Hírek

„Valójában nem érdekel, hogy kamerával dolgozom, vagy anélkül” – Thomas Ruff legújabb munkái a londoni David Zwirner galériában láthatók

A düsseldorfi iskola meghatározó alkotója, Thomas Ruff londoni kiállítása valószínűleg a munkásságát jól ismerőket is meglepi, noha a tőle megszokott konceptualitás ezúttal sem marad el. A David Zwirner Galéria március 22-ig nyitva tartó expériences lumineuses című tárlatán látható új művek kizárólag absztrakt alkotások, s mindez annak fényében különösen izgalmasan hangzik, hogy elkészítésükhöz Ruff mintegy három évtized elteltével vett ismét kamerát a kezébe.

Mit nézzünk márciusban? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Márciusban sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. Indul a Budapest FotóFesztivál, egy magyar származású fotográfus, aki megreformálta az állatfotózást, 160 éve elveszettnek hitt színezett fényképek és a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium fotószakos diákjainak munkái. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

„Én készítettem Kim Phuc fényképét” – Nick Ut is megszólalt az ellene felhozott vádakkal kapcsolatban

Ha a fotográfus nevét nem is, az ikonikus vietnámi képet mindenki ismeri. The Terror of War, illetve Napalm Girl címen egyaránt ismert fotó – a XX. század egyik legismertebb képe – 1972. június 8-án készült. Szerzőjét 1973-ban Pulitzer-díjjal tüntették ki. Több mint 50 évig senki sem kérdőjelezte meg mindezt, legalábbis nem nyilvánosan. A felvételt Nick Ut (1951) AP-fotográfus helyett Nguyen Thanh Nghe szabadúszónak, az NBC sofőrjének tulajdonító dokumentumfilm, The Stringer, 2025. január 25-én debütált a Sundance Filmfesztiválon, melyről nemrég mi is beszámoltunk.

Európaiság – kelet-európai perspektívából – kiállítás a Capa Központban

A hat fejezetből álló Európaiság – kelet-európai perspektívából című kiállítás lengyel és magyar fotográfusok munkáin keresztül az európai identitásra reflektál kifejezetten kelet-európai nézőpontból vizsgálva a kortárs tapasztalatokat. A tárlat – mely az Adam Mickiewicz Institute, a Lengyel Intézet és a British Journal of Photography együttműködésében valósult meg – 2025. március 30-ig látogatható.

Válogatás Oleñka Carrasco PATRIA – La casa, corrosiva című kiállításának képeiből

A TOBE Gallery-ben megrendezett PATRIA – La casa, corrosiva című kiállítás elsősorban abból a válogatásból épül fel, amelyet a galéria a 2024-es Paris Photón is nagy sikerrel mutatott be. A tárlat a PATRIA sorozat első fejezetének meghatározó elemeit mutatja be, középpontjában az otthont jelképező ház formájának fokozatos elrozsdásodásával, széthullásával. A tárlat március 5. és április 5. között látogatható.

A World in Common – kortárs afrikai fotográfia a C/O Berlinben

22 kortárs afrikai és afrikai gyökerekkel rendelkező művész több mint 100 alkotásának bemutatásával kérdőjelezi meg az eurocentrikus világképet a C/O Berlin. A három részből álló kiállítást 2025. február 1. és május 7. között tekinthető meg.

Az AI és a fotóművészet találkozása – A Getty Múzeum megvásárolta az első AI-generált fotóját

A Los Angeles-i Getty Múzeum történelmi lépést tett azzal, hogy először vásárolt meg egy mesterséges intelligencia (AI) által generált képet. Az alkotás címe Cristian en el Amor de Calle (2024), és Matías Sauter Morera, egy Costa Rica-i queer művész készítette. Ez a vásárlás nemcsak a fotóművészet fejlődésének egy új szakaszát jelzi, hanem azt is, hogy az AI által létrehozott képek immár a kortárs művészet szerves részévé válnak.

„Minden fotó egy film első képkockája” – Wim Wenders fotókiállítása a Howard Greenberg Galleryben

Wim Wenders német filmrendező 1970-es és az 1980-as években Amerikában készült fotográfiáiból látható kiállítás március 15-ig a New York-i Howard Greenberg Gallery kiállítótereiben. A Written Once című tárlat felvételeinek egy része Wenders tengerentúlon forgatott filmjei, főként a Párizs, Texas helyszín- és motívumkeresései közben, másik csoportjuk a Hollywoodban tett szakmai utazásai és találkozásai során készültek. Utóbbiakon többek között Martin Scorsese és Isabella Rosselini, Jim Jarmusch és John Lurie is feltűnik.

Tovább

Történelmi épület új szerepben: Rotterdam szívében lesz a fotóművészet holland otthona

Egy rotterdami történelmi épületében nyílik meg a holland Fotográfia Nemzeti Múzeuma. Az ambiciózus projekt célja, hogy a fotográfia múltját, jelenét és jövőjét ünnepelve világszínvonalú találkozóhelyet hozzon létre a fotóművészet szerelmesei számára. A felújítási munkálatok befejeződtek, és jelenleg az épület múzeummá alakítása zajlik. A megnyitót 2025 nyarára tervezik. 

Akik még kezet foghattak George Washingtonnal – az amerikai függetlenségi háború veteránjainak portréfotográfiái

Még javában tartott az amerikai polgárháború, amikor egy connecticuti testvérpár, Nelson és Roswell Moore 1864-ben úgy döntött, hogy felkeresi, majd portréfotográfiákon örökíti meg a nyolc évtizeddel korábbi függetlenségi háború még élő, matuzsálemi korú veteránjait. Ez volt az egyik első alkalom, amikor a fotográfiát a történelmi emlékezet szolgálatába állították.

Ez az első mesterséges intelligencia által generált kép, amely szerzői jogi védelemben részesül

Az Invoke vállalat megszerezte az első olyan szerzői jogi védelmet az Egyesült Államok Szerzői Jogi Hivatalától (U.S. Copyright Office), amely teljes mértékben mesterséges intelligencia (MI) által generált műalkotásra vonatkozik. Ez az eset precedenst teremthet a jövőbeni MI által támogatott művészeti alkotások szerzői jogi védelmére vonatkozóan.

Murat Yazar: Shadows of Kurdistan (Kurdisztán árnyai) – W. Eugene Smith Ösztöndíj

„Fotográfiai pályafutásom kezdeti éveiben W. Eugene Smith volt rám az egyik legnagyobb hatással. A díj elnyerése megerősít abban a hitemben, hogy már a kezdetektől fogva jó úton jártam a fényképezés terén. Ez az elismerés arra ösztönöz, hogy még nagyobb odaadással folytassam a Shadows of Kurdistan című sorozatomat.”

Egész Párizs egy keretben – nagyszabású kiállítás nyílt Kölnben

Az in focus Galerie – Burkhard Arnold galéria szervezésében megvalósult tárlat a legjelentősebb fotográfiákat mutatja be, amelyek Párizsról készültek. Az All Paris in a frame című tárlat klasszikus alkotók munkáit vonultatja fel, a kiállított fényképek több galériából és magángyűjteményből kerültek a kölni kiállítótér falaira. A tárlat március 30-ig látogatható.