Menü

Meghalt Terry O’Neill, aki még valódi sztárokat fotózott

19 • 11 • 19PUNKT

81 éves korában meghalt Terry O’Neill, a ’60-as, ’70-es évek sztárvilágának nagy fotósa. Ahogy ő maga megfogalmazta, és amiben talán, részben igazat is adhatunk neki, abban a korszakban fotózott le szinte mindenkit, aki fontos volt a filmes-, zenei- és politikusi szakmában, amikor a sztárok még valóban sztárok voltak, azaz nem puszta, sokszor önjelölt hírességek, hanem szakmájukban a legjobbak közé tartozók. Olyanok, akiknek a teljesítménye, művészete ma is bámulatra késztet.

0103

Terry O’Neill Amy Winehouse-ról készített portréjával, 2012. Fotó: Stuart C. Wilson/Getty Images

O’Neill munkássága szellemes, életszagú, friss, de sohasem erőszakos vagy tolakodó fotókkal van tele a Beatlesről, a Rolling Stonesról, Michael Caine-ről, Audrey Hepburnről, David Bowie-ról, Elton Johnról, Nelson Mandeláról, Steve McQueenről, Laurence Olivierről, Clint Eastwoodról, Harrison Fordról, Kate Mossról, Frank Sinatráról, Amy Winehouse-ról és természetesen az angol királyi családról. Azt lehet mondani, hogy aki akkor valóban fontos volt és nem szerepel Terry O’Neill képein, talán mégsem volt akkora híresség.

0103

Terry O'Neill: Honor Blackman mint Pussy Galore (James Bond-film hősnő), Málta, 1963. Fotó: bukowskis.com

Pályája kezdete is különleges és könnyed, ahogy egy interjújában elmondta, ő alapvetően zenésznek készült, jazzdobos volt, ezért Amerikába szeretett volna utazni, hogy beindítsa a karrierjét, de mivel nem volt pénze, meg akart dolgozni a repülőjegyért és munkát vállalt az egyik brit repülőtársaságnál, a BOAC-nál (British Overseas Airways Corporation), mint fényképész. Azt gondolta, nem lehet olyan bonyolult megrendelésre képeket készíteni az utasokról. Olyannyira beletanult a feladatba, hogy magánszorgalomból, a kellő gyakorlat megszerzése érdekében szabadidejében is kijárt a repterekre fotózni. Egy alkalommal a Heathrow-n készített képet egy csíkos öltönyös úrról, amint békésen alszik díszes viseletbe öltözött afrikai nemzetségfők között. Egy újságíró barátjának megmutatva a képet, az felismerte rajta Rab Butlert, aki a kormány egyik minisztere volt, és elküldte a képet a szerkesztőjének. A fotó nagy sikert aratott, meg is jelent a lapban, O’Neill karrierje itt vett fordulatot. Az újság szerkesztőjének megtetszett a fotós érzékenysége, megfigyelőkészsége, és további feladatokat is rábízott. A fotográfus a későbbiekben számtalan lapnak dolgozott, és így került kapcsolatba szinte mindenkivel, aki akkor fontos volt. Olyannyira, hogy a híres színésznőt, Faye Dunawayt feleségül is vette és jó pár emlékezetes képet készített róla is.

0103

Terry O'Neill: Faye Dunawaye a Beverly Hills Hotelben [az Oscar-díjával], 1977. Fotó: Sotheby’s

Bár a fotózásban, ahogy elmesélte, soha nem a technika izgatta, hanem az emberek, jó ízlése volt a fototechnika megválasztásában is, hiszen már pályája kezdetén egy Canon 7 távmérős gépet használt egy igen különleges, nagy fényerejű (50mm f/0.95) objektívvel, a későbbiekben pedig főleg Hasselbladot és Leicát. Munkásságát, ízlését egyfajta időtálló konzervativizmus jellemezte, hiszen kedvence a fekete-fehér nyersanyag volt, és a legnagyobb hatást munkáira W. Eugene Smith tette. Pályája egyik megkoronázása volt, hogy megkapta a legmagasabb brit kitüntetés, a Brit Birodalom Rendjele parancsnoki (CBE) fokozatát. O’Neill szerint a legutolsó valódi sztár, akit lefotózhatott, Amy Winehouse volt.

0103

Terry O'Neill: Mick Jagger, 1964. Fotó: Cavalier Galleries