Menü

„Sokkal több embert érdekel a művészet, mint gondolnánk” – interjú Ledényi Attilával

22 • 04 • 20Cserna Endre

Ledényi Attila művészeti és kommunikációs szakemberrel, az Art Market Budapest nemzetközi képzőművészeti vásár és az EDGE Communications művészeti ügynökség alapítójával többek között a magyar fotográfia lehetőségeiről, bővülő közönségéről és külföldi pozícióiról beszélgettünk.

0103

Ledényi Attila portréja
Fotó: Krasznai János / FŐFOTÓ

Cs. E.

Az EDGE most már több mint 25 éve működik. Milyen volt az a szakmai környezet, amiben elindultatok, és foglalkoztatok-e már akkor is művészeti kommunikációval?

L. A.

A kilencvenes évek közepéről beszélünk, amikor az egyik első – akkor még úgy fogalmaztak, hogy „nyugati típusú” – kommunikációs ügynökségként jött létre az EDGE Communications, ráadásul az elsősorban multinacionális ügynökségek által dominált közegben magyar magántulajdonban lévő vállalkozásként.

Az első nagyjából tíz év történetére a klasszikus PR tevékenységek voltak jellemzőek, ebben az időszakban baráti alapon vállaltunk néhány művészeti projekt mellett ügynökségi szerepet. Ilyen volt a fotóval való egyik első szakmai találkozásunk is, amikor 2005-ben Burger Barna barátom Fej vagy írás - 92 magyar író portréja címen megjelent könyvének kommunikációs bevezetésében vettünk részt, illetve a 2001-ben megnyílt magánmúzeum, a MEO Kortárs Művészeti Gyűjtemény részére nyújtottunk pro bono teljes körű ügynökségi támogatást. Itt olyan nagyszerű fotóművészek kiállításain adódott alkalmunk közreműködni, mint Bettina Rheims, Nobuyoshi Araki vagy Paul Almasy, sőt, a MEO egyik legemlékezetesebb kiállítása, a világhírű Andres Serrano tárlata kifejezetten a mi javaslatunk nyomán jött létre.

Tehát viszonylag hamar sikerült tapasztalatot szereznünk és kapcsolódási pontokat találnunk a fotóművészethez, bár a művészeti menedzsment és kulturális kommunikáció csak ezt követően vált az EDGE fő profiljává.

0103

Fotó: Art Photo Budapest

Cs. E.

Ez az intézmények felöl, a kurátorok és kifejezetten az alkotók irányából milyen minőségű, milyen fajta nyitottságot igényelt?

L. A.

Megjelenésünk a művészeti közegben eleinte sokak számára váratlan és idegen volt. Ami egyébként nem utolsósorban abból is fakadt, hogy az intézmények körében akkor a közönség kiszolgálását, pontosabban a széles közönség korszerű, szervezett, megfelelő komplexitású kommunikációs munkával történő megszólítását sokkal kevésbé tekintették prioritásnak, mint most. Sőt, ez nem is igazán szerepelt az intézményi működést döntően befolyásoló szempontok között. És akkor jöttünk mi, ezzel a másfajta, a művészet világában még cseppet sem szokványos látásmóddal. Időbe telt az intézményekkel való együttműködéshez szükséges bizalom megszerzése.

Sokat segített, hogy a művészet szeretete és tisztelete számunkra magától értetődő, én magam műgyűjtőként és támogatóként is elköteleztem magam a művészet mellett, nem volt tehát kérdéses, és nem is okozott nehézséget, hogy a kellő alázattal viszonyuljunk a művészeti szereplőkhöz, intézményekhez, az általuk végzett szakmai munkához. A kurátori, tartalmi aspektusokba nem volt szándékunk beavatkozni, ahhoz azonban mi értettünk jobban, hogy egy bizonyos kiállításnak a közönség elérése és bevonása érdekében milyen legyen az arculata, ad absurdum mi legyen a címe, vagy milyen kommunikációs eszközök és technikák alkalmazása lehet célszerű. És tudtuk, ez utóbbi tényezők tekintetében is konszenzusra kellett jutni a kiállítások létrehozóival. Ami természetesen nem mindig ment könnyen, de az ésszerű kompromisszumokat rendszerint sikerült megkötni. Jó példa erre a (M)érték - Világhírű magyar fotográfusok kiállítás, amelynek az eredeti címe az lett volna pusztán, hogy (M)érték. Egyértelmű volt, hogy önmagában ez nem lesz elegendő ahhoz, hogy a közönség számára értelmezhető és vonzó kiállítási arculatot teremtsünk. Ezért javasoltuk azt, hogy a főcím egészüljön ki egy, a közönség számára is könnyen értelmezhető alcímmel, amelynek viszont a mobilizáló ereje lényegesen nagyobb. Megállapodtunk, kompromisszumra jutottunk, a kiállítás rendkívüli közönségsikert hozott: a kommunikáció behozta, a kiállítási tartalom pedig elkápráztatta a nézőket, tehát mindenki tette a dolgát. A hazai fotóművészet történetében ma már sokak által mérföldkőnek tekintett kiállítás híre és címe felkerült a nagy hatékonyságú kommunikációs platformokra, az akkor vezető kereskedelmi televízióba és rádióba is. A fokozott közönségérdeklődés reményében és következtében pedig nem utolsósorban a fundraising, tehát a támogató partnerek bevonása is hatékonyan zajlott.

0103

Fotó: Art Photo Budapest

Cs. E.

Felmerülő ellentét, hogy mennyire felelőssége egy projektnek vagy egy programnak már akár a kommunikációjában is edukálni az elért közönségét, és mennyire elitista hozzáállás azt mondani, hogy le kell „butítani” az üzeneteket, hogy azok sok emberhez eljuthassanak.

L. A.

Két tényezőt érzek fontosnak ebben a tekintetben figyelembe venni. Az egyik a közönséghez való hozzáállás, pontosabban a közönség szükségességének belátása. Amint ez adott, már minden könnyebben megy. Mi alaptételnek tekintettük, hogy egy kiállítást nem ok nélkül hívunk „KIállításnak”, nem véletlen ez a műfaji megnevezés. Egy kiállításnak az a funkciója, hogy KIvigye a művészetet a stúdiókból, a műtermek zárt világából, a cél az, hogy a szűk szakmai közegen kívülre helyezzük a művészetet, megmutassuk a világnak, a közönségnek. Vagyis egy kiállításhoz közönség kell, felfogásunk szerint a művészetnek egyébként is általában a közönséggel való találkozás ad valódi értelmet.

A másik fontos szempont az, hogy nem „lebutításban” kell gondolkodni, hanem megértetésben, a közönség bevonásában. Ez jelenthet kihívást, hiszen egyszerűbb a saját, művészeti közegben elsajátított nyelvezetnél és logikánál maradni, de a feladat nem megoldhatatlan. Jól példázzák ezt a világ nagy presztízsű kiállítóhelyei, amelyek a művészeti színvonal feladása nélkül nagyon széles közönséget szolgálnak ki. Ugyanis sokkal több embert érdekel a művészet annál, mint azt itthon sokan gondolják.

Ez látszik a fotóművészet, az általunk kommunikált, majd később létrehozott fotóművészeti programok vonatkozásában is. A korábbi elutasítottság után ma már azt tapasztaljuk, hogy a művészeti tartalmaknak a laikus közönséghez való eljuttatásában, a közönségnek a művészet fogyasztásába való bevonásában a fotóművészet gyakran hatékonyabban is működik, mint más művészeti ágak.

0103

Fotó: Kiállítási enteriőr, Bauhaus Contemporary, EDGE Communications

Cs. E.

Számomra mindig meglepő volt, hogy Magyarországra „fotográfiai nemzetként” tekintenek külföldön. Tényként kezelve, hogy mint a franciák vagy az amerikaiak, a magyarok is jelentős fotóművészeti kultúrával rendelkeznek.

L. A.

Eleinte minket is meglepett, viszont már ennek a felismerésnek az egyik eredménye az, hogy az Art Market Budapest 2014-ben Art Photo Budapest néven fotóművészeti szekcióval bővült. Az Art Market Budapest megalapítását követő években a nemzetközi szakmai közönséggel kommunikálva azt érzékeltük, hogy Budapest, mint általános kortárs képzőművészeti helyszín sokkal kevésbé volt értelmezhető, mint amikor a főváros a fotográfiával lett kapcsolatba hozva, Budapest sokkal könnyebben volt egyfajta fotóművészeti központként, de legalábbis releváns fotóművészeti helyszínként pozícionálható a világban.

0103

Fotó: Tombor Zoltán fotója az EDGE által szervezett BE.MORE.CONTEMPORARY köztéri kiállításon,

Cs. E.

Mit gondoltok a művészet társadalmi felelősségéről, vannak-e olyan társadalmi kérdéskörök, amelyek kifejezetten fontosak számotokra?

L. A.

Meggyőződésünk, hogy számtalan, az emberek számára túl távoli vagy nehezen kézzelfoghatóvá tehető társadalmi kérdés hatékony megjelenítésében lehet kiváló eszköz a művészet. Mutatok saját gyakorlatunkból egy kézenfekvő példát: olyan kiállítás előkészítésén dolgozunk éppen, amely Natural Light (Természetes Fény) címen a környezettudatosságot, a környezetünk iránti felelősségvállalás fontosságát igyekszik fókuszba helyezni a fotóművészet erejének és eszközrendszerének segítségével mutatva be az éghajlatváltozás, a környezeti válság, a természetrombolás sokak számára elvont, ezért szinte fiktívnek tűnő jelenségeit és azok negatív hatásait. A kiállítás kifejezetten azzal a céllal jön létre, hogy involválja azokat, akik kívülállónak hiszik magukat, hogy a szemlélőhöz közel hozza a helyzet kritikusságát és a viszonyulás, a szerepvállalás szükségességét. Az üzenet ráadásul nem az elrettentés drámai mechanizmusára épül, hanem a képsorozatok esztétikája és érzékenysége inkább a közönség bevonását, figyelmének megragadását, a szemlélő komfortzónájába való belépés lehetőségét szolgálja.