Menü

0103

© Roberto Serrini

130 éves kamerával készített fényképet Roberto Serrini, egy amerikai blogger

21 • 02 • 23Cserna Endre

Az antik kamerákkal foglalkozó fotográfus, Roberto Serrini érdekes ajándékot kapott édesapjától: egy Rochester Premo B típusú alapdeszkás, kihuzatos, favázas kamerát, amely a világ egyik legelső, nem csak professzionális felhasználóknak tervezett fényképezőgépe volt.

0103

© Roberto Serrini

A Rochester Optical Company által gyártott gép 1893-ban jelent meg az üzletekben. Ez a vállalat azóta is – bár más formában – létezik, kamerákra szakosodott ágát a Kodak 1903-ban vásárolta fel. Érdekesség, hogy a kamerához tartozó katalógusban Bicycle Camera-ként, “Kerékpárkameraként” szerepel a találmány, ami annak tudható be, hogy a kor újdonságszámba menő közlekedési eszköze is azonos időben jelent meg, és együtt forgalmazták őket. A Historic Camera szerint a modell kézi és állványos típusai is kifejezetten népszerűek voltak a maguk idejében, és ez nem csak a megfizethető árnak volt köszönhető. Mind a 4x5, mind az 5x7 inches változat bőrborítású mahagóni fából készült, melyet bronz alkatrészek és jó minőségű objektívek tettek kiváló minőségű eszközzé.

Serrini közel százharminc éves kamerájával ferrotípiákat, ismertebb nevén amerikai gyorsfényképeket is lehet készíteni. Ez egy direktpozitív eljárás – azaz negatív közbeiktatása nélkül alkothatóak egyedi, sokszorosításra nem alkalmas felvételek. A ferrotípia az amerikai polgárháború (1861-65) éveiben kezdett népszerűvé válni, Európában csak egy évtizeddel később terjedt el.

0103

© Roberto Serrini

0103

© Roberto Serrini

0103

© Roberto Serrini

 

 

A régi idők képalkotási eljárásaiért rajongó Serrini ki is próbálta, milyen a Premo B-vel fényképezni – izgatottságát bizonyítja, hogy erre ő a “legnagyobb hipszter álomként” hivatkozik Vintage Camera Quest című blogján. Bár a kamera annak idején belépő-szintűnek számított, mai szemmel hozzászokva a fotográfiakészítés gyorsaságához, használata komoly előkészületet és odafigyelést igényelt: nemcsak a hosszú, közel perces záridő lehet szokatlan számunkra, hanem az is, hogy Serrini a ferrotípia lemezeket egy napon keresztül kezelte emulzióval, és csak ezután kezdte el használni

0103

© Roberto Serrini

0103

© Roberto Serrini

Az elkészült felvétel, ahogyan azt Serrini is megjegyzi, a képalkotás egy ilyen korai formája és tökéletlenségei miatt történelmi hangulatot áraszt magából.