Képeslapok Párizsból – André Kertész rendhagyó kiállítása Chicagóban
21 • 10 • 01Baki László
André Kertész 1925 őszén érkezett meg Párizsba, ahol 1928 végétől képeit rendszeresen közölték magazinokban, és munkáit nemzetközi szinten is kiállították olyan ismert művészek mellett, mint Brassaï és Man Ray. A párizsi érkezése és a modern művészeti fotográfia meghatározó személyiségévé válása között eltelt három év Kertész számára az elkötelezett kísérletezés és felfedezés időszakát jelentette. Ez idő alatt olyan fényképészeti gyakorlatot alakított ki, amely lehetővé tette számára, hogy egyszerre mozogjon a műkedvelő és professzionális, a fotóriporter és avantgárd művész, valamint a naplóíró és a dokumentarista látásmód között.
A Chicagói Művészeti Intézetben (Art Institute of Chicago) megrendezett André Kertész: Képeslapok Párizsból című tárlat az első olyan kiállítás, amely egybegyűjti Kertész ritka, képeslap formátumra készült nagyításait, és ezzel újfajta betekintést nyújt a művész korai, kísérletező éveibe, amikor a legikonikusabb képei közül jó párat készített. Ezek a munkák képekként és tárgyakként is működnek, amint az kitűnik a gondos megfigyelés, a bensőséges lépték és a merészen vágott formátumok kölcsönhatásából. Kertész korai párizsi alkotásain a francia főváros, mint a nemzetközi művészek találkozóhelye is megjelenik, olyan városként, amelyben az avantgárd festők, szobrászok és költők példája inspirálhatta az útját kereső fotográfust.
Kertész ezeket a szigorúan komponált felvételeit olcsó nyersanyagra – többnyire Guilleminot-papírra – készítette. Bár választása kezdetben a gazdaságosságból és kényelemből fakadhatott, később ezt a népszerű formátumot a művészi célok felé fordította, és új képeket komponált a sötétkamrában. A kártyák kis mérete lehetővé tette, hogy a kávézók asztalánál megossza azokat az egyre szélesebb baráti körével, vagy borítékban elküldje a magyarországi családtagoknak.
Az André Kertész: Képeslapok Párizsból című kiállítás anyagát Nicholas és Susan Pritzker biztosította. A tárlattal egyidőben egy 240 oldalas katalógus is megjelent, mely Kertész összes ismert képeslap formátumra készült nagyítását – beleértve a portrékat, a párizsi városképeket és a rendkívül egyszerű csendéleteket – is tartalmazza, emellett Elisabeth Siegel, a Chicagói Művészeti Intézet kurátorának esszéje új megvilágításba helyezi a művész legismertebb képeit. Az album tervezése az 1920-as évek Párizsának szellemiségét tükrözi, egyben kiemeli a katalógust illusztráló több mint 250 mű modernségét.
A Punkt 2021 februárjában azért beszélgetett Zsilák György világhírű magyar artistával, hogy elmesélje egy véletlen találkozás történetét, és most először megmutassa az összes képet, melyeket a világ egyik leghíresebb fotográfusa, André Kertész ajándékozott neki. A képeket ezen a linken lehet megtekinteni.
André Kertész: Postcards from Paris
The Art Institute of Chicago
2021. október 2. – 2022. január 17.