Címke: galéria

Szász-Bányász Anna: Már a jövő sem a régi

A paraszti, falusi életmóddal kapcsolatban nagyon sok esetben hamis sztereotípiák vannak kialakulva, amik természetesen nem mind alaptalanok. Szándékomban van javítani ezen a helyzeten. Bánjunk tudatosabban környezetünkkel, éljünk vele harmóniában, és egymás kölcsönös kiszolgálása, fenntartása legyen mindig a szemünk előtt. Ezt mindenki saját környezetéhez és életviteléhez mérten kell értelmezze. Nem csak küldetés ez bennem. Ez egy jóléti forma, amit szeretettel csinálok, és abban a lét örömmel tölt el. Tapasztalja ezt meg más is, ha másképp nem, akkor a képek által.

Tovább

,,Az európai fényképezés élménye örökre megváltoztatott” – Joel Meyerowitz malagai kiállítása

A Museo Picasso Málaga nagyszabású kiállítást rendezett a neves fotográfus, Joel Meyerowitz korai munkáiból. A tárlaton első alkalommal lesz látható az a több mint 200 fotó, amelyet a művész az 1966–1967-es európai körutazása során készített. A látogatók több olyan alkotással is találkozhatnak, amelyek eddig még nem szerepeltek kiállításon. A tárlat 2024. december 15-ig várja látogatóit a spanyolországi Malagában.

Palágyi Barbara: Nagypapa

A Hemző Károly Alapítvány 2024-ben tíz jelölt közül választotta ki azt az öt finalistát – Erdős Dénest, Mohos Zsófiát, Palágyi Barbarát és Szász-Bányász Annát – akiknek munkáiban társadalmunk fontos kérdései kerültek fókuszba. Az idei díjat Szajki Bálint nyerte el, akinek sorozatát már publikáltuk itt a Punkton, de a következő hetekben a Galéria rovatunkban bemutatjuk az idei Hemző-díj finalistáit is.

A veszteség narratívája – Válogatás Annette LeMay Burke Memory Building című sorozatából

Annette LeMay Burke fotográfus különösen ismert a Memory Building című sorozatáról, amely egyedülálló módon dokumentálja az emlékek és az épített környezet közötti kapcsolatot. Ebben a sorozatban Burke olyan épületeket és helyszíneket örökít meg, amelyek különleges jelentőséggel bírnak a helyi közösségek számára. A fotográfus célja, hogy bemutassa, miként őrzik meg az emberek múltjukat és identitásukat az építészeti elemek segítségével. A sorozat képei sokszor elhagyatott, romos épületeket ábrázolnak, amelyek egykor fontos szerepet játszottak a fotográfus életében.

Táj, család, történelem – Válogatás Laila Stevens: The Clayton Sisterhood Project című sorozatából

Az Amerikában élő fotográfus, Laila Stevens a fekete közösség tapasztalataival, a portrék és tájképek személyes narratívába illesztésével kísérletezik. Most kitüntetett projektjét akkor kezdte el fényképezni, amikor 2021-ben először utazott Észak-Karolinába, hogy meglátogassa tágabb családját. Ekkor szembesült a déli táj történelmi súlyával, ami családja múltjára is emlékeztette. Ez a megható élmény volt az, amit a történelmi múlt, és a közvetlen jelen kapcsolatával dolgoz fel döntőbe jutott alkotásaival.

„Szeretem azokat, akiket lefényképezek” – Bruce Gilden kiállítása a Fotografiska New Yorkban

A kortárs amerikai utcai fényképezés fenegyereke, Bruce Gilden (1946) életművének legjellemzőbb képeiből nyílt kiállítás a Fotografiska New Yorkban. A szeptember 29-ig nyitva tartó Why These? című tárlat anyagát maga a fotográfus válogatta, hogy saját szűrőjén keresztül engedjen betekintést Coney Island, Brooklyn, de New York egésze, valamint Haiti és Tokió kendőzetlenül nyers valóságába.

A kereskedelmi fotográfia első száz évét mutatja be a Metropolitan Museum of Art kiállítása

A New York-i Metropolitan Museum of Art (The Met) augusztus 4-ig nyitva tartó kiállítása azt vizsgálja, hogy a kereskedelmi fotográfia első száz éve, benne az avantgárd törekvések hogyan járultak hozzá a modernizmus vizuális nyelvezetének kialakulásához és megerősödéséhez. A The Real Thing: Unpacking Product Photography című tárlat sok más mellett August Sander, André Kertész, Margaret Bourke-White, Paul Outerbridge Jr., Edward J. Steichen, Révész Imre és Irving Penn munkáin keresztül világít rá az alkalmazott és az autonóm fotográfia között időről-időre felbukkanó szoros kapcsolódási pontokra.

A természet tánca – Gert Motmans: Óceán a hullámok között

A természet tánca mélyen rezonál mindannyiunkban, mert összekapcsolja biológiai ciklusainkat és ritmusainkat a természet ütemével. A napok körforgása felgyorsul, ahogy a nagyobb, állandóan változó világra pillantunk, addig valami nálunk sokkal nagyobb dologhoz kapcsolódunk. Minden nap más, akár szánunk időt arra, hogy észrevegyük ezt a különbséget, akár nem.

Mohos Zsófia: Lélekjelenlét

A Hemző Károly Alapítvány 2024-ben tíz jelölt közül választotta ki azt az öt finalistát – Erdős Dénest, Mohos Zsófiát, Palágyi Barbarát és Szász-Bányász Annát – akiknek munkáiban társadalmunk fontos kérdései kerültek fókuszba. Az idei díjat Szajki Bálint nyerte el, akinek sorozatát már publikáltuk itt a Punkton, de a következő hetekben a Galéria rovatunkban bemutatjuk az idei Hemző-díj finalistáit is.

Tovább

Egy indiai kisváros fotóműtermének öröksége – Válogatás Abhishek Khedekar Dapoli, Lost and Found című sorozatából

Abhishek Khedekar döntőbe jutott sorozatában egy olyan fotográfus előtt tiszteleg, akinek fényképei áthatották a mindennapi életét. Khedekar a tenger mellett nőtt fel, gyerekkorában sok időt töltött Dapoliban, amely India nyugati partvidékén fekszik. A fotográfus ekkoriban számtalan délutánt töltött azzal, hogy barátaival a várost övező hegyekben, vagy a folyóparton játszott.

Nincs hátsó szándék – David Goldblatt fotográfiái a dél-afrikai apartheid hétköznapi valóságáról

A dél-afrikai apartheid rendszer egyik megkerülhetetlen krónikása, David Goldblatt (1930–2018) közel hét évtizedet felölelő munkásságába nyerhetünk betekintést a 27. PHotoESPAÑA programjai között. A madridi Fundación MAPFRE impozáns Sala Recoletos tereiben augusztus 25-ig látogatható No Ulterior Motive című kiállítás mintegy 150 fotográfiát mutat be. A tárlat a The Art Institute of Chicago és a Yale University Art Gallery gyűjteményeinek válogatásából valósult meg.

„Szeretem, hogy a művészet nem tökéletes” – Thomas Mailaender munkáiból nyílt kiállítás a párizsi MEP-ben

A Marseille-ből származó Mailaender, aki szabad kezet kapott munkái bemutatására, vizuális felfedezőútra hívja a kiállítás látogatóit. Mailaender munkásságának egyik fontos jellemzője, hogy leleményes és képes a hétköznapi anyagok, tárgyak felhasználásával különös és kreatív kiállításokat létrehozni. A technikák széles skálájáról – többek között kerámia, fotográfia, kollázs és installáció – ismert alkotó változatos anyagokat használ.

Az átalakítás aktusa – Válogatás Janna Ireland Pauline című sorozatából

A Pauline című sorozat ötlete akkor fogalmazódott meg, amikor a művész megörökölte nagyanyja több száz régi fényképét. Ezek közül néhányat egy sötétkamrában manipulált, amely során 35 mm-es nagyításokat, kontaktmásolatokat és fotogramokat kombinált és sokszorosított. Ezzel új vizuális jeleket helyezett el a képeken, amelyek így új értelmezési keretbe is kerültek. A fényképek fő témái az alkotó nagyanyjának tapasztalatai, amelyeket tinédzserként élt át az 1930-as és ’40-es évek Amerikájában.

„A szándék nem az, hogy helyreállítsuk a múltat, hanem az, hogy megértsük” – válogatás Alejandra Aragón képeiből

Alejandra Aragón (1983) a mexikói határvárosból, Ciudad Juárezből származik; abból a városból, amely a csempészetről, a véres drogháborúkról és az egymással, valamint a kormányzattal egyaránt hadakozó bűnözői csoportokról híresült el az utóbbi évtizedekben. Aragon azonban a sztereotípiákon átlépve a fotográfia, a mozgókép, a talált tárgyak és a performatív gesztusok segítségével igyekszik feldolgozni személyes élete és szülőföldje társadalmának kollektív identitását.

A LensCulture kihirdette a Critics’ Choice Award idei versenyének legjobb alkotóit

A LensCulture bejelentette annak a 44 fotográfusnak a nevét, akiket idén kitüntetésben részesített. A pályázatra több ezer művészeti projektet, fényképsorozatot és egyedi képet küldtek be a világ több mint 140 országából. A Critics’ Choice Award minden évben 20 zsűritagot kér fel, hogy a beérkezett munkák közül válasszanak ki fejenként három alkotót, akiket a pályaművei alapján a legjobbnak tartanak. Az elbírálásban művészeti szakújságírók, galeristák, kurátorok, illetve különböző művészeti intézmények munkatársai vettek részt. Azok a művek, amelyeket egymástól függetlenül több zsűritag is kiválasztott, egy tízes listára kerülnek, mint a pályázat legkiemelkedőbb fotográfiái.