Menü

Klasszikus remekművekkel és jelentős kortárs fotográfusok alkotásaival gyarapodott a Carter Múzeum gyűjteménye

21 • 10 • 04Gondos Mária Magdolna

Az amerikai fotóművészet egyik legnagyobb tárháza, az Amon Carter Múzeum bejelentette, hogy nemrégiben több mint 240 fotográfiával bővült a birtokukban lévő műtárgyak köre. A 2020-ban elhunyt texasi közgazdász, műgyűjtő Finis Welch hagyatékából többek között olyan neves alkotók munkáit kapta meg a Múzeum, mint Ansel Adams, Dorothea Lange, Edward Steichen, Alfred Stieglitz, Paul Strand, Robert Mapplethorpe, Edward Weston és William Eggleston. Ez csak néhány név azok közül, akiknek munkáiból tárlat is nyílik majd jövő év elején.

Pontosabb képet kaphatunk az amerikai fotótörténet korai, modernista szakaszáról azáltal, hogy a fent említettek mellett a hagyaték egy ritka Paul Outerbridge-képet is tartalmaz, továbbá egy egyedi, 10 nagyításból álló összeállítást Aaron Siskind híres, A lebegés örömei és rémei sorozatából (eredeti címe: Pleasures and Terrors of Levitation), valamint Walker Evans, Dorothea Lange és nem utolsó sorban William Eggleston kulcsfontosságú fotográfiáit.

0103

Fotó: Aaron Siskind (1903–1991)
Pleasures and Terrors of 9. Levitation #99, 1954
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Aaron Siskind Foundation

0103

Fotó: Ansel Adams (1902–1984)
Monolith, Face of Half Dome, 6. 1927
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © The Ansel Adams Publishing Rights Trust

0103

Fotó: Ansel Adams (1902–1984)
Winter Sunrise, 1944
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © The Ansel Adams Publishing Rights Trust

0103

Fotó: Dorothea Lange (1895–1965)
Oklahoma Sharecropper and Family Entering California. Stalled on the Desert Near Idaho, ca. 1937
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch

0103

Fotó: Edward Steichen (1879–1973)
Dana, France, 1923
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © 2021 The Estate of Edward Steichen / Artists Rights Society (ARS), New York

0103

Fotó: Edward Weston (1886–1958)
Tina Modotti, 1921
platinum or platinum/palladium, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © 1981 Center for Creative Photography, Arizona Board of Regents

0103

Fotó: Horace Bristol (1908–1997)
The Grapes of Wrath #2, 1938
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Horace Bristol Estate

0103

Fotó: Manuel Álvarez Bravo (1902–2002)
Frida Kahlo with Globe, 1930s
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Archivo Manuel Álvarez Bravo, S.C.

A konceptuális fényképezés képviselői közül Marco Breuer, Chris McCaw és Alison Rossiter munkái most először kerültek be a Carter gyűjteményébe. Ugyanígy először szerepelhetnek a tájképfényképészek közül Edward Burtynsky, Mitch Epstein és Richard Misrach művei. 

A Carter Múzeum újonnan beszerzett képeiből Szépség és élet: a Finis Welch gyűjtemény címmel jövő év elején egy reprezentatív válogatást mutatnak be. A 2022. február 20-án megnyíló tárlaton más alkotók mellett Ansel Adams, Horace Bristol, Dorothea Lange, Paul Outerbridge, Gordon Parks, Edward Weston és William Eggleston képeit állítják ki.

„Ez a hatalmas, fotográfiákból álló ajándék Finis Welch-től jelentős távlatokat nyit a gyűjteményünkben, több művész munkáit először kapta meg a Múzeum, ugyanakkor ismerős nézőpontokkal is bővült, ami lehetővé teszi számunkra, hogy egy gazdagabb és teljesebb történetét mondjuk el az amerikai fotográfiának. [...] Hálásak vagyunk a nagyvonalúságáért és várjuk, hogy jövőre kiállítótéri reflektorfénybe kerülhessenek a gyűjteményünk lenyűgöző új darabjai a galériánkban.”

– nyilatkozta a Carter ügyvezető igazgatója, Andrew J. Walker.

John Rohrbach szerint, aki a Carter vezető fotográfiai kurátora: „Mint a legtöbb gyűjtő, Finis is olyan munkákat szerzett be, amelyek a személyes érdeklődésén és szenvedélyein keresztül őt szólították meg, kezdve a nagy gazdasági világválság korszakának fotográfiájától azokig a munkákig, amelyeken a mindennapi élet részletei iránt fogékony fényképész tekintete mutatkozik meg. Ez vezette oda, hogy egyes művészektől átfogóan gyűjtsön, így idővel klasszikus remekművek és vezető kortárs fotográfusok munkái is a birtokába kerültek.”

0103

Fotó: Mitch Epstein (b. 1952)
BP Carson Refinery, California 17. 2007, 2006-07
chromogenic print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Black River Productions, Ltd. / Mitch Epstein. Courtesy of Sikkema Jenkins & Co., New York

0103

Fotó: Mitch Epstein (b. 1952)
Office Door, 2003
chromogenic print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Black River Productions, Ltd. / Mitch Epstein. Courtesy of Sikkema Jenkins & Co., New York

0103

Fotó: Richard Misrach (b. 1949)
Wall, East of Nogales , 2015, 15.
inkjet print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Richard Misrach, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

0103

Fotó: Robert Mapplethorpe (1946–1989)
Hands, 1981
gelatin silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Robert Mapplethorpe Foundation

0103

Fotó: Ruth Bernhard (1905–2006)
Neck Study, 1958
gelatin 16. silver print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, Reproduced with permission of The Ruth Bernhard Archive, Princeton University Art Museum. © Trustees of Princeton University

0103

Fotó: William Eggleston (b. 1939)
Untitled , ca. 1970
dye 8. transfer print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © Eggleston Artistic Trust, Courtesy Eggleston Artistic Trust and David Zwirner

0103

Fotó: William Klein (b. 1928)
Antonia + Yellow Taxi, New York, 1962
chromogenic print, Amon Carter Museum of American Art, Fort Worth, Texas, Bequest of Finis Welch, © William Klein