Fotófesztivál ajánló – Válogatás a kanadai Exposure Fotográfiai Fesztivál kiállításainak képeiből
22 • 02 • 27Udvari Orsolya
Több mint két évünket alapjaiban formálta át a világjárvány, amely nyilvánvaló módon kihatással volt az élet rengeteg területére, így a kulturális eseményekre is. A 2022-es fesztiválszezon azonban egyre bíztatóbb jeleket mutat arra vonatkozólag, hogy – szó szerint – újra megnyílnak különböző terek számunkra. Egyelőre még óvatosak az újranyitások, de lehetőségünk van offline terekbe, kiállításokra is ellátogatni fotófesztiválok keretei között, amelyek közül elsőként a kanadai Exposure Fotográfiai Fesztivál kiállításait mutatjuk be. A fesztivál offline és online programokkal is készült, és ez a hibriditás nemcsak formailag meghatározó, de sokszor tematikusan is átszövi az eseménysorozatot.
A non-profit Exposure Fotográfiai Fesztivál a kanadai Alberta tartományban 2022 februárjában immár 18. alkalommal került megrendezésre. A fesztivál központja Calgary, de ezen kívül még hat másik város ad helyszínt a különböző fotográfiai kiállításoknak és eseményeknek. A városokban galériák, kiállítóterek, helyi üzletek, szabadtéri terek látják vendégül a kiállítókat és a látogatókat, amiket a virtuális tér egészít ki és tesz elérhetővé sokak számára. A fesztivál centrumának a Contemporary Calgary nevű galéria tekinthető, ahol az Exposure két kiemelt kiállítása látogatható.
Az egyik tárlat során az International Open Call nemzetközi művészek munkái tekinthetők meg Kanadából, Argentínából, Ausztráliából, Kínából, Szaúd-Arábiából, az Egyesült Királyságból, valamint az USA-ban. A fotó médiumát feszegető munkákat, annak sokrétű felhasználását láthatjuk, például Fang Tong munkáiban is, akinek megtervezett, olykor filmszerű vagy festményszerű szürreális munkái a képiség sokféle megközelítését mutatja be különböző narratívákon keresztül. Emellett megjelenik a tájkép vagy természetfotó felé hajló megközelítés is Andrea Alkalay vagy Julianna Foster munkájában, de jelen vannak személyes hangvételű, az identitással és korral foglalkozó projektek is, mint Xiaofa Li-jé, de társadalmi kérdések, mint a migráció vagy a nőket érintő egyenlőtlenségek is szerepelnek a kiállított képek témáik között. Ezáltal tematikusan és a fotó médiumát széles körben bemutató kiállítással találkozhatnak a látogatók.
A másik kiemelt kiállítás az Emerging Photographers Showcase, amely helyi, kanadai pályakezdő fotográfusok alkotásait mutatja be. 14 fotó- és vizuális művész, olyan munkái kerültek be a válogatásba a kollázs vagy éppen a konceptuális fotó területéről, melyek az identitás és a személyes történetek vizuális felfedezését vizsgálják. Témaként szerepel többek között a kisebbséghez tartozó női identitás ábrázolása és az azzal történő kísérletezés kérdése (Daniela Szeoka), a minket körülvevő épített környezet és annak hatása az életünkre (Stephen Chan), valamint megtekinthető archív anyagokkal dolgozó munka is, amely a migrációból indul ki (Raeann Cheung), de megjelenik egy a valós fotókba illesztett és montázsolt istenként az emberiségre tekintő különleges figura is, akinek szemén keresztül új narratívákat szőhetünk saját magunkról (Cody Wheeler).
Különleges és számunkra is nagy előnyökkel járó lehetőség, hogy a fenti két kiállítás online formátumban is feldolgozásra került, amely a fesztivál honlapján megtekinthető. A fesztivál „demokratizálódása”, vagyis széles körben elérhetővé tétele nemcsak az online térben kap hangot. Egy kültéri kiállítás is megrendezésre kerül, ami helyi északi és őslakos közösségek művészeinek ad lehetőséget munkáik bemutatására. A kiállító művészek, Lisa Milosavljevic, Peter Mather, Evan Rensch és Robby Dick főként dokumentarista vizuális alkotásokkal tematizálnak reprezentációs kérdéseket, illetve a kanadai őslakosokat érintő társadalmi problémákat, például a klímaváltozás kérdését, annak hatását szociális és környezeti tereikre, valamint a kultúra, a nyelv és a szokások viszonyrendszerét tárják fel. A kanadai kisebbségek helyzetének megértése szempontjából az ingyenes hozzáférhetőség az alkotásokon keresztül közölt információhoz rendkívül fontos és egyedi megközelítés.
A két fő kiállítás mellett a tavalyi Emerging Photographers of the Year nyertes, Joel Matthew Warkentin is szerepel egyéni kiállítóként, akinek legújabb projektje, a The Parable of the Boy and the Barren Olive Tree címmel látható. A fotósorozat témája a művész személyes, egyfajta „felnövéstörténetét” mutatja be egy baptista közösség életén keresztül, a fotó, a szobrászat és a performansz médiumát ötvözve.
A kiállítások mellett a fesztiváloknál már megszokott módon más programokkal is készülnek a szervezők, artist talkokkal, megnyitókkal, illetve ezek közül kiemelendő egy idei újítás, egy fotó zine-kre fókuszáló olvasótér. Itt a helyi kanadai alkotók bevihetik saját zine-eiket, melyeket megtekinthetnek a látogatók is, ezáltal tudást szerezve erről a feltörekvő formai műfajról.
Exposure Fotográfiai Fesztivál
2022. február