„Nincs szükségem rá, hogy azonnal rögzítsem a pillanatot.” – Jeff Wall képei a Glenstone Múzeumban
22 • 01 • 03Gyöngyösi Eszter
Öt évtized munkáit felölelő kiállítás nyílt a washingtoni Glenstone Múzeumban a kanadai születésű Jeff Wall (1946) munkáiból, aki a megrendezett és digitálisan manipulált fotográfia egyik legfontosabb képviselője.
Eleinte a festészet érdekelte, később művészettörténetet is tanult, majd az 1960-as években kezdett el fotográfiával foglalkozni. Pályájának már viszonylag korai szakaszában szakított az utcai fényképezés konvencióival és azzal, hogy a pillanatot már a megtörténtekor rögzítse. Jeff Wall nem az a fajta művész, aki készenlétben lévő fényképezőgéppel járja a világot, és ahogy mondja, ő több időt tölt a „nem fényképezéssel”. Először saját emlékezetében rögzíti a képet, majd hosszas tervezés és előkészítés után létrehozza saját verzióját. Az 1980-as évek közepétől kezdve digitális manipulációt is alkalmaz képeinek sokszor színpadias, drámai hatásának fokozására.
„Én is látok dolgokat a világban, mint bármely más fotográfus. Viszont nincs szükségem rá, hogy géppel rögzítsem ezeket. Megörökíthetem őket a saját emlékezetemmel, és később részt vehetek egy olyan rekonstrukciós, szerkesztési vagy kompozíciós folyamatban, amely elvezet ahhoz a képhez, amit el akarok készíteni.”
– mondta egy vele készült interjúban, ahol képeire a „dokumentarizmushoz közeli” kifejezéssel hivatkozik, hiszen első ránézésre pillanatképeknek tűnnek, kicsit alaposabb vizsgálat után viszont feltűnik a filmjelenetszerűség, a mesterkéltség. Fotói gondosan megtervezettek, a helyszínt előre kiválasztja, asszisztenseket, technikusokat és (többnyire nem professzionális) színészeket alkalmaz. Munkamódszerét ezért sokszor hasonlítják a színházi- vagy filmrendezőéhez, vagy akár a festőéhez. Fotográfiái néhol nyíltan utalnak ismert festményekre, és adott esetben konkrét adaptációk is lehetnek. Jó példa erre a The Destroyed Room, melynek alapjául Delacroix Sardanapalus halála című festménye szolgált, vagy a 19. századi japán művész Katsushika Hokusai fametszetének újraalkotása, a Sudden Gust of Wind. Ezek a művek szintén láthatóak a mostani tárlaton.
Wallra jellemző, hogy képeit meglehetősen nagy méretben (akár közel ember nagyságú szereplőkkel), lightboxokba helyezve tárja a közönség elé, ezzel is tovább fokozva a képek nézőre gyakorolt hatását. A látogatónak az az érzése támad, hogy – mint ahogy maga Wall is mondja – az üvegtáblán keresztül egy olyan világba csöppen, mely sajátjának kiterjesztése, és hirtelen valaki más életében találja magát. Képeire érdemes úgy tekintenünk, melyek nem a pillanat megragadására törekszenek, hanem inkább annak megtapasztalására buzdítanak. A kérdés pedig, hogy a képek szereplőinek mi a története, mi játszódott le a kiragadott jelenet előtt és után, Wall a néző fantáziájára bízza ezeket a válaszokat:
„Nem én írom a történetet. Én törlöm azt. Ez azt jelenti, hogy a képalkotásom folyamata pont az ellentéte a narrációnak. Amit teszel, az az, hogy leállítod a narratívát. Véget vetsz neki. Befagyasztod. Megállítod, ami lényegében annyit tesz, hogy nem írod le. A néző az, aki valós időben visszatér, és újraírja azt.”
A washingtoni Glenstone Múzeumban megrendezett kiállítás a művész életművének teljes anyagából válogat és közel harminc, 1978 és 2018 között készült képet mutat be. A tárlat 2022 márciusáig látogatható.
A Glenstone Museumban megrendezett Jeff Wall kiállítás további képei ezen a linken tekinthetők meg.
Jeff Wall
Glenstone Museum
2021. október 21. – 2022. március