Ember a borotvákkal
19 • 05 • 31Cséka György
Az Abstract képei a kiállításon olyan legóként viselkedtek, amelyek önmagukban is szemlélhetőek voltak, de szabadon összeilleszthetők más darabokkal. Az anyag különböző képcsoportokra lett osztva, amelyek tematikus vonzóerőket is felszínre hoztak, hiszen a tárlaton voltak absztrakt képcsoportok, az emberi testet ábrázolók, vagy éppen a sötétséget, vagy különös tárgyegyütteseket tematizálók. De minden ábrázolás „ábrázolás”, sőt ábrázolás is egyben, azaz valami fake, nem valódi, többszörösen, vizuálisan és verbálisan is aláaknázott szerveződés.
Gerhes egy képén fekete, foghíjas téglalap takar el majdnem teljes egészében egy szöveget, könyvoldalt. Az egyébként sem nagyméretű kép arra csábít, hogy közelebb menve megpróbáljuk a töredékesen látható oldalból azonosítani az eltakart szöveget. Az eltörölni kívánt szöveg, negatívan, de segítene közel kerülni a kép jelentésmezejéhez. A szavak azonban értelmetlenek, vagy egy a számunkra idegen, nem földi nyelven íródtak. Gerhes egy lefordíthatatlan és enigmatikus írást tesz még hozzáférhetetlenebbé a takarással. Tagadást tagadással, törlést törléssel, feketét feketével ábrázol, vagy szór szét a szélrózsa minden irányába.
A másik képen mintha egy furcsa múltbeli, vagy jövőbeli vallás, rítus kellékeit látnánk, de nem tudjuk összerakni a kép jelentését – már megint! –, túl sok mindenre utal, kereszténységre, pogányságra, geometriára, angol reggelire. Itt kell megjegyezni, hogy bár Gerhes képei mostanában kevésbé explicite humorosak, inkább sötét leírásoknak lehet őket tekinteni, mégis, mélyebb értelemben ugyanolyan amorálisan vidámak, az amoralitást itt a nietzschei értelemben véve, mint korábban.
Gerhes Gábor: Abstract
Fészek Galéria
2019.04.16. – 05.10.