Klasszikus remekművekkel és jelentős kortárs fotográfusok alkotásaival gyarapodott a Carter Múzeum gyűjteménye
21 • 10 • 04Gondos Mária Magdolna
Az amerikai fotóművészet egyik legnagyobb tárháza, az Amon Carter Múzeum bejelentette, hogy nemrégiben több mint 240 fotográfiával bővült a birtokukban lévő műtárgyak köre. A 2020-ban elhunyt texasi közgazdász, műgyűjtő Finis Welch hagyatékából többek között olyan neves alkotók munkáit kapta meg a Múzeum, mint Ansel Adams, Dorothea Lange, Edward Steichen, Alfred Stieglitz, Paul Strand, Robert Mapplethorpe, Edward Weston és William Eggleston. Ez csak néhány név azok közül, akiknek munkáiból tárlat is nyílik majd jövő év elején.
Pontosabb képet kaphatunk az amerikai fotótörténet korai, modernista szakaszáról azáltal, hogy a fent említettek mellett a hagyaték egy ritka Paul Outerbridge-képet is tartalmaz, továbbá egy egyedi, 10 nagyításból álló összeállítást Aaron Siskind híres, A lebegés örömei és rémei sorozatából (eredeti címe: Pleasures and Terrors of Levitation), valamint Walker Evans, Dorothea Lange és nem utolsó sorban William Eggleston kulcsfontosságú fotográfiáit.
A konceptuális fényképezés képviselői közül Marco Breuer, Chris McCaw és Alison Rossiter munkái most először kerültek be a Carter gyűjteményébe. Ugyanígy először szerepelhetnek a tájképfényképészek közül Edward Burtynsky, Mitch Epstein és Richard Misrach művei.
A Carter Múzeum újonnan beszerzett képeiből Szépség és élet: a Finis Welch gyűjtemény címmel jövő év elején egy reprezentatív válogatást mutatnak be. A 2022. február 20-án megnyíló tárlaton más alkotók mellett Ansel Adams, Horace Bristol, Dorothea Lange, Paul Outerbridge, Gordon Parks, Edward Weston és William Eggleston képeit állítják ki.
„Ez a hatalmas, fotográfiákból álló ajándék Finis Welch-től jelentős távlatokat nyit a gyűjteményünkben, több művész munkáit először kapta meg a Múzeum, ugyanakkor ismerős nézőpontokkal is bővült, ami lehetővé teszi számunkra, hogy egy gazdagabb és teljesebb történetét mondjuk el az amerikai fotográfiának. [...] Hálásak vagyunk a nagyvonalúságáért és várjuk, hogy jövőre kiállítótéri reflektorfénybe kerülhessenek a gyűjteményünk lenyűgöző új darabjai a galériánkban.”
– nyilatkozta a Carter ügyvezető igazgatója, Andrew J. Walker.
John Rohrbach szerint, aki a Carter vezető fotográfiai kurátora: „Mint a legtöbb gyűjtő, Finis is olyan munkákat szerzett be, amelyek a személyes érdeklődésén és szenvedélyein keresztül őt szólították meg, kezdve a nagy gazdasági világválság korszakának fotográfiájától azokig a munkákig, amelyeken a mindennapi élet részletei iránt fogékony fényképész tekintete mutatkozik meg. Ez vezette oda, hogy egyes művészektől átfogóan gyűjtsön, így idővel klasszikus remekművek és vezető kortárs fotográfusok munkái is a birtokába kerültek.”