye Dunaway látható egy medence mellett ülve, az előző esti Oscar-díjátadóról beszámoló újságok társaságában. A kép nem csupán egy emlékezetes pillanat megörökítése, hanem a hollywoodi álomgyár feszültségeinek és magányának szimbóluma is.

Fotótörténet – Alfred Eisenstaedt: Gyerekek a bábszínházban (1963)

A Swann Galleries május 16-i aukcióján 23.750 dollárért kelt el Alfred Eisenstaedt egyik szignált fotója egy párizsi szabadtéri bábelőadás csúcspontján izguló gyerekekről, amelyen jól láthatóak a különböző érzelmeik: csodálkozás, öröm, félelem és izgalom. Eisenstaedt egyike volt az első fotográfusoknak, akik a 25 milliós olvasótáborral rendelkező LIFE magazin fotóriportereinek táborát erősítették. A fotográfus 65 éves korában a LIFE felkérésére utazott Párizsba és készítette el mára már ikonikussá vált felvételét.

Fotótörténet – Weegee: A kritikus (1943)

A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson új megvilágításban tárja látogatói elé az amerikai fotóriport két világháború közötti fenegyereke, Weegee (1899–1968) munkásságát. A május 19-ig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállításon látható A kritikus című felvétele, melyet a Time magazin szerkesztői 2016-ban a világ 100 legmeghatározóbb fotójának listájára is beválasztottak.

Fotótörténet – André Kertész: Szatirikus táncosnő (1927 körül)

A képen Förstner Magda egy kanapén féloldalasan fekszik, a falon egy nőalakot ábrázoló alkotás, a bal oldalon pedig Beöthy Irányzott cselekvés (1927) című szobra látható, melyet Förstner kicsavart végtagokkal utánoz. A kép Groteszk táncosnő címen jelent meg a Magyar Fotográfia, 1928. június 20. számának 10. oldalán.

Fotótörténet – W. Eugene Smith: Séta az édenkertbe (1946)

Az amerikai Center for Creative Photography (CCP) kiállítást rendezett W. Eugene Smith munkáiból A Life in Pictures címen, ahol egyik legismertebb munkája a Walk to Paradise Garden című fotó is látható március 2-ig. „Azon a napon, amikor először próbáltam ismét felvételt készíteni, alig tudtam a filmtekercset a fényképezőgépbe betenni. Márpedig elhatároztam, hogy az első fotó élesen különbözni fog a háborús felvételektől és az élet igenlését fogja sugározni” – emlékezett Smith a LIFE magazin The Classic Collection című riportsorozatában a fotó készítésének történetére.

Fotótörténet – Josef Koudelka: Vencel tér, Prága, 1968. augusztus 22.

Hirtelen, életemben először kerültem ilyen helyzetbe és reagáltam rá. Tudtam, hogy ezt fontos megörökíteni, ezért fotóztam. Ezeket a felvételeket a publikálás szándéka nélkül, magamnak készítettem. Prágában véletlenül valaki felfigyelt a képekre, amelyek közül néhányat több hónappal később titokban kivittek Csehszlovákiából és New Yorkban Elliott Erwitt, a Magnum akkori igazgatója asztalára kerültek, aki azonnal még több képet kért.

Tovább

Fotótörténet – Don McCullin: Shell-shocked US Marine, The Battle of Hue, 1968

A brit fotóriporter, Don McCullin (1935) az 1968-as vietnámi Tét-offenzíva idején néhány szempillantás alatt készítette el munkássága, valamint a háborús fotográfia történetének egyik jelképerejű felvételét. A harctéri idegsokkot kapott amerikai tengerészgyalogos szűk képkivágású félalakos portréját Fotó-történet sorozatunk legújabb részeként mutatjuk be.

Fotótörténet – Elliott Erwitt: Bulldogok, New York, 2000

2023-ban a Leica Picture of the Year elnevezésű díjat a New York-i Magnum fotográfus, Elliott Erwitt kapta Bulldogs című New York-ban készült felvételéért. Az a közhely, hogy a kutyák és gazdáik gyakran vizuálisan is hasonlítanak egymásra, ezen a 2000-ben készült fényképen is erőteljesen megmutatkozik. A kutya tematika egyébként nem véletlen, hiszen egyik kedvelt témáját a kutyák jelentik, és mindig ezek voltak a legnépszerűbb alkotásai.

Fotótörténet – William Eggleston: Cím nélkül, Memphis (1969 körül)

Valamikor 1969 körül William Eggleston (1939) egy memphisi külváros elhagyatott utcáján üldögélt és azon tűnődött, vajon mit lenne érdemes megörökítenie. Hamar megakadt a szeme egy elfelejtett triciklin és fényképezőgépével a járdaszegélyen egyensúlyozva hamisítatlanul egyedivé tette az egyébként jelentéktelen látványt. A fotográfus egy ikonikus vintázs nagyítását 317.500 amerikai dollárért árverezték el 2023. október 11-én New Yorkban a Phillips árverésén.

Fotótörténet – Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban, Firenze, 1951

„A kép felháborítja a nőket, dühösek lesznek tőle. Azt mondják: »Az a szegény nő! Az lenne a normális, hogy a fenyegetettség érzete nélkül járjunk-keljünk.« A lehető legkedvesebben el szoktam magyarázni ilyenkor, hogy egyáltalán nem éreztem félelmet. Szó sem volt veszélyről, mert azok teljesen más idők voltak.”

Fotótörténet – Hiroshi Sugimoto: Filmszínházak (1976–)

Hiroshi Sugimoto 1976-ban kezdte el a Theaters című sorozatát régi amerikai filmszínházak és autósmozik fényképezésével. Akkor még csak 28 éves volt, és már egy ideje olyan projekteken dolgozott, amelyekhez különböző időtartamú expozíciókra volt szükség. Nagy formátumú fényképezőgépét és az éppen futó film vetítőjét fényforrásként használva Sugimoto teljes mozifilmeket örökített meg egyetlen állóképben. Minden egyes egész estés film eredménye egy világító fehér doboz volt, amely finoman megjelenítette az összes lefényképezett tér építészeti részleteit.

Fotótörténet – Fan Ho: Közeledő árnyék (1954)

Bár művészete szemléletmódjában rokonítható volt Cartier-Bressonéval távol állt tőle a purizmus, nem ragaszkodott munkamódszerhez sem: egyaránt jelen volt a türelmes, a környezetébe beolvadó, a megfelelő pillanatért órákig várakozó utcai fotográfus, és a felvételeket, nyersanyagokat szétbontó, átíró laboráns, manipulátor.