Menü

Egy magángyűjtőnek köszönhetően jelentős fényképgyűjteménnyel gazdagodott a National Gallery of Art

21 • 07 • 14A Fehér Vera

Nem mindennapi hírt jelentett be idén júniusban a washingtoni National Gallery of Art (NGA). Az intézmény ugyanis abban az elismerésben részesülhetett, hogy Stephen G. Stein magángyűjtő 161 fotográfiából álló, a fotótörténet legnevesebb, 20. és 21. századi alkotóitól származó gyűjteményét a galériának ajándékozta – a hírről beszámolt a The Art Newspaper, és hivatalosan bejelentette az NGA is. A 161 műtárgy közül 66 adományozását a gyűjtő már korábban, 2015-ben bejelentette, s ígéretének most tett eleget. Stein ezúttal azt is megígérte, hogy a múzeumnak a jövőben két másik alkotást is átad: Romare Bearden-től egy színes, 1972-es, Harlem-témájú kollázst, valamint a georgiai Andrew LaMar Hopkinstól egy 2019-es önarcképet.

A múzeum fotográfiai gyűjteményének értéke jelentősen megnőtt Stein nagylelkűségének, és a művek minőségének, fontosságának, ritkaságának is köszönhetően:

„Stephen G. Stein nagylelkűsége döntő szerepet játszott galériánk fotográfiai részlegének bővítésében. Hálásak vagyunk Stein úrnak a nemzeti műgyűjtemény felé történő elkötelezettségéért. Az új műveket rengetegen fogják élvezni, látni, tanulmányozni.”

- ígérte Kaywin Feldman, az NGA igazgatója.

Stein ajándékai közül az egyik legkiemelkedőbb a francia fényképész, Gustave Le Gray ritka, 19. századi alkotása, a Troncs d'arbres, Fontainebleau című, 1855-ös felvétele. Ez a felvétel jól demonstrálja Le Gray nedves kollódiumos eljárásban való jártasságát, mely lehetővé tette számára, hogy megörökítse fény és árnyék játékát a fontainebleau-i erdő fatörzsein. 

Andrew Joseph Russell Rebel Rifle Pits, Bull Run című, 1863-ban készült képe, amely a polgárháború Amerikára gyakorolt ​​hatásáról szól, az NGA 19. századi amerikai fotográfiai állományának egyik legfontosabb kiegészítése. Az ajándék figyelemre méltó része Eugène Atget négy fényképe, melyeket 1898 és 1924 között készített, köztük a Saint-Cloud, 1924 Late-August, 6:30. című 1924-es a királyi palota kertjében rögzített felvétel. 

A múzeum tulajdonába került Brassaï Streetwalker near the Place d’Italie című 1932-ben készült képe is, amely egy párizsi utcában látható prostituáltat ábrázol, valamint Bill Brandt After the Celebration című, 1934-es felvétele is, melyen egy oszlopnak támaszkodó mámoros ember (a művész sógora) portréját láthatjuk a londoni ködben.

0103

Fotó: Eugène Atget: Saint-Cloud. Fin août, 6 1/2h (Saint-Cloud. End of August, 6:30 a.m.), 1924
salted paper print
image/sheet: 17.94 x 22.38 cm (7 1/16 x 8 13/16 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

0103

Fotó: Gustave Le Gray: Troncs d'arbres, Fontainebleau (Tree Trunks, Fontainebleau), 1855
albumen print
image/sheet: 33.7 x 23.7 cm (13 1/4 x 9 5/16 in.) mount: 54.61 x 38.74 cm (21 1/2 x 15 1/4 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

0103

Fotó: Brassaï: Une “fille” dans le quartier d’Italie (Streetwalker near the Place d’Italie, Paris), c. 1932
gelatin silver print
image/sheet: 29.21 x 22.86 cm (11 1/2 x 9 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

0103

Fotó: Robert Frank: Store Window—Washington, D.C., January 1957
gelatin silver print
image/sheet: 30.48 x 47.63 cm (12 x 18 3/4 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

Stein ajándékában a további tételek között megtalálhatjuk William Eggleston Sumner, Mississippi, Cassidy Bayou in the Background című 1972-es munkáját, mely a hetvenes évek faji szegregációját idézi. De az NGA megkapta Robert Frank több képét is, köztük például a Store Window - Washington D.C. című, 1957-es képét, mely az utolsó azok közül, melyeket Frank a The Americans című könyvéhez készített. Stein elajándékozott öt Edward Weston fényképet is, köztük az Abandoned Car, Crescent Beach című, 1938-as felvételt, melyen egy autó maradványai hevernek a kaliforniai tengerparton, vagy az 1927-es Nautilus Shell (Cross-Section) című, félbevágott kagylóról készült híres fotográfiáját is.

Diane Arbus, Louis Faurer, Sid Grossman, Leon Levinstein, Helen Levitt és Lisette Model 20. századi fényképei mellett a gyűjteménybe került három Sally Mann kép is: Battlefields, Antietam (Trenches) (2001), Jessie No.25 (2004) és a Virginia No. 6 (2004) című alkotások. A gyűjteményt gyarapítja még Chuck Close Keith / 4 Times című különleges munkája 1975-ből, amely négy zselatinos ezüst nagyítás grafit annotációkkal, habszivacsra ragasztott szalaggal.

0103

Fotó: William Eggleston: Sumner, Mississippi, Cassidy Bayou in the Background, c. 1972, printed 1986
dye imbibition print
image: 27.94 x 43.18 cm (11 x 17 in.) sheet: 45.72 x 58.42 cm (18 x 23 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

0103

Fotó: Sally Mann: Jessie #25, 2004
gelatin silver print
sheet: 123.19 × 97.47 cm (48 1/2 × 38 3/8 in.) framed: 127 × 101.92 cm (50 × 40 1/8 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein
Image © Sally Mann

0103

Fotó: Sally Mann: Virginia #6, 2004
gelatin silver print
sheet: 123.19 x 98.43 cm (48 1/2 x 38 3/4 in.) framed: 127.32 x 101.92 cm (50 1/8 x 40 1/8 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein
Image © Sally Mann

0103

Fotó: Romare Bearden: 110th Street Harlem Blues, 1972
collage on paper
43.18 x 60.96 cm (17 x 24 in.)
Promised Gift of Stephen G. Stein Employee Benefit Trust
Courtesy of DC Moore Gallery, New York

Henri Cartier-Bresson és André Kertész művei mellett szintén megemlítendő Lewis Baltz NGA-hoz került tanulmánya. Az 1970-es években tevékenykedő fotográfus olyan amerikai tájképeket kezdett fényképezni, amelyeken a természet pusztulását a fogyasztói társadalommal hozta összefüggésbe. 1982-ben Baltz figyelme San Quentin Point jómódú elővárosi otthonai és Kalifornia legrégebbi börtöne felé fordult. Az így létrejött, 25 zselatinos ezüst nagyításból álló portfólió, a San Quentin Point: Selections feltárja az emberi beavatkozás és a technológiai fejlődés okozta degradáció következményét: a radikális természeti átalakulást. 

0103

Fotó: Edward Weston: Dunes at Oceano, 1936
gelatin silver print
image/sheet: 19.37 x 24.45 cm (7 5/8 x 9 5/8 in.) mount: 35.56 x 39.37 cm (14 x 15 1/2 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

0103

Fotó: Edward Weston: Surf, North Coast, 1937
gelatin silver print
image/sheet: 19.37 x 24.13 cm (7 5/8 x 9 1/2 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

0103

Fotó: Bill Brandt: After the Celebration, 1934
gelatin silver print
image/sheet: 36.2 x 29.21 cm (14 1/4 x 11 1/2 in.)
National Gallery of Art, Washington
Gift of Stephen G. Stein

Az NGA korábbi cikkéből kiderül, hogy a nagylelkű adományozó egy Stephen G. Stein Employee Benefit Trust nevű szervezetet hozott létre 2015-ben, az NGA fotográfiai gyűjtési program fennállásának huszonötödik jubileumi évfordulója alkalmából. Szándéka volt az 1857 és 2005 között tevékenykedő különböző művészek alapvető képeinek ajándékozásával bővíteni az NGA-t. Már ekkor ígéretet tett a pontos műtárgyak jövőbeni ajándékozására, s erről egy listát is találhatunk az oldalon. Hogy az ígéret-listából pontosan mennyi teljesült, az NGA idei bejelentéséből nem derül ki, de a listában az alábbi nevek szerepeltek:

Ansel Adams (1902—1984) – 1 kép, Robert Adams (sz. 1937) - 8 kép, Diane Arbus (1923–1971) - 8 kép, Eugène Atget (1857–1927) - 5 kép, Richard Avedon (1923–2004) - 1 kép, Lewis Baltz (1945–2014) - 6 kép, Bill Brandt (1904–1983) - 2 kép, Brassaï (1899–1984) - 1 kép, Alexey Brodovitch (1898–1971) - 3 kép, Harry Callahan (1912–1999) - 6 kép, Henri Cartier-Bresson (1908–2004) - 2 kép, Imogen Cunningham (1883–1976) - 2 kép, William Eggleston (sz. 1939) - 3 kép, Walker Evans (1903–1975) - 2 kép, Robert Frank (sz. 1924) - 9 kép, André Kertész (1894–1985) - 2 kép, Leon Levinstein (1910–1988) - 2 kép, Helen Levitt (1913–2009) - 1 kép, Charles Marville (1813–1879) - 1 kép, Lisette Modell (1901–1983) - 1 kép, Charles Nègre (1820–1880) - 1 kép, Mark Ruwedel (sz. 1954) - 4 kép, Frederick Sommer (1905–1999) - 2 kép, Josef Sudek (1896–1976) - 1 kép, Edward Weston (1886–1958) - 9 kép.

„Alig több mint egy tucat év alatt Stephen G. Stein figyelemre méltó fényképgyűjteményt állított össze. Gondosan megkereste e médium kiemelkedő alakjainak kulcsfontosságú munkáit. Ez az ígért ajándék a Stephen G. Stein Employee Benefit Trust-tól megkétszerezi például a Diane Arbustól és Edward Westontól származó fényképeink állományát, de nagymértékben kiegészíti a Robert Adams gyűjteményünket is. Stein korábban is adott a múzeumnak ajándékokat, akkor William Henry Fox Talbot és Linnaeus Tripe fényképeinek megszerzéséhez is hozzájárult.”

– mondta Sarah Greenough főkurátor, az NGA fényképekkel foglalkozó osztályának vezetője, még 2015-ben.