Menü

“Sokszor gondolok arra, hogy az adott szituációban vajon mit csinálna Martin Parr” – interjú Sivák Zsófiával

21 • 05 • 23A Fehér Vera

Az idei Pécsi József ösztöndíj nyertesei között volt a Magyar Sajtófotó Pályázaton többször is díjazott Sivák Zsófia. Ennek kapcsán korábbi dokumentarista sorozatai felelevenítésével beszélgettünk Zsófival munkamódszerről, közel kerülésről, népszerűségről és alkalmazott munkáiról.

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Család (részlet), 2017

A. F. V.

Szakmai történeted meredeken ível felfelé. Kezdetben hogyan alakultak a munkáid, és milyen volt az első komoly sorozatod?

S. Zs.

Már gimnáziumban is fotóztam, eleinte konstruált képekben gondolkodtam. A garázsunkban rendeztem be csendéleteket próbababa-fejekből, szögesdrótból, régi madárkalitkából. Nagyon vicces visszaemlékezni erre az időszakra, iszonyú modoros volt minden, amit csináltam. Szerencsére ez az irány gyorsan elhalványult, mert nem találtam meg magam ezekben a látványokban. Az érettségi után Budapestre költöztem, a következő évben pedig felvettek a MOME-ra. Addigra biztossá vált, hogy a valóság ábrázolása áll hozzám közel és tudatosan próbáltam ilyen témákat keresni.

A. F. V.

Nehéz a valóságot ábrázolni?

S. Zs.

Kezdetben a saját családomat fotóztam, ami olyan szempontból könnyebb volt, hogy a velük való kapcsolatom adott, így az ismerkedős fázist ki lehetett hagyni. Kinyitni a család témát a falura, ahol éltünk, majd később más településekre már sokkal kompikáltabbnak bizonyult. Illedelmesen próbáltam beszüremkedni ide-oda, közben rájöttem, hogy nagyon szeretek olyan embereket megismerni, akikkel a fotó nélkül nem feltétlenül kerülnék kapcsolatba. A munka ezen része ugyanolyan izgalmassá vált számomra, mint maga a fotózás, tehát a két dolog kéz a kézben jár. Azt hiszem, hogy ezt az őszinte kíváncsiságot és érdeklődést hamar megérzik a szereplőim is, emiatt tudok viszonylag könnyen elvegyülni egy-egy közegben.

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Család (részlet), 2016

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Áraink forintban értendők (részlet), 2021

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Vidék, 2016

A. F. V.

Hogyan épített téged szakmailag az egyetem?

S. Zs.

Emlékszem nevelőapám bíztató szavaira a felvételi előtt: “ – na Sivák, ügyes legyél, mert most vagy sikerül, vagy mehetsz sült krumplit sütni a Mekibe!” Szerencsére felvettek és ez meghatározó volt számomra. Szerettem a MOME-t, jó volt folyamatosan különböző szakmai visszajelzéseket kapni és feszegetni a határaimat. A fotó szakon inkább a konceptuális gondolkodás a jellemző, így sokáig azt hittem, hogy nyakatekert ötletekkel kell előrukkolnom ahhoz, hogy valami érdekes legyen. Lassanként kirajzolódott, hogy esetemben akkor működik valami igazán, ha egyszerű és őszinte. Hatalmas megkönnyebbüléssel töltött el, amikor rájöttem, hogy önmagában ennyi is elég lehet.

A. F. V.

Már az iskolában is ezzel a személyes-dokumentarista vonallal foglalkoztál?

S. Zs.

Igen, azt hiszem minden sorozatomba belefonódik a személyes perspektíva, nem is tudok máshogy fotózni. Az első hosszabb távú munkámban egy kerecsendi roma család életét fényképeztem résztvevő megfigyelőként, ebből lett a Józsiék című sorozat. Ebben az időben gyakorlatilag több időt töltöttem velük, mint a saját családommal, tehát a bensőséges megközelítés elkerülhetetlen volt. A diplomamunkámban a roma identitással kezdtem el foglalkozni ünnepeken keresztül. Ezek a képek sem törekednek tárgyilagosságra, sokkal inkább az én nézőpontomat tükrözik, ugyanakkor sokkal kevésbé intimek, mint az előző munkáim. Az Áraink forintban értendők című sorozat kicsit más megközelítést igényel, hiszen egy-egy helyen nem feltétlenül töltök sok időt, de itt is azt veszem észre, hogy erősen szelektálok azzal kapcsolatban, hogy mi az, amit lefotózok. Közben azt, hogy mi lesz egy sorozat végső kifutása, sosem tudom igazán. Úgy érzem, hogy egyik anyag sincs lezárva, az összes témámat életem végéig tudnám folytatni, persze fordulópontot jelent, ha valami publikálásra vagy nagyobb bemutatásra kerül.

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Hajnalhasadásig (részlet), 2018

A. F. V.

A dokumentarizmus sajátossága, hogy a sorozatok soha nem fejeződnek be?

S. Zs.

Szerintem ez nagyban függ a témától és a fotóstól. Ha egy alkotó pontosan körül tudja határolni azt, hogy mit szeretne mondani és mutatni, akkor talán könnyebb lehet a lezárás, de ehhez én például túlságosan fókuszálatlan vagyok. Simán el tudom képzelni, hogy csak évek múlva nyúlok vissza valamihez. Az eddigi karrierem során elég sok témába vágtam bele, például volt olyan is, hogy Magyarországon élő etnikumokkal kezdtem foglalkozni. Nagyon lelkesen indultam neki, az egyik nap afrikai éttermek után kutattam, a másik nap iráni szőnyegboltokban toporogtam, aztán egy indiai közösség meditációján ültem, várva a megvilágosodást. Egész sok energiát öltem az egészbe, azonban a képek semennyire sem akartak működni, valószínűleg azért, mert nem tudtam ténylegesen, mélyről kapcsolódni a témához. Időben fel kell ismerni, ha valami nem megy és el kell tudni engedni az ügyet, különben görcsössé válik.

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Hajnalhasadásig (részlet), 2018

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Józsiék (részlet), 2016

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Hajnalhasadásig (részlet), 2018

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Napló (részlet), 2016

A. F. V.

A személyes kötődésű témáid során maradéktalanul megszerzed a fotóalanyaid bizalmát?

S. Zs.

Ez változó, de annyi biztos, hogy folyamatos fejtörést jelent, hogy mikor vagyok fotós és mikor magánember. Másfelől dokumentarista fotósként élni folyamatos castingolást jelent. Bárhová megyek, a képeim lehetséges helyszíneit, szereplőit látom. Ezután jön a nehezebb rész, hiszen minden esetben fel kell mérnem, hogy mennyire valószínű az, hogy az adott helyzetben kép is készüljön. Szükséges, hogy az adott közeg beengedjen, és legalább minimálisan egy hullámhosszra tudjunk kerülni. Ha ez megtörténik, akkor megvan a lényeg. Csodálatos lenne, ha mindent lefotózhatnék, amit akarok, de a képek legalább fele nem is készül el amiatt, hogy nem tudom megtörni a jeget. Az is gyakran előfordul, hogy látok egy szituációt, de nem visz rá a lélek, hogy elővegyem a fényképezőgépet. Ez néha azért van, mert túlempatizálom a helyzetet, néha pedig csak az időről-időre felbukkanó bizonytalanságom állít meg.

A. F. V.

Vannak nálad gátlástalanabb fotósok.

S. Zs.

Vannak, és néha szeretnék közéjük tartozni. Sokszor gondolok arra, hogy az adott szituációban vajon mit csinálna Martin Parr. Kezdetben rettenetesen idegesített a határozatlanságom, de rájöttem, hogy felesleges emiatt ostorozni magam, sokkal inkább csak el kell fogadni, hogy nem tudok meglovagolni minden helyzetet. A kocsma-sorozatban is folyamatosan a saját gátlásaimba ütközöm, bár ilyen szempontból ez egy szerencsés téma, mert a kocsma, mint eltűnőfélben lévő intézmény jó hivatkozási alap a munkámhoz, legitimizálja az ottlétemet. Mindenki tisztában van azzal, hogy ezek a talponállók retro értékek, és az emberek egyetértenek azzal, hogy ezt valahogy érdemes megmenteni az utókor számára. Ez egy közös fonál, amin el tudunk indulni a szereplőkkel, miközben végre nincs az a végtelenül kellemetlen magyarázkodás azzal kapcsolatban, hogy miért is akarok fotózni. Persze vannak kellemetlen helyzetek is, többször hitték azt, hogy valamilyen ellenőr vagyok, ezért volt, ahol jóformán elkergettek. Nehézség az is, hogy általában nekem más dolgok tetszenek, mást tartok fontosnak, mint amit a helyiek. Biztos vagyok benne, hogy teljesen bolondnak néznek, amikor a söröskorsók helyett a számukra teljesen lényegtelen részleteket kezdem dokumentálni.

A. F. V.

Hogyan kerülsz közel ezekhez az emberekhez?

S. Zs.

Többnyire csak ösztönből és megérzésből cselekszem. Amikor úgy látom, hogy valaki hezitál, akkor leülök vele beszélgetni, kérdezősködök vagy csak nagyokat vigyorgok, ez teljesen helyzetfüggő. Tapasztalataim szerint az emberek ki vannak éhezve a figyelemre, szóval sokszor már az is elég, ha csak meghallgatom őket. Persze van, aki kevésbé beszédes típus, ilyenkor például megoldást jelenthet a zenegép. Egy jól kiválasztott Fenyő Miklós vagy Tankcsapda szám csodákra képes. Lesifotókat készíteni nem szeretek, minden esetben tudnak róla a szereplők, hogy fényképezek, már csak azért is, mert mindenhol vakut használok, amit lehetetlen nem észrevenni.

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Háromezer számozott darab (werk), 2021

0103

Fotó: Sivák Zsófia: Kömlő
részlet az Áraink forintban értendők című sorozatból

A. F. V.

A munkáidat több oldalról is díjazták. A Magyar Sajtófotó Pályázaton Társadalomábrázolás kategóriában első díjat nyertél, tavaly pedig a Pécsi József ösztöndíjat is megkaptad. Műfaji határokon jársz, amellett, hogy népszerű tudsz maradni.

S Zs.

Hosszú ideig az volt az elméletem, hogy ahhoz, hogy komolyan lehessen venni a munkámat, bele kell szuszakolnom valamilyen műfajba, de mára ennek pont az ellenkezőjét gondolom. Az, hogy eltérő platformokon is jelen tudnak lenni a képeim, azt jelzi, hogy többféle kontextusban is értelmezhetők, és ez a legnagyobb elismerés számomra.

A. F. V.

Milyen témákat tudsz elképzelni, ami felé nyitnál a jövőben?

S. Zs.

Én igazából már csak egy férjet szeretnék (nevet). A következő lépés a könyvkiadás lenne, de ez nagyon sok tervezést és időt igényel, gyakorlatilag egy külön másodállás. Az egyetem után egy kicsit más színezete van a művészeti munkának, mert előtérbe kerül az önfenntartás művészete. Az a cél, hogy az alkalmazott munkám minél több ponton össze tudjon érni az alkotói tevékenységemmel, de szerencsére erre egyre több példa van.

A. F. V.

Szerinted nyílik mostanában az alkalmazott fotográfia a művészetek felé?

S. Zs.

Abszolút nyílik, a szabadúszó munkáim nagy részében is azt tapasztalom, hogy haladunk a valóság beemelése és a személyes történetek felé. Fotózok például egy casting ügynökségnek, melynek küldetése, hogy alulreprezentált csoportokhoz tartozó embereket közvetítsen a médiába. Ezen kívül tavaly a látvány szekcióban és fotósként is dolgoztam egy nagyjátékfilmben (Császi Ádám - Háromezer számozott darab), mely öt roma fiatal életét mutatja be elég innovatív módon. Itt teljesen szabad kezet kaptam, így készülhetett a forgatásról egy teljesen szubjektív werk anyag, amit nagyon élveztem. Egyszerre volt szokatlan és szórakoztató díszletként viszontlátni azokat az elemeket, amikért egyébként a valóságban is rajongok.

Jegyzetek

Sivák Zsófia Áraink forintban értendők című sorozatának képei ezen a linken tekinthetők meg.