Menü

Fehér és fekete – Válogatás Dr. Szász János képeiből

21 • 11 • 01Baki László

Az 1925-ben tehetős pécsi családba született Szász János bár kijárta a jogi egyetemet, deapja katonatiszt múltja miatt mégsem lehetett belőle ügyvéd. Így eleinte grafikusként, és dekoratőrként dolgozott, majd – miután fényképész szakvizsgát tett – 1960 és 1980 között a Pécsi Tervnél helyezkedett el, ahol megbízása a lakótelepi házak és az építkezések dokumentálása volt. Szász a fotográfia mellett is aktív szakmai életet élt, fényképészetet tanított, kiállításokat és tanfolyamokat szervezett, valamint amatőr fotóklubokat vezetett és cikkeket is írt.
„Szász képei – akinek az 1950-es évek végétől az 1970-es évekig tartó alkotásai a szülőföldjén kívül kevéssé ismertek – az akkori Magyarországon tevékenykedő fotográfusok művészi látásmódját és innovációját testesítik meg. Az elsősorban a magyar életből és tájból merített, merészen grafikus absztrakciókat felvonultató Szász képei egyetemes nyelven kommunikálnak. A kiemelkedő magyar fotográfusok – például André Kertész és Moholy-Nagy László – hagyományát követve Szász János képei radikális perspektívákkal, formalista kompozíciókkal és markáns, fekete-fehér kontrasztos nagyításokkal jellemezhetők.”

– írták róla a Wall Street International Magazine-ban, és a L’Oeil de la Photographie oldalán is elismerően nyilatkoztak munkásságáról:

„Szülővárosának, Pécsnek a hétköznapi látványa – hóval borított szőlőültetvények, üres moziterem, újonnan épült tömbházak – így válnak igazi grafikai konstrukciókká, melyeket az összetéveszthetetlenül szabad perspektívahasználat és mindenekelőtt a formalista kompozíció jellemez.”

A képeit éjjelente a fürdőszobában nagyította, és az egyedi stílus elérése érdekében kikísérletezett egy vörösvérlúgsó alapú kémiai anyagot, melynek köszönhetően a kép grafikai jellegű lett, magas kontraszttal. Külföldi kollégái nem is értették, hogyan ért el ilyen eredményt, hatást. Flesch Bálint fényképész, fotókonzervátor évekkel ezelőtt Cseri Lászlóval folytatott levelezésének részletét küldte el nekünk, melyben segítségét kérte e fototechnikai kérdés megválaszolására:

„Miután a tervezővállalatnál ugyanabban a laborban nagyítottunk, és ugyanazzal a technikával állítottam elő évekig képeimet, mint Szász János, hiszen tőle tanultam ezt el, nagyon pontosan tudom, mi történt képkészítés közben. Többnyire normál fokozatú papírt használt, időnként keményet, lágyat szerintem soha. Egy kicsit tovább hívta a képet a kelleténél, hogy a fehér felületek egy kicsit beszürküljenek, és nem tette ezek után a fixírbe, hanem egy vízzel telt tálba, amely az ő esetében egy zuhanytálca volt, hogy nagyméretű képek is gond nélkül beleférjenek.A vörösvérlúgsóból egy keveset tett egy kis tálkában lévő vízbe, amibe egy kevéske fixírsót is szórt, ez utóbbi gyengítette a vérlúgsó hatását, majd egy próbacsíkon kipróbálta, mielőtt a képre ráment volna. Nem az egész képet gyengítette egyszerre, hanem mindig csak azt a kisebb felületet, amelyet világosítani akart, ecsettel vagy vattával, és a kívánt hatás elérése pillanatában azonnal folyó víz alá tartotta a képet, és lemosta a vörösvérlúgsós oldatot. A zuhanytálcába folyamatosan folyt be a víz egy gumicsövön, így mindig biztosítva volt a friss víz a gyors mosáshoz. Ez a vérlúgsós oldat – amely esetenként fél deci, ha lehetett – 5-6 perc után megzöldült, ki kellett önteni, és akkor újat kevert. A normál papírt szerette leginkább, mert a lágynak nem voltak erőteljes feketéi, a keménynek pedig szép tónusai, utóbbit csak a nagyon fekete-fehér kontrasztot igénylő grafikus hatású képek esetében alkalmazta.”

0103

Fotó: Dr. Szász János: Kacsafarm / Duck farm, 1967

Bár Szász művészetét már életében is elismerték, a Fotó folyóiratban rendszeresen jelentek meg képei, és a Baranya megyei vidéki építészetről szóló kötete 1976-ban az „év legszebb könyve”-díjban részesült, képeinek egy része csak 2005-ben bekövetkezett halála után három évvel kerültek elő egy szekrényből. Azóta a hagyatékot többek között bemutatták Londonban, Párizsban, New Yorkban, San Franciscóban és Berlinben is. A londoni Sotheby’s 2017. május 25-én tartott fotóaukcióján egy neves angol gyűjtő és kereskedő kollekcióját árverezték el, ahol Szász János két hetvenes évekbeli fotográfiája közül az egyik, a baranyai falusi életkép 3750 fontért kelt el.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Olvasó férfi a Dunaparton / Man reading by the Danube, 1967 k.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Hazafelé / On the Way Home, 1963

0103

Fotó: Dr. Szász János: Nagyüzemi gazdálkodás – TSZ gyümölcsös Zalában / Mechanised farming – Orchard in Zala county, 1967

0103

Fotó: Dr. Szász János: Architektúra 1., évszám nélkül

0103

Fotó: Dr. Szász János: Balaton, évszám nélkül

0103

Fotó: Dr. Szász János: Árnyak / Shadows, 1965 k.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Kálvária / Calvary, Mecseknádasd, 1966

0103

Fotó: Dr. Szász János: Ormánság (Ormánsági asszony, Egyedül) / Ormánság (Woman from Ormánság, Alone), 1964

0103

Fotó: Dr. Szász János: Nézőtér / Auditorium. (háttal Bence Pál, a Fotó főszerkesztője a széksorokban) Szekszárd, a Babits Mihály Művelődési Központ filmszínház, 1970

0103

Fotó: Dr. Szász János: Tricikli a hóesésben / Tricycle, 1958 k.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Kihalt / Extinct, 1970

0103

Fotó: Dr. Szász János: Szőlőhegy (Télen) / Wine hill (Wintertime), (Bálics, Pécs), 1963 k.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Bontás, 1969

0103

Fotó: Dr. Szász János: Nyáj (Birkák) / Herd (Sheep), 1971 k.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Kosárlabda 1. (Beadás, Bemegy-e) / Basketball 1. (Pass, Will it go in?), 1971 k.

0103

Fotó: Dr. Szász János: Össztánc / School ball (Dance in unison) Pécs, Nádor Szálló, 1965

0103

Fotó: Dr. Szász János: Kitekintés (Kilátás) / Outlook (View), 1963

0103

Fotó: Dr. Szász János: Panel (Panelszerelés), 1967

0103

Fotó: Dr. Szász János: Séta / A Walk, 1959 k.

Jegyzetek

A Dr. Szász János képeiből összeállított Fehér és fekete című album ezen a linken tekinthető meg. A fotóalbum korlátozott pédányszámban megvásárolható a Mai Manó Könyvesboltban. A fotográfus munkáit 2021 szeptemberétől Einspach Gábor képviseli.