„Nagyon megérintenek a hátrányos helyzetű gyerekek” – Virtuális kiállítás Mary Ellen Mark kislányokat, fiatal nőket ábrázoló képeiből
21 • 08 • 23Baki László
Az 1940. március 20-án született Mary Ellen Mark a fényképezést egy Kodak Brownie kamerával kezdte kilencéves korában, és húsz évvel később már az egyik legfontosabb embernek számított a legnagyobb hollywoodi filmek vagy azok forgatási szüneteinek dokumentálásában. Mark 1965-ben Fulbright-ösztöndíjat nyert és egy évig Törökországban fényképezhetett. Ezt a lehetőséget a fotográfiai pályafutása kiindulópontjának nevezte.
Munkáival nem csak a filmes világban alkotott maradandót, több mint 20 fotóalbuma jelent meg és számtalan szakmai elismerés mellett, 2004-ben riportfotóiért World Press Photo díjat is kapott. Sorozataiban korunk problémáira reflektált, többek között hajléktalanok, egyedülállók és prostituáltak mindennapjait örökítette meg. Munkáin a művészet, az újságírás és a dokumentarizmus áll össze egységes képpé.
1990-ben Mary Ellen Markot Észak-Karolina vidékére küldte a Life magazin, hogy egy olyan iskoláról tudósítson, ahová „problémás gyerekek” jártak.
„Én is valamennyire problémás gyerek voltam. Az iskolában indulatosan, vadul és lázadóan viselkedtem, ezért nagyon megérintenek a hátrányos helyzetű gyerekek; számomra ők sokkal érdekesebbek, mint azok, akiknek megvan mindenük. Nagyon szenvedélyesek, érzelmesek és határozottak."
A National Museum of Women in the Arts kurátorai – az amerikai fotográfusnak szentelt Girlhood című online is megtekinthető kiállításában – Mark lányokról készített képeiből állítottak össze egy válogatást. A tárlatnak a Photography Buyers Syndicate 160 képből álló adománya az alapja, melyeket Mark 1965 és 2014 között készített.
A lánykor ábrázolása visszatérő téma a művészettörténetben, különösen a fényképezés területén. Mark mindig méltósággal közelített képeinek alanyaihoz, és több sorozata is felhívta a nemzetközi közvélemény figyelmét az őket ért igazságtalanságokra, melyekkel életük ezen szakaszában szembesülniük kellett. A fotográfusnak nem volt célja a lányokról szóló külön narratíva felépítése és a sztereotípiák lebontása sem.
A virtuális tárlat Mary Ellen Mark legismertebb sorozataiból származó 21 olyan fényképét mutatja be, amelyeket pályája során készített kislányokról és fiatal nőkről, köztük azt a munkáját is, melyet a fotográfus az „első nagy erejű fényképének” nevezett (Emine, Törökország, 1965). A seattle-i utcagyerekektől az indiai cirkuszművészekig Mark a tőle megszokott empátiával, humorral és őszinteséggel örökítette meg a lányok életét és történetét.
„Megtanultam, hogy meghittebb pillanatokat is megörökíthetsz, ha beleolvadsz a háttérbe.”
A Mary Ellen Mark: Girlhood című virtuális tárlat ezen a linken érhető el.