Menü

„Nincs szükségem rá, hogy azonnal rögzítsem a pillanatot.” – Jeff Wall képei a Glenstone Múzeumban

22 • 01 • 03Gyöngyösi Eszter

Öt évtized munkáit felölelő kiállítás nyílt a washingtoni Glenstone Múzeumban a kanadai születésű Jeff Wall (1946) munkáiból, aki a megrendezett és digitálisan manipulált fotográfia egyik legfontosabb képviselője.

Eleinte a festészet érdekelte, később művészettörténetet is tanult, majd az 1960-as években kezdett el fotográfiával foglalkozni. Pályájának már viszonylag korai szakaszában szakított az utcai fényképezés konvencióival és azzal, hogy a pillanatot már a megtörténtekor rögzítse. Jeff Wall nem az a fajta művész, aki készenlétben lévő fényképezőgéppel járja a világot, és ahogy mondja, ő több időt tölt a „nem fényképezéssel”. Először saját emlékezetében rögzíti a képet, majd hosszas tervezés és előkészítés után létrehozza saját verzióját. Az 1980-as évek közepétől kezdve digitális manipulációt is alkalmaz képeinek sokszor színpadias, drámai hatásának fokozására.

„Én is látok dolgokat a világban, mint bármely más fotográfus. Viszont nincs szükségem rá, hogy géppel rögzítsem ezeket. Megörökíthetem őket a saját emlékezetemmel, és később részt vehetek egy olyan rekonstrukciós, szerkesztési vagy kompozíciós folyamatban, amely elvezet ahhoz a képhez, amit el akarok készíteni.”

– mondta egy vele készült interjúban, ahol képeire a „dokumentarizmushoz közeli” kifejezéssel hivatkozik, hiszen első ránézésre pillanatképeknek tűnnek, kicsit alaposabb vizsgálat után viszont feltűnik a filmjelenetszerűség, a mesterkéltség. Fotói gondosan megtervezettek, a helyszínt előre kiválasztja, asszisztenseket, technikusokat és (többnyire nem professzionális) színészeket alkalmaz. Munkamódszerét ezért sokszor hasonlítják a színházi- vagy filmrendezőéhez, vagy akár a festőéhez. Fotográfiái néhol nyíltan utalnak ismert festményekre, és adott esetben konkrét adaptációk is lehetnek. Jó példa erre a The Destroyed Room, melynek alapjául Delacroix Sardanapalus halála című festménye szolgált, vagy a 19. századi japán művész Katsushika Hokusai fametszetének újraalkotása, a Sudden Gust of Wind. Ezek a művek szintén láthatóak a mostani tárlaton.

0103

Fotó: Jeff Wall: A Sudden Gust of Wind (after Hokusai), 1993 transparency in lightbox 90 1⁄8 × 148 3⁄8 inches (229 × 377 cm) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

0103

Fotó: Jeff Wall: The Destroyed Room, 1978 transparency in lightbox 62 5⁄8 × 90 1⁄8 inches (159 × 229 cm) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

Wallra jellemző, hogy képeit meglehetősen nagy méretben (akár közel ember nagyságú szereplőkkel), lightboxokba helyezve tárja a közönség elé, ezzel is tovább fokozva a képek nézőre gyakorolt hatását. A látogatónak az az érzése támad, hogy – mint ahogy maga Wall is mondja – az üvegtáblán keresztül egy olyan világba csöppen, mely sajátjának kiterjesztése, és hirtelen valaki más életében találja magát. Képeire érdemes úgy tekintenünk, melyek nem a pillanat megragadására törekszenek, hanem inkább annak megtapasztalására buzdítanak. A kérdés pedig, hogy a képek szereplőinek mi a története, mi játszódott le a kiragadott jelenet előtt és után, Wall a néző fantáziájára bízza ezeket a válaszokat:

„Nem én írom a történetet. Én törlöm azt. Ez azt jelenti, hogy a képalkotásom folyamata pont az ellentéte a narrációnak. Amit teszel, az az, hogy leállítod a narratívát. Véget vetsz neki. Befagyasztod. Megállítod, ami lényegében annyit tesz, hogy nem írod le. A néző az, aki valós időben visszatér, és újraírja azt.”

A washingtoni Glenstone Múzeumban megrendezett kiállítás a művész életművének teljes anyagából válogat és közel harminc, 1978 és 2018 között készült képet mutat be. A tárlat 2022 márciusáig látogatható.

0103

Fotó: Jeff Wall: Picture for Women, 1979 transparency in lightbox 56 1 ⁄8 × 80 1⁄2 inches (142.5 × 204.5 cm) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

0103

Fotó: Jeff Wall: I giardini / The Gardens (left) Appunto / Complaint; (centre) Disappunto / Denial; (right) Diffilda / Expulsion order, 2017 three inkjet prints each, 98 5⁄8× 149 5⁄8 inches (250 × 380 cm) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

0103

Fotó: Jeff Wall: Steves Farm, Steveston, 1980 transparency in lightbox 22 7⁄8 × 90 inches (58 × 228.5 cm) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

0103

Fotó: Jeff Wall: Summer Afternoons, 2013 two color photographs male, 72 × 83 5⁄8 inches (183 × 212.5 cm) female, 78 3⁄4 ×98 5⁄8 inches (200 × 250.5) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

0103

Fotó: Jeff Wall: Mother of pearl, 2016 inkjet print 23 5⁄8 × 27 3⁄4 inches (60 × 70.5 cm) © Jeff Wall Courtesy the artist and Glenstone Museum

A Glenstone Museumban megrendezett Jeff Wall kiállítás további képei ezen a linken tekinthetők meg.

Jegyzetek

Jeff Wall
Glenstone Museum
2021. október 21. – 2022. március