Menü

0103

Fotó: Duane Michals: Self-Portrait with André Kertész in the Manner of David Hockney, 1982
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

„Egy sorozat olyan üzenet átadására képes, amelyre egy kép alkalmatlan lenne.” – Válogatás Duane Michals munkáiból

21 • 08 • 22Baki László

Az 1932-ben Pennsylvaniában született Duane Michals 1951 és 1953 között a denveri egyetemen tanult, majd 1956-ban a New York-i Parson School of Designban folytatta tanulmányait. Első képeit szovjetunióbeli utazása során készítette 1958-ban. Az ötvenes évek végén New Yorkban telepedett le, és szabadúszó fényképészként különböző magazinok megrendelésére dolgozott, mint a Vogue, az Esquire, a Mademoiselle, a Show és a New York Times, ezen belül is a portréfényképezésre specializálta magát. Már ezeken a korai képein is szembetűnő álomszerű, kicsit rejtélyes stílusa, és érzékelhető a szürrealizmus hatása. Az első önálló kiállítása a Szovjetunióban készült fotóiból állt össze, amelyeket 1963-ban mutattak be New York-ban a The Underground Gallery-ben.

Megkeresésünkre a fotográfus elmondta, hogy főként Atget munkái hatottak művészetére, és levelében Robert Franket is megemlítette, de azt is hozzátette, hogy ennek ellenére ő sosem volt rá igazán komoly hatással. „A Time Inc.-nél dolgoztam a Rockefeller Centerben, és egy nap ebédidőben betévedtem egy francia könyvesboltba, ahol megvettem Robert Frank Americans című albumát. A fényképek költői szempontból nagyon erősek voltak, meghatott Robert Frank lírája, amely túlmutat a puszta dokumentáción.” A svájci DU magazinban látta először August Sander munkáit, amik szintén megérintették. „Nagyon meghatódtam a képektől” – fogalmazott a Punktnak küldött levelében.

A fotográfia ma már nem a valóságról szóló idézet, hanem megrendezett történet. A művész nem egy bekövetkezett eseményt akar rögzíteni egy adott pillanatban, hanem egy meghatározott idő alatt lejátszódott kalandot akar elmesélni. Ehhez több fotót szekvenciába rendez, s néha szöveget is fűz hozzájuk. – olvashatjuk Francois Soulages gondolatait A fotográfia esztétikája című könyvében Duane Michals képeiről.

„Ahelyett, hogy lefényképezném a meghatározó pillanatot inkább azt a pillanatot örökítem meg, amelyik megelőzte és amelyik követte azt.”

– mondta 1980-ban a France Culture-nak adott interjújában Henri Cartier-Bresson „döntő pillanatára” utalva.

0103

Fotó: Duane Michals: Boy in Leningrad, 1958
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Children in Leningrad, 1958
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Empty New York, 1964
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Empty New York, 1964
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Most Beautiful Part of a Man's Body, 1986
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Most Beautiful Part of a Woman's Body, 1986
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Illuminated Man, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Unfortunate Man, 1976
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: René Magritte Asleep, 1965
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Mr. Backwards Forwards, 2016
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: James Joyce, 2012
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Nora Barnacle, 2012
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: This Photograph Is My Proof, 1974
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: There Are Things Here Not Seen in This Photograph, 1977
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Vincent Van Gogh, 2007
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: When He Was Young, 1979
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

1966-ban Michals kézzel írott címeket adott a sorozatainak, amelyeket később hosszabb magyarázatokkal is ellátott. Ezzel az egyébként szigorúan vizuális, de mégis narratív jellegű történetmesélés értékét akarta még hangsúlyosabbá tenni. „Történetmesélő vagyok” – mondja gyakran, amikor nyilvános előadást tart. Michals újradefiniálta a médiumot azáltal, hogy befelé tekintett saját gondolataiba és álmaiba, hogy elmossa a határvonalakat a fotográfia és a filozófia között. A fotográfus 3–15 felvételt használ fel egy-egy történet elmeséléséhez, amely azonban sohasem egy lezárt elbeszélés, inkább titkokkal teli eseménysor, ahol kérdéseket tesz fel a nézőnek, hogy azok továbbgondolják a látottakat.

„Egyetlenegy kép már nem volt elegendő számomra, hogy a látvány mellé rendelt mondanivalót is kifejezhessem. Egy sorozat olyan üzenet átadására képes, amelyre egy kép alkalmatlan lenne.”

A Chance Meeting című sorozat képei:

0103

Fotó: Duane Michals: Chance Meeting, 1970
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Chance Meeting, 1970
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Chance Meeting, 1970
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Chance Meeting, 1970
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Chance Meeting, 1970
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

A Death Comes to the Old Lady című sorozat képei:

0103

Fotó: Duane Michals: Death Comes to the Old Lady, 1969
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Death Comes to the Old Lady, 1969
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Death Comes to the Old Lady, 1969
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Death Comes to the Old Lady, 1969
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Death Comes to the Old Lady, 1969
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

A Grandpa Goes to Heaven című sorozat képei:

0103

Fotó: Duane Michals: Grandpa Goes to Heaven, 1989
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Grandpa Goes to Heaven, 1989
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Grandpa Goes to Heaven, 1989
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Grandpa Goes to Heaven, 1989
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Grandpa Goes to Heaven, 1989
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

Az I Build a Pyramid című sorozat képei:

0103

Fotó: Duane Michals: I Build a Pyramid, 1978
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: I Build a Pyramid, 1978
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: I Build a Pyramid, 1978
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: I Build a Pyramid, 1978
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: I Build a Pyramid, 1978
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: I Build a Pyramid, 1978
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

A The Fallen Angel című sorozat képei:

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: The Fallen Angel, 1968
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

A Things Are Queer című sorozat képei:

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

0103

Fotó: Duane Michals: Things Are Queer, 1973
© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York

Jegyzetek

Duane Michals a Punkt írt levele mellett a cikk megírásához Hans-Michale Koetzle: Fotóikonok. Képek és történetük. 1928-1991. 2 kötet (Budapest, Taschen-Vince Kiadó, 2003) című könyvét használtuk fel forrásként.