Menü

Közzétették a 2020-as arles-i fotófesztivál programját

25 • 03 • 20Punkt

Míg egymás után maradnak el a legnagyobb fesztiválok szerte a világban – mint a Paris Photo New York, a Cannes-i Filmfesztivál vagy a Velencei Építészeti Biennálé, amit augusztus végére halasztottak – a hagyományosan nyár közepére időzített arles-i fotófesztivált egyelőre úgy tűnik, nem érinti a koronavírus okozta lemondási hullám. Múlt héten, hivatalos sajtótájékoztató keretei között be is jelentették az idei év programját, amit a szervezők terveik szerint 2020. június 29. és szeptember 20-a között rendeznek meg. A tavalyi évben komoly kritika érte a fesztivál szervezőit és elsősorban az igazgató, Sam Stourdzé személyét, amiről lapunk is beszámolt korábban. Ennek következtében jóval több nőművész kapott helyet a tavalyi és az idei programban is, és láthatóan emelkedett azon kiállítások száma, amelyek marginalizált társadalmi csoportokkal foglalkoznak.

A fotófesztivál programja egyelőre csak franciául érhető el a fesztivál honlapján, most néhány izgalmasnak ígérkező kiállítást ajánlunk a kiállítási programból.

0103

Charlotte Perriand, Fernand Léger, photomontage for the Ministry of Agriculture pavilion, International Exhibition of Art and Technology in Modern Life, Paris, 1937. Panel to the right of the entrance, Industrial France. Contemporary recreation of period colors. Charlotte Perriand archives.

Croissance & décroissance szekció

A “növekedés és csökkenés” szekció egyik kiemelkedő tárlata a francia építész és designer Charlotte Perriand politikai témájú fotómontázsait mutatja be. A művész 1927-1937 között Le Corbusier-vel dolgozott együtt, aki a kezdetektől fogva meghatározta és inspirálta designról való gondolkodását. Perriand a Bauhaus mestereihez és Moholy-Nagy Lászlóhoz hasonló elveket vallott ember és lakókörnyezete viszonyáról, s hitt abban, hogy a jobb design egy jobb társadalom megteremtéséhez járul hozzá. A harmincas években nagyméretű, politikai tartalmú fotómontázsokat készített, a kiállításnak köszönhetően most kaphatunk először átfogó képet Perriand munkamódszeréről, alkotásairól és hatalmas fotógyűjteményéről, melyet periodikák, negatívok, szétvágott magazinok és fotográfiák alkotnak együttesen.

0103

Chow & Lin: The Poverty Line. France, Paris, September 2015. EUR 5.99 (USD 6.73) for food.

A kínai alkotópáros, Stephen Chow fotográfus és Hui-Yi Lin közgazdász nyolc éven keresztül tartó kutatásukban azt vizsgálták, mit jelent szegénynek lenni. Eredményeiket a The Poverty Line című könyvükben publikálták, mellyel a tavalyi évben elnyerték Arles egyik legrangosabb photobook-díját. Idén a könyvet alkotó fotográfiákat mutatja be az alkotópáros.

0103

Chow & Lin: Myanmar, Yangon, August 2016. MMK 1,030 (USD 0.88, EUR 0.80).

Motifs de résistance szekció

 Az “ellenállás okai” szekcióban lesz látható a belga fotóművész, Anton Kusters nagy volumenű alkotása, a “The Blue Skies Project”. Az alkotó munkáiban a társadalmi traumák és a közös emlékezet vizuális reprezentációjának kérdésével foglalkozik. Nagyméretű installációjában 1078 égről készült fényképet láthatunk, melyeket öt év alatt készített a náci Németország egykori koncentrációs táboraiban. Azért pont 1078 képet, mert 1933 és 1945 között 1078 hivatalos koncentrációs tábor működött Európában.

0103

Anton Kusters: Kirchham bei Pocking | 0000496 | 48.363448, 13.282170 (EX) from The Blue Skies Project. FP-100C peel-apart instant film.

Prendre corps szekció

A nemi identitásokkal foglalkozó szekcióban látható majd Lisetta Carmi I. Travestiti című sorozata. A sikeres zongoraművészként ismert Carmi 1960-tól kezdett komolyan fotográfiával foglalkozni, részt vett az 1960-as évek neofasiszta mozgalmaiban, és ez az időszak ihlette arra, hogy a kamerát politikai eszközként is használja. E sorozatában a transzvesztiták közösségének életét fotózta Genova régi gettójában. Felvételei intim, érzékeny, mély megfigyelések a nemi identitásról. Nézőpontja és az alanyai iránt érzett empátiája miatt fotóesszéje – hasonlóan más, munkára és marginalizált közösségekre összpontosító sorozataihoz – Nan Goldin későbbi munkáihoz hasonlítható.

0103

Lisetta Carmi: Dalida, from the I travestiti [The Cross-dressers] series , 1965-1967. Courtesy of Martini & Ronchetti.

0103

Lisetta Carmi, From the I travestiti [The Cross-dressers] series, 1965-1967. Courtesy of Martini & Ronchetti.

Masculinités - Az átfogó kiállítás azt vizsgálja, hogyan látták, kódolták és értelmezték a férfiasságot az 1960-as évektől napjainkig, a film és fotográfia művészetén keresztül. Több mint 50 nemzetközi művész, fotós és rendező műveit mutatja be a kiállítás, többek között Laurie Anderson, Sunil Gupta, Rotimi Fani-Kayode, Isaac Julien és Catherine Opie munkáit is. A Masculinités a férfiasság fogalmán kívül a hatalom, a patriarchalitás fogalmával, a férfi és a női tekintettel, a “hipermaszkulin” sztereotípiákkal, a gyengédség és a család témáival is foglalkozik.

0103

Rotimi Fani-Kayode, Untitled, 1985

Zones interdites szekció

A “tiltott területek” szekcióban két, Észak-Koreával foglalkozó kiállítást is láthatunk. Sam Stourdze, a fesztivál igazgatója 2018-ban járt Észak-Koreában Stéphan Gladieu fotográfussal. Gladieu csoportos portréfotókat, foglalkozásportrékat készített útjuk során, az ő egyik képét választották a fesztivál fő reklámképévé is. A Stourdze által kurált másik kiállításon pedig egy észak-koreai magazin nem publikált archívuma elevenedik meg. A Foreign Language Publishing House segítségével Stourdze kiváltságos hozzáférést kapott a Korea folyóirathoz, amelynek első száma 1957-ben jelent meg. Több mint 60 000 fényképből végül 250-et választott ki. A gyűjtemény az ország elmúlt ötven évének történetét meséli el. A képek a propaganda ikonográfia jegyeit hordozzák magukon.

0103

Stéphan Gladieu: North Koreans Portraits, North Korea, Pyongyang, June 2017. A family pose in Pyongyang central zoo. Courtesy of School Gallery / Olivier Castaing [all photographs]. From the series 'Democratic people's republic of Korea'

A Thawra ! !ثورة Révolution! csoportos kiállítás a 2018-as szudáni felkeléssel foglalkozik. A csoportot alkotó fotósok egy új generáció tagjai, 19 és 30 év közötti fiatalok, akiket a képek készítésekor az ellenállás és az elnyomás dokumentálása iránti vágy vezetett. Képeiket jelenidőben, a felkelés ideje alatt a netes hálózatokon terjesztették, így egyszerre voltak szereplői és megfigyelői a történelmi pillanatnak.

0103

Ahmed Ano. Civilians climb huge billboards to shout "freedom, peace and justice". Sit-in, Military Headquarters, Khartoum, 19 April 2019.

Foules continentales szekció

Az Afrika XXI csoportos kiállítás célja, hogy bemutassa az elmúlt tíz év Afrikával kapcsolatos fotográfiáit, s hogy feltérképezze, a kortárs művészek hogyan közelítenek az „Afrika-fogalomhoz”, amely alatt nemcsak egy fizikai helyet, hanem egy pszichológiai állapotot is értenek. A kiállítás – mely nem korlátozódik a kontinens szigorúan topográfiai leírására – négy tematikus részből épül fel: hibrid városok, belső táj, a szabadság zónái, a mítosz és emlékezet. A kiállításon fiatal fotósok alkotásait láthatjuk, akik munkáikban a nemek, az identitás és a szexualitás kérdésével is foglalkoznak.

0103

Ruth Ossai, Kingsley Ossai, Nsukka, Enugu state, Nigeria, 2017.

A fesztiválnak idén is lesz magyar vonatkozású kiállítója, az arles-i L'École nationale supérieure de la photographie (ENSP) egyetemen fotográfiai tanulmányokat folytató Szabó Sára személyében.

A fesztivál igazgatójának mandátuma idén jár le, az új igazgatói pályázatot e hét hétfőn tették közzé, a pályázatokat április végéig lehet benyújtani.

 

0103

Szabó Sára: S-lime (2020)