Önarcképgyakorlatok
20 • 01 • 22Cséka György
Mivel az Én nem tud a megismerés kedvéért kívülről, objektív módon tekinteni önmagára, folyamatosan magába bonyolódva kell látnia, megfigyelnie. Riskó bizonyos képsorain saját magát tarkóra tett kézzel mutatja, ami pontos metaforája a saját rabságába került, így önmaga számára alig megismerhető, átlátható Énnek. Ez az Én ráadásul fotózza is önmagát, majd elégedetlen lévén az eredménnyel, vagy a további énkísérletek céljából módosításokat hajt végre a képeken. Folyamatosan rongálja saját arcát. A módosítások erősen festőiek és elemi erejű, önmaga ellen forduló dühöt mutatnak meg, nem szépítik az arcot, ahogy majd minden szelfiző ember teszi a különböző képmódosító szoftverekkel, hanem rombolják, pixelekben oldják fel.
Riskó képei stilisztikailag egyszerre juttatják eszünkbe Thomas Ruff nevezetes jpeg sorozatát és Francis Bacon képeit, pontosabban a Tanulmány Velázquez X. Ince pápa-portréjához (1953) címűt. A fotós ugyanis a színek mellett pixelekkel fest, roncsolt arca, figurája gyönyörű képpontokra, körvonalakra szétesve lángol, üvölt. „Lángoláson” a portré fejétől jobb oldalra induló elhúzást, lángnyelvre, füstre is emlékeztető pixelesítést értem, ami kísértetiesen emlékeztet a 9/11-et megörökítő fotókra, többek között Rufféra is.
Riskó digitális Arnulf Rainerként fantasztikus virtuozitással és hibátlan esztétikai érzékkel roncsolja, destruálja saját (digitális) arcát, kísérletezik saját énjével, annak dekonstruálásával, hogy aztán arcai és azok hibái sorozatát arcunkba vágja egy komor, fekete, igen fegyelmezett, ám belül annál expresszívebb kis kötetben.
Riskó Gáspár: Passport. Zürich, Innen, 2019.
Megvásárolható: Mai Manó Ház Könyvesbolt, ISBN könyv+galéria.