Menü

Brassaï Párizsa – Képek a városról, amelyet Picasso is szeretett

22 • 03 • 30Baki László

The Paris of Brassaï. Photographs of the City Picasso Loved címmel rendeztek kiállítást az egyik legismertebb magyar származású fotográfus, Brassaï munkáiból a Museo Picasso Málaga termeiben.

Brassaï 1924-ben érkezett Magyarországról Párizsba, a rákövetkező évben pedig egy barátja, Zborowski megismertette Atget képeivel. Ezek olyannyira elbűvölik, hogy ettől fogva egész életében példaképének tekinti a párizsi fotográfust. 1926-ban ismerte meg André Kertészt, akit többször elkísért munkája során, sokat tanulva tőle. Bár Kertész már ekkor biztatta a fényképezésre, Brassaï valójában csak 1929-től fotografált. „Harmincéves koromig azt sem tudtam, mi az a fényképezőgép. – S akkor miért jutott eszedbe? – Mert nem fértek már el bennem a képek, annyit szedtem magamba, főleg az éjszakai csavargásaim alatt” – mondta egy beszélgetés során Illyés Gyulának. Egy kölcsönbe kapott, egyszerű amatőrgéppel kezdett dolgozni. Eleinte a leghétköznapibb tárgyakat fényképezte, 1930-ban pedig az éjszakai Párizst kezdte megörökíteni..[1]

Két évvel később 1932. december 2-án jelent meg Az éjszakai Párizs (Paris de nuit) című albuma a város jellegzetes alakjait az éjszaka frekventált helyein – bárokban, metróállomásokon és mellékutcákban – bemutató fotóival. Ugyanabban az évben csatlakozott ahhoz az intellektuális és művészi avantgárd közösséghez, amelynek Picasso is tagja volt. Az 1930-as évek közepére Brassaï barátai közé tartozott Salvador Dalí, Giacometti, Max Ernst, Man Ray, Georges Bataille, Le Corbusier, Samuel Beckett és természetesen Picasso: „A század legfenomenálisabb művészének ismeretsége és barátsága”, írta később „egy holdra utazással is felért!”.

Brassaï fotográfusként létrehozta a fény (és az árnyékok) városának vizuális topográfiáját az 1930-as és 40-es években, de a Malagában megrendezett kiállítás célja az, hogy termékeny képzőművészként is megismerjék őt a látogatók, hiszen Brassaï nemcsak fotográfus, hanem egyben sokoldalú művész is volt, aki rajzolt, szobrokat és filmeket is készített.

A tárlaton több mint 300 olyan alkotást mutatnak be – fényképeket, rajzokat és szobrokat – amelyek főként a Brassaï család archívumából származnak (Estate Brassaï). A kiállításon Pablo Picasso fényképei és műalkotásai is láthatók, valamint az alábbi művészek munkái is: Pierre Bonnard, Georges Braque, Lucien Clergue, Fernand Léger, Dora Maar és Henri Michaux.

A tárlat felépítése négy részből áll, amelyek a filmen, a vizuális művészeteken, az irodalmon és a zenén keresztül mutatják be az egyik leghíresebb fotográfus életművét.

0103

Fotó: Brassaï: A chair in the Luxembourg Gardens, Paris, 1947 Gelatin silver print, 23 x 17.5 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: Graffiti series. The Sun King, Paris, 1930-1950 Gelatin silver print, 40 x 29.5 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: Luxembourg Gardens basin, Paris, 1930 Gelatin silver print, 29.6 x 22.3 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: Self-portrait, boulevard Saint-Jacques, Paris, 1930-1932 Gelatin silver print, 29.6 x 22.9 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: Pablo Picasso in the studio on Rue la Boétie, in front of the portrait of Yadwigha by Henri Rousseau, Paris, 1932 Gelatin silver print, 28.1 x 21.8 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: Fat Claude and her girlfriend at Le Monocle, Paris, c. 1932 Gelatin silver print, 27.6 x 22.1 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: ‘Au cochon limousin’, rue Lecourbe, Paris, 1935 Gelatin silver print, modern copy, 29.8 x 22.9 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Fotó: Brassaï: Man with Ram (1943), Bust of Dora Maar (1941) and Seated Cat (1941-1943) by Pablo Picasso, Paris, 1943 Gelatin silver print, 30 x 20.7 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Málaga, 2021

0103

Fotó: Brassaï: Steps of Montmartre with a white dog, Paris, 1932 Gelatin silver print, 30 x 40 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles

0103

Pablo Picasso: Ile de la Cité – vue de Notre-Dame de Paris Paris, 26 February 1945 Oil on canvas, 80 x 120 cm Museum Ludwig, Cologne © Rheinisches Bildarchiv Cologne, rba_d038672_01 © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Málaga, 2021

0103

Pablo Picasso: Woman with Leaves, Boisgeloup, 1934 Original plaster varnished, 38.5 x 27.5 x 21 cm Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte, Madrid. On temporary loan to the Museo Picasso Málaga © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Málaga, 2021

0103

Fotó: Brassaï: Detail of the plaster sculpture Woman with Leaves [Pablo Picasso, 1934] in the studio on the rue des Grands- Augustins Paris, 1943 Gelatin silver print, 27.7 x 22.1 cm Estate Brassaï Succession, Paris © Estate Brassaï Succession-Philippe Ribeyrolles © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Málaga, 2021

Jegyzetek

[1] Kincses Károly: Fotográfusok – made in Hungary. Akik elmentek / Akik ittmaradtak, Magyar Fotográfiai Múzeum – Federico Motta Editore, 1998. 19–21. o.

Museo Picasso Málaga
The Paris of Brassaï. Photographs of the City Picasso Loved
2021. október 19. – 2023. január 8.