Menü

„A projekt úgy legyen személyes, hogy közben a néző is tudjon hozzá viszonyulni.” – Válogatás Catherine Panebianco díjnyertes sorozatából

21 • 10 • 03Baki László

„Az emlékek soha nem járnak egyedül című sorozatom egy vizuális párbeszéd apám és köztem, aki minden karácsonykor elővett egy doboznyi diát, amelyeket kamaszkorában és húszas évei elején fényképezett, majd egy régi vetítővel a nappali falára vetítette őket, nekünk pedig ott kellett ülnünk, miközben évről évre elmesélte ugyanazokat a történeteket. Meghatározó élmény volt ez egy olyan gyermekkorból, amikor sokszor költözködtünk, én pedig nem éreztem, hogy lenne valami állandó hely, ahol élhetek és emlékeket hozhatok létre.”

Ez a családi hagyomány annyira természetesnek, bensőségesnek tűnt, hogy 2016-ig Panebianco nem is gondolkodott el különösebben e rituáléról. Épp egy fotográfiai projekten dolgozott, amikor édesanyja a családi diákat kezdte el nézegetni. 

„Anyám elővette a diákat, nekem pedig nagyon tetszett, amin ő látható egy csónakban egy kanadai tavon. Arra gondoltam, ezt párba állíthatom a tóval, a Chautauqua Lake-kel, ahol lakom. Úgy volt, hogy a képen a dia és a víz együtt látható, de ahogy odatartottam, a hátterek azonnal összeolvadtak. A múlt egy emléke a ma jelenével keveredett. Ez a felismerés elindított egy gondolatmenetet bennem, és így kezdődött a projekt.”

– írta a Kanadában született, de jelenleg New York államban élő Catherine Panebianco sorozatáról, mely az utóbbi években számos díjat nyert, és sok fotófesztiválon is bemutatták képeit, legutóbb az olasz Cortona on the Move fesztiválon.

Panebianco számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy megtalálja a legjobb hátteret az egyes újraértelmezésekhez – a mostani tájnak jelentenie kellett valamit számára, miközben tökéletes megvilágítást kellett nyújtania a kiválasztott diához. Azért tartott ilyen sokáig az út, mert a fotográfusnak sokat kellett gondolkodnia azon, miként rendelheti a múlt diáit jelenbéli környezetekhez. Négy évvel később, 2019-ben elkészült Az emlékek soha nem járnak egyedül címet viselő sorozat, mely azonnal hatalmas siker lett. Sorozata a megjelenés évében a Photolucida’s Critical Mass fotópályázat Top 50 döntőse lett, első helyet nyert az International Photography Awards versenyen, emellett a Texas Photographic Society National Photography Awards, a San Francisco Bay International Photography Competition Portfolio Award és a Monochrome Awards döntőjébe is bejutott. Fényképeit 2019-ben a Griffin Fotográfiai Múzeumban, a Soho Fotógalériában, a Denveri Képzőművészeti Fotográfiai Központban és az Erie Művészeti Múzeumban is bemutatták. 

A Punkt megkereste a fotográfust, aki megírta nekünk, hogy az első egyéni kiállítása a Benny Was a Good Boy című sorozata kapcsán volt 2018-ban a texasi A. Smith Galériában. A megható sorozat a fotográfus kutyájának utolsó évéről szól. Válaszaiból megtudhattuk azt is, hogy alkotói munkásságára Keith Carter, Cig Harvey és Cindy Sherman hatott leginkább, mert az ő történetmesélésük nagyon személyes aspektusból táplálkozik. 

„Emlékszem, milyen volt látni Cindy Sherman Cím nélküli állóképeit (Untitled Film Stills) amikor elkezdtem fényképezni, és hogy le voltam nyűgözve, amiért – bár saját magát szerepeltette a képeken – sikerült úgy elmesélnie egy történetet, hogy a néző azokat a saját történetével tölthette meg. Emlékszem arra is, mennyire fontosnak éreztem azt a koncepciót, hogy a projekt úgy legyen személyes, hogy közben a néző is tudjon hozzá viszonyulni.”

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

„Rájöttem, azzal, hogy a megfelelő horizonton tartom a diákat, nemcsak kapcsolatot hoztam létre apám élete és az enyém között, hanem emlékek láncolatát is, amelyek mindegyike mindkettőnk számára kapcsolódik valamihez. Sok dia készült anyámról, akivel hatvan éven át voltak együtt. Anya meghalt, én pedig úgy érzem, a szelleme állandóan velünk van, ahogy a múlt összes szelleme is. A családi élet eme kis pillanatképei a mostani személyes közegemben azzal a megnyugvással szolgálnak, hogy ő és mások még mindig itt vannak a közelben, figyelnek engem, és otthont teremtenek nekem, akárhová megyek. Nem akartam Photoshoppal megoldani ezt a kapcsolatot. A folyamat része volt, hogy muszáj volt megtalálnom a megfelelő helyszínt, és fizikailag egyesítenem apám diáit azzal, ahogy ma élek – helyet a helyben, emléket az emlékben. Remélem, hogy a családom életének ezek az apró töredékei a nézőben is előhívnak emlékeket.”

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

0103

Fotó: Catherine Panebianco: Részlet a No Memory is Ever Alone című sorozatból © Catherine Panebianco

Jegyzetek

A No Memory is Ever Alone című sorozat képei a Yoffy Press kiadó gondozásában – Irene Alison szövegével Holding Time címmel – 2021 decemberében egy fotóalbum formájában is megjelennek.