Menü

0103

Fotó: Schmied Andi: Kilátás a CetraRuddy tervezte One Madison egyik felső emeleti, berendezett nappalijából: északra az Empire State Building, nyugatra a Hudson folyó. A művész jóvoltából.

“A projektjeimben mindig jelen vannak az extrém társadalmi különbségek” – interjú Schmied Andival

21 • 04 • 05Cserna Endre

Schmied Andi magyar képzőművész, fotográfus milliárdosfeleségnek álcázva dokumentálta a New York-i luxusfelhőkarcolók lakásait a Private Views című projektje keretében. Ez a munkája most könyvformában jelenik meg. Ennek kapcsán beszélgettünk munkamódszeréről és külföldi tapasztalatairól.

0103

Fotó: Schmied Andi: A Time Warner Center megtekintése közben, az egyik felső emeleten található fürdőszobában készített szelfi. A művész jóvoltából.

0103

Fotó: Schmied Andi: A Rafael Viñoly tervezte Park Avenue 432 egyik felső emeletén található nagy hálószobából nyíló déli és nyugati kilátás. A művész jóvoltából.

0103

Fotó: Schmied Andi: Kilátás a Central Parkra a Central Park Club 100. emeleti Magánbálterméből. Amikor elkészül, 472 méterével az Adrian Smith and Gordon Gill Architecture által tervezett Central Park Tower a bolygó legmagasabb lakóháza lesz. A művész jóvoltából.

0103

Fotó: Schmied Andi: Kilátás északra, az Empire State Buildinggel, a Rafael Viñoly tervezte Fifth Avenue 277 egyik jacuzzijából. A művész jóvoltából.

Cs. E.

A sorozataid általában, ahogyan a Private Views is, egy Magyarországtól és az általános közép-európai kódoktól nagyon is messze álló környezetben készülnek. Miért fontos számodra, hogy ismeretlen, nehezebben dekódolható lokációkon és azok keretrendszerében dolgozz?

S. A.

Nagyon jó kérdés, amin sokat gondolkodtam már magam is. Azt hiszem az itthoni dolgokat jobban átlátom, viszont jobban benne is vagyok, emiatt nem tudok egy-egy jelenséget kiemelni, mert túl természetes nekem minden, ami körülvesz. Amikor újként ér egy kultúra, vagy teljesen más környezet, akkor valahogy lényeglátóbb vagyok. Észreveszek olyan dolgokat, ami a helyieknek esetleg már belesimult a hétköznapjaiba. Hogy nagyobb kliséket mondjak, jobban vonz az ismeretlen.

Cs. E.

Hogyan befolyásolta az alkotói folyamatodat, hogy egy alteregó álcájában kellett végig jelen lenned?  Mennyire volt nehéz szerepben maradni és közben arra is koncentrálni, hogy felvételeket készítesz?

S. A.

Egyáltalán nem volt nehéz szerepben maradni. Onnantól, hogy beléptem egy-egy lakásba, tényleg átváltoztam egy magyar milliárdossá. Tök komolyan tudtam azon merengeni, hogy vajon a Calacatta Tucci vagy a Chinchilla Mink márvány lesz-e jobb az Empire State Buildingre néző fürdőszobám falán, és közben beleéltem magam, hogy a férjemnek fotózgatom a lakást a telefonommal.

Mindeközben mindig próbáltam arra is koncentrálni, hogy jöjjön egy pillanat, amikor az ügynök nem árgus szemekkel néz, és előkapjam a NIKON F-601-es viszonylag nagy, filmes gépet a kis filigrán retikülömből, és lőjek pár jobban beállított képet. Ez amúgy nem volt mindig könnyű. Egy-egy épületbe többször is vissza kellett mennem, ha nem voltam elégedett az eredménnyel.

Cs. E.

Hogyan viszonyultak hozzád a megvezetett ingatlanügynökök?  Még ha egy privilegizált milliomos álcáját is vetted magadra, éltek a vadkeleti oligarchafeleség prekoncepciók, vagy ezen a szinten már nem játszanak ezek szerepet?

S. A.

Nagyjából próbáltam magamat adni: az volt a legegyszerűbb útja a természetes hatásnak. Azt hiszem a személyiségem miatt ez a vadkeleti oligarchafeleség nem annyira jött be a képbe, de annak köszönhetően, hogy magyar vagyok (vagyis egy New York-i ügynöknek legtöbbször fogalma sincsen, hogy mire számítson), nagyjából bármi oké volt.

Egyébként csak simán ultraudvariasak és kedvesek voltak, sokat személyeskedtek, vagyis próbáltak mindenfélét kideríteni a családi hátteremről, hogy ennek a tudásnak a birtokában a lehető legrámszabottabb ingatlant tudják ajánlani. Néha egy-egy lakásnézés után egészen furán érintett mikor mentem hazafelé a brooklyni szuterénbe, ahol laktam, és valaki nem engedett előre a metrón. Könnyen meg lehet szokni a privilegizált bánásmódot.

Cs. E.

Ha a sorozat közvetlenül nem is foglalkozik ezzel a kérdéssel, de felvillant egy láthatatlan szubkultúrát, egy “átlagember” számára elképzelhetetlen és elérhetetlen életszínvonalat, és a hozzá tartozó osztályt. Az Egyesült Államokban az elmúlt évek szocio-kulturális feszültségeinek hátterében pont ezt a “fent és lent” szituációt lehetett felfedezni. Neked milyen képed alakult ki a munka során az amerikai “egy százalékról”? Mit érzékeltél a társadalmi problémákból?

S. A.

Egyrészt teljesen nyilvánvaló volt a lakásbejárások alatt is, hogy ennek a rétegnek esze ágában sincsen megérteni azt, ami körülöttük történik. Kinéznek az ablakon és ámulják-bámulják a szép kilátást, de ennél jobban nem “zoomolnak bele”. Ha picit is érdekelné őket, látnák a 61.000 hajléktalant onnan föntről, akik jelenleg Manhattanben az utcán laknak, (ez egy tavalyi adat: járvány óta ez több lehet), talán zavarná őket a kilométeres árnyék, amit az ő épületük vet a Central Parkra, aminek a déli részében a flóra és a fauna teljesen átalakult a napfény hiánya miatt az elmúlt pár évben, vagy észrevennék, hogy a kávé – és minden más – ára duplájára nőtt 5 év alatt azokon a környékeken, ahol ezek az ultraluxus felhőkarcolók épültek.

Egyébként mindez valószínűleg azért sem tűnik fel nekik, mert ezen lakások 70%-a lakatlan, vagyis nem elsődleges ingatlanként vásárolják őket, hanem befektetésként. Az ingatlanügynökök arcán a meglepettség – amikor mondtam, hogy mi tényleg ott szeretnénk lakni – egészen lenyűgöző volt.

Cs. E.

Azok a jelenségek, amiket vizsgálsz a munkáidban szerinted mennyire tudják tágítani a befogadóik társadalmi képzeletét? Van a műveidnek egy ilyen vetülete számodra, hogy a különlegességek, az irracionalitások, a nem-hétköznapi szituációk meg tudják nyitni az embereket egy szabadabb, kollektív gondolkodás irányába?

S. A.

Nincs ilyesmi népnevelési szándékom: alapvetően elég ösztönösen dolgozom. Ha valami felkelti az érdeklődésemet, annak a mélyére megyek, és végeredményként valahogy prezentálom, amit találtam. Jó lenne, ha mindez kollektívebb irányba terelné a világot, de ahhoz el kell jutni az emberekhez. A projektjeimben mindig jelen vannak az extrém társadalmi különbségek, vagy a városok alternatív értelmezései, de mindig megpróbálom ezeket nem explicit módon megfogalmazni, mert úgy a munka könnyen unalmas és közhelyes lesz.

0103

Fotó: Biró Dávid. A Trapéz Galéria jóvoltából.

0103

Fotó: Biró Dávid. A Trapéz Galéria jóvoltából.

Cs. E.

A Private Views munkamódszere erősen kapcsolódik a fotográfus performansz art hagyományaihoz. (Nekem elsőre Sophie Calle Suite Vénitienne-je jutott eszembe, nem beszélve Cindy Sherman alteregóiról.) Voltak-e előképeid vagy olyan munkák, amelyek kifejezetten hatottak az alkotói stratégiádra?

S. A.

Nagyon szeretem Sophie Calle-t és az említett könyvét különösen. Ha nem is direktbe hatottak ezek a munkák rám, a mentalitást, amit képviselnek, nagyon magaménak érzem. Komolyabb témákat játékosan megfogalmazni szerintem nagyon jó munkamódszer.

De egyébként én hiszek a “poszt-racionalizálásban”, ami szerintem az ő munkájukra is jellemző. Vagyis először soha nem azt fogalmazom meg, hogy milyen problémával kéne foglalkozni, és ehhez keresek egy jó témát, amivel illusztrálni tudom, hanem pont fordítva. Mindig először valamit mániákusan a fejembe veszek (ennél a projektnél például, hogy be akarok jutni 25 konkrét felhőkarcoló felső emeleteire), és addig nem nyugszom amíg ez nem sikerül. És az igazi “kaland” minden váratlan, ami ennek a megvalósítása közben történik. Miután elvégeztem a munkát, magam előtt látom az összes összegyűjtött anyagot, és abból már összeáll egy teljesen egyértelmű konceptuális háttér is, amivel később kezdek el direktben foglalkozni. Azt hiszem ez az említett alkotóknál is hasonlóan működik.

0103

Fotó: Schmied Andi: Felhős kilátás északra a Herzog & de Meuron tervezte Leonard Street 56 egyik berendezett, a legfelső emeleten található fürdőszobájából. A művész jóvoltából.

0103

Fotó: Biró Dávid. A Trapéz Galéria jóvoltából.

0103

Fotó: Biró Dávid. A Trapéz Galéria jóvoltából.

Cs. E.

Miért döntöttél végül a könyvformátum mellett? Lesz-e más formában egyben bemutatva a sorozat?

S. A.

A luxusingatlan világának elengedhetetlen része a könyv, mint olyan: az összes marketinganyag – az enyémhez hasonlóan – de-luxe kiadványokban volt összegezve, amit az alteregóm kezébe nyomtak minden lakásnézés után, úgyhogy a formátum illett a témához. 

Ezentúl nagyon szeretem azt a kapcsolatot, ami a könyv és a befogadó között alakul ki. Sokkal intimebb, mint egy kiállítás, és sokkal mélyebbre lehet vele hatolni. Több emberhez is el tud jutni, maradandóbb, és komplexebben lehet megfogalmazni mindent. Mindemellett nagyon szeretek könyvön dolgozni: érdekel a design, a grafika, szeretek rendszerezni dolgokat, írni, és a könyvformátumnak köszönhetően fel tudtam kérni kilenc, általam nagy becsben tartott különböző szakértőt (építészek, kurátorok, szociológusok..), hogy írjanak esszéket.

A projekt már volt performansz formában és kiállítás formában is, de azt hiszem még nem aknáztam ki teljesen. Egyértelmű lenne egy fotókiállítás, de azt kicsit unalmasnak tartanám.

Cs. E.

Miként befolyásolja a művészeti hozzáállásodat a városépítészeti tanulmányaid révén szerzett tudás? Tervezel e a jövőben más irányokból megközelített, más módon tematizált munkákat?

S. A.

Városépítészként és dizájnerként végeztem, de azzal, ahogy a szakma a gyakorlatban működik, nem tudtam soha azonosulni, bármennyire is a városok érdekelnek a legjobban a világon. Emiatt kezdtem el foglalkozni a témával képzőművészként: így legalább nem öntenek több betont a világba miattam (sőt, néha naivan reménykedem, hogy akár kevesebbet is a munkám nyomán).

Hogy min tervezek dolgozni a jövőben? Hülyén hangzik, de fogalmam sincs, soha nem tervezek.

0103

Fotó: Schmied Andi: Kilátás északra a Skidmore, Owings & Merrill tervezte Time Warner Center egyik felső emeleten található nagy fürdőszobából. A művész jóvoltából.