Menü

Peter Lindbergh öröksége – Beszélgetés Simon Brodbeck-kel

25 • 05 • 05Szabó Benedek

A Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh életművéből mutat be átfogó válogatást. Peter Lindbergh a divatfotózás megújítójaként olyan perspektívát teremtett, amelyben a modellek nem csupán a ruhák bemutatására szolgáltak, hanem egyedi karakterként jelentek meg, akiknek személyisége és története a képek esztétikájának meghatározó eleme lett. A fotográfus egyik fiával, a Peter Lindbergh Foundation igazgatósági tagjával, Simon Brodbeck-kel beszélgettünk a művészi életmű gondozásának kihívásairól, az alapítvány működéséről, és arról, mit tart ő a legfontosabbnak édesapja örökségével kapcsolatban.

Sz.B.

A március 29-én megnyílt tárlat országos premiernek számít, korábban még nem voltak láthatóak Peter Lindbergh alkotásai hazánkban. Minek köszönhetően valósulhatott meg ez a nagyszabású tárlat? Mi a legfontosabb célja ennek a hiánypótló kiállításnak?

S.B.

Ez egy hosszú történet, először a Budapest Fotófesztivál keresett meg bennünket, és rajtuk keresztül kerültünk kapcsolatba a Műcsarnokkal. Ez a kiállítás kettős célt szolgál, egyfelől azt, hogy megismertesse a magyar közönséggel Peter Lindbergh munkáit, másfelől pedig, hogy a Budapest Fotófesztivál többi kiállítására is figyelmet irányítson. Annyiban sajátságos ez a kiállítás, hogy általában nagyobb terekben, több képet felvonultató tárlatokat szoktunk rendezni édesapám műveiből. Most nem a nagy méretű képekből álló kiállítás valósult meg, így arra volt szükség, hogy az archívumból előkeressük azokat az eredeti nagyításokat, amelyek a művész első, kisebb kiállításain szerepeltek.

0103

Fotó: © Megyeri Zoltán: Simon Brodbeck a Műcsarnokban, 2025

Sz.B.

Mivel foglalkozik a Peter Lindbergh Foundation, hogyan tudja egyszerre ápolni és továbbadni a fotográfus örökségét?

S.B.

Az alapítványt még édesapám hozta létre, ennek az alapítványnak a birtokában vannak az eredeti negatívok, nagyítások, albumok, kiállítások képanyaga, illetve minden ehhez tartozó dokumentáció. Mi az alapítvánnyal egyrészt ezeket kívánjuk továbbra is megőrizni, másrészt ezt az életművet életben tartani, és több helyre eljuttatni.

Sz.B.

Milyen intézményekkel áll kapcsolatban a Peter Lindbergh Foundation, jelenleg milyen projektek megvalósításán dolgozik?

S.B.

A meglévő anyagból új kiállításokat is létrehozunk, így minden egyes esemény a saját jogán új kezdeményezésnek számít. Mindezt persze úgy igyekszünk megtenni, hogy hűek maradjunk az alkotói hagyományhoz. Például most fog megjelenni egy könyv azokból a fényképekből, amelyeket Tina Turnerről készített. Most egy nagy retrospektív kiállításon is dolgozunk, ami az egész életművet átöleli. Ez elsőként Párizsban kerül majd megrendezésre, ezt követően New York-ban a MoMA-ban fogják kiállítani, majd világkörüli útjára indul a tárlat.

0103

Fotó: © Trunkó Edit: Peter Lindbergh kiállítás a Műcsarnokban, 2025

0103

Fotó: © Trunkó Edit: Peter Lindbergh kiállítás a Műcsarnokban, 2025

Sz.B.

Az alapítvány működtetése bizonyára sok munkát igényel. Mi adja ehhez a munkához a motivációt?

S.B.

Ezeket a képeket nagyon nagyra tartom, rendkívül szeretem őket, és ez nagyban megkönnyíti a munkát. Ha nem tartanám nagyra az alkotásokat, valószínűleg nem csinálnám.

Sz.B.

Miben látja az életmű jelentőségét? Saját szemléletmódjához mely aspektusai állnak a legközelebb?

S.B.

A fényképek persze szépek és izgalmasak, de az igazi jelentőségük abban áll, hogy mennyire újítóak voltak a megjelenésükkel. Vizuálisan egyfelől rendkívül újszerűek voltak, ami Lindbergh személyiségének tudható be, de ahhoz, hogy ezeket a képeket valóban értékelni tudjuk, fontos ismerni, hogy az 1980-as években, amikor ezek az alkotások megjelentek, milyen volt a nőideál, vagyis, hogy milyen hagyományt szakítottak meg a fényképek. Akkoriban egyfajta szofisztikált, idealizált nőképpel lehetett találkozni az újságok címlapjain, ezt a nőideált arra használták, hogy ruhákat mutassanak be rajtuk. Ez az, amit Lindbergh gyakorlatilag a feje tetejére állított, amikor megszabadította a fotográfiát korábbi formáitól, minden külsőségtől, és a fényképezett személyek lelkét helyezte a középpontba. Ebből következett az az érdekes helyzet, hogy a képeken szereplő modellek váltak sztárrá, és nem a ruhatervezők.

0103

Fotó: © Trunkó Edit: Peter Lindbergh kiállítás a Műcsarnokban, 2025

Sz.B.

Az egyéni szemléletmódját megváltoztathatja az, hogy édesapja fényképeiről van szó?

S.B.

Biztos vagyok benne, hogy ez elképzelhető, de nem tudok más bőrébe bújni ebben a tekintetben. Kétségtelen, hogy az én megközelítési módom sokban hasonlít apáméra, nagyon szeretem a látványt összekapcsolni annak történetével és üzenetével.

Sz.B.

Ezek a munkák nem csak negyven évvel ezelőtt voltak újítóak, napjainkban is frissnek hatnak. Mi lehet a titka, hogy a mai napig ilyen nagy érdeklődés övezi ezeket a munkákat?

S.B.

Ez összefoglalható a jelenséggel, amit az imént említettem, hiszen ezt az átalakulást a divatszakma sem hagyta annyiban. Besokalltak attól, hogy a modellek viszik a prímet, és nem a gyártók, ezért igyekeztek megfordítani ezt a trendet. Most éppen emiatt van ismét aktualitása annak, hogy ne a ruhák, hanem a modellek, illetve a modell személye kerüljön a fénykép középpontjába. A másik dolog pedig, hogy ha egy fotográfia megszabadítja alanyát a külsőségektől, akkor annak a léleknek, amit megmutat, megmarad az érvényessége. Ez az, amitől ezek az alkotások most is frissek.

Sz.B.

A családból többen az alapítvány munkáján keresztül foglalkoznak az életművel, de máshogyan is része ez az örökség az életüknek? A lakás falain lógnak Lindbergh-képek?

S.B.

Ez jó kérdés, de nem, nekem csak egy kiállításposzterem van. Az alapítvány alapvetően egy nonprofit szervezet, mi négyen vagyunk fiútestvérek, és mind az igazgatóság tagjai vagyunk, és együttesen döntünk a különféle projektekről. Az egyik tervünk az, hogy később egy új generációnak adjuk át ezt a feladatot, hogy nekünk ne kelljen ilyen sokat foglalkozni az alapítvánnyal.

0103

Fotó: © Trunkó Edit: Peter Lindbergh kiállítás a Műcsarnokban, 2025

0103

Fotó: © Fekete Anna Eszter: Simon Brodbeck a Műcsarnokban, 2025

Sz.B.

A jövőben megtartanák ezt a működési módot, mint egy családi tradíciót?

S.B.

Az alapítvány jogi értelemben a családtól független, mint egy közalapítvány, de az egyik testvéremmel közösen mi olyan megoldást szeretnénk a legjobban, amelyben még figyelemmel tudnánk követni az alapítvány működését, további sorsának alakulását. Szerencsére jól ismerjük édesapánk szemléletét és világlátását, és ami a műveit illeti, megpróbálunk a lehető leghűségesebbek lenni az ő világához, alkotói víziójához, de a jövőben – tekintettel arra, hogy a teljes életmű sokszorosa annak, amit az eddigi kiállításokon a közönség megismerhetett – szeretnénk, ha olyan elemek is nagyobb hangsúlyt kapnának, amelyekről eddig csak nagyon kevesen tudtak.

Jegyzetek

Peter Lindbergh – a Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása a Műcsarnokban
Műcsarnok
2025. március 29. – június 22.
Kurátor: Tulipán Zsuzsanna

A kiállítás képeiből ezen a linken látható egy válogatás.