Korlátolt hálók
20 • 03 • 13Barkóczi Flóra
A transmediale központi kiállítása The Eternal Network címmel Robert Filliou és George Brecht 1967-es „örök hálózat” programját idézi, utalva azokra a gyakorlatokra (mail art, kapcsolatművészet, telekommunikációs művészet, stb.), melyek művészek globális hálózatépítését elsőként kísérelték meg. A Haus der Kulturen der Weltben megrendezett kiállítás kiválóan összefoglalta azokat a szempontokat, melyek mentén a hálózatok jelenkori problémái megközelíthetők, felmutatva a kilencvenes évekbeli, már történetinek számító közvetlen előzményeket, az internet megjelenésére adott első alkotói reflexiókat, a hálózat iránti idealizmus (network idealism) korszakát. Így jelent meg a kiállításon a taktikus média koncepciója és az ennek vitafórumaként működő, 1993-tól megrendezett Next 5 Minutes című fesztivál és konferenciasorozat; a kaliforniai ideológia kritikája és az ennek fontos felületét jelentő Nettime levelezőlista archívuma; vagy a cyberfeminista mozgalom első manifesztója (1991) és a körülötte kialakuló diskurzusok. Ezen korai munkák és aktivista kísérletek sokszor éles kritikával éltek az internet működésével szemben, megelőlegezve a kortárs diskurzusokat. A transmediale ugyanakkor a kilencvenes évek internetes kultúráját nem csak referenciaként használja, a kapcsolódó szimpóziumon sor került annak komplex értelmezésére is, például Olia Lialina end-to-end, p2p, my to me című, a digitális kultúra 1990-es évek óta zajló elmozdulásait elemző performansz-előadása keretében. A kilencvenes évek net.art mozgalma és az internetaktivizmus képviselője a korai internetes esztétikáról, majd annak piaci nyomás alatt zajló átalakulásáról, a webdesign azóta bekövetkezett haláláról prezentált – aminek egyik következménye a linkek szabad megosztásának korlátozása, például az Instagramon. Lialinának 2013-as Summer című, egymással átirányítással összekapcsolt URL-címeken létező, az internet megbízhatóságára ironikusan rámutató web-alapú munkája a HKW-ban rendezett kiállításon is megtekinthető.
A transmediale The Eternal Network kiállításán megjelent továbbá a személyes adatkezelés problémája (Tobias Williams), a hálózati etika kérdése (Piratbyrån), a technokultúra utópikus gazdaságpolitikájának összefüggései (Bahar Noorizadeh), a kommerciális internet pszichológiai vetületei (We Are Not Sick: John Longwalker & Geert Lovink), vagy olyan átfogóbb internetkritikai szempontok, mint Louise Drulhe Critical Atlas of the Internet című munkája (mely nemrég Budapesten is látható volt).
II. emberi test és technológia
A transmediale és CTM egy másik kiemelkedő fókusza volt annak tematizálása, hogy hogyan ragadható meg az emberi - nem emberi (human-nonhuman) dichotómia a mesterséges intelligencia, a technoszexualitás és a bioprinting korában. A transmediale programjában már több mint tízéves hagyományt jelentő Marshall McLuhen Lecture keretében Joshua Neves, a kanadai GEM (Global Emergent Media) Lab igazgatója a kortárs idegpolitika (neuropilitics) témáját kiemelve elsősorban a neurális hálózattudomány smart technológiát alkalmazó módszereiről, okos gyógyszerekről, smart drogokról, tudás-optimalizáló alkalmazásokról és az emberi agyból történő mesterséges információkinyerésről, illetve mindennek etikai és politikai vonatkozásairól beszélt. A másik előadó, Mél Hogan Genomic Media címmel az emberi DNS adattárolásra alkalmas tulajdonságát és az akörül kialakult diskurzust körvonalazta, bevezetve a genomic media fogalmát, mely alatt az előadó a gének kölcsönhatásaiba beavatkozó technológiai eszközöket érti. Hogan felvetését arra építette, hogy egyre több tudományos kutatás foglalkozik azzal, hogy a DNS-eink adattárolásra alkalmas képessége potenciálisan megoldaná a jelenleg fenntarthatatlan mértékű emberi és környezeti erőforrást igénylő adat- és szerverparkok problémáját: szemléltető példát jelent, hogy az egész YouTube adatmennyisége egy teáskanálnyi méretű DNS-ben elférne. Az elmélet szerint a genomika, vagyis a gének kölcsönhatásait vizsgáló tudomány így archiválási technológiaként működhetne – illetve működik már a gyakorlatban is: Eadweard Muybridge A ló mozgása című filmjét kutatók 2017-ben emberi DNS-re mentették.
Az emberi természet és a technológia kölcsönhatása, az arra való reflexió Berlinben a mindennapok szintjén is jelen van. A kulturálisan – minden ellentétes hír ellenére – továbbra is pezsgő fővárosban sokkal hangsúlyosabban a személyes megélésről, a tudatos jelenlétről szólnak a mindennapok, mint nálunk: szinte nincs olyan kiállítás, amelyhez valamilyen formában ne kapcsolódna egy élő performansz; a zenei DJ- és VJ-setek majdnem mindig performatív elemekkel egészülnek ki; a Berghain partijain tilos fotót készíteni.
III. ökológia és fenntarthatóság
A technológia fenntarthatósága és természeti környezethez való viszonya nem független egymástól. Mél Hogan a transmediale szimpoziumán Empires and Ecologies of the Cloud címmel arról a problémáról beszélt, hogy az óriási energia- és (természeti) erőforrásigényű szerverparkok hogyan károsítják az ökológiai környezetet. Többször idézett példája szerint néhány Google-kereséssel annyi energiát termelünk ezeken a szervereken, amelyen meg lehet sütni egy tojást. A Keiken művészcsoport és George Jasper Stone a transmediale megnyitója alkalmából előadott Feel My Metaverse performansza egy olyan fikciós jövőbe helyezte a nézőt, ahol a klímaváltozás miatt lakhatatlanná vált Föld alternatívájaként az emberek a virtuális valóságban keresnek menedéket. A The Eternal Network kiállítás egyik ütős munkája Timur Si-Qin A New Protocol VR (v 1.2) című műve, mely egy új típusú kozmológiát javasol, túllépve az olyan nyugati diskurzusokban jellemző kettősségeken, mint organikus-szintetikus, szellemi-anyagi vagy természeti-kulturális. A VR-élménnyel kiegészülő installáció egy új szemléletből táplálkozó emberi környezet felrajzolására törekszik. A fenntarthatóság- és klímakérdések beemelése céljából a CTM egy négynapos beszélgetéssorozatot rendezett a zeneipar ökológiai vonatkozásainak megvitatására, olyan szempontokat is beemelve, mint a lemezkiadás, a zenekari turné vagy a nightlife-culture környezeti hatásai.
Ahogyan a fentiek jelzik, a transmediale és a CTM nem csak elméleti kérdéseket vetett fel, de lehetséges gyakorlati válaszokat is kínált a hálózati- és internet-alapú digitális kultúra kortárs problémáira. Ahogyan azonban strukturális problémák esetében gyakori, a jelzett felvetések és lehetséges megoldások sok esetben túlmutatnak az egyéni cselekvőképességen, és inkább rendszerszintű változásokat, szabályozásokat igényelnének.
A szerző az Artpool Művészetkutató Központ munkatársa.