Menü

„Bármit lefényképezek, amit fény érhet” – Válogatás Imogen Cunningham képeiből

22 • 06 • 08Baki László

Imogen Cunningham hetven évig tartó pályafutása során számos és sokrétű stílusú alkotást készített a portréktól az aktokon és a virágcsendéletek át az utcai fényképekig. A férfiak által uralt területen egyike volt annak a maroknyi nőnek, akik elősegítették a korai modernista fotográfia formálását Amerikában. A Getty Museumban megrendezett Imogen Cunningham A Retrospective című tárlat arra törekedett, hogy Cunningham életművét férfitársaiéval egyenértékűnek ismerje el és mutassa be, valamint átértékelje a fotográfus szerepét a huszadik századi fotótörténetben.

0103

Fotó: The Unmade Bed, 1957
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 27.1 × 34.3 cm (10 11/16 × 13 1/2 in.) Getty Museum, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser
© Imogen Cunningham Trust 2016.173.5

0103

Fotó: Self-Portrait with Korona View, 1933
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 10.2 × 8.4 cm (4 × 3 5/16 in.)
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.35

Az 1883. április 12-én született Imogen Cunningham fényképezéssel kapcsolatos legelső élménye Gertrude Käsebier Áldott vagy te az asszonyok között című munkájához köthető. Amikor a fotó egy reprodukcióját meglátta, az olyan mély benyomást tett rá, hogy abban a pillanatban elhatározta, hogy ő maga is fotográfus lesz.

A Washingtoni Egyetemen megszerzett diploma után Cunningham Edward S. Curtis fotográfus és etnológus műtermében dolgozott. Ott tanulta meg a platinanyomás eljárását, és kapott ösztöndíjat, amely lehetővé tette számára, hogy Drezdában folytassa tanulmányait. Amikor visszatért Seattle-be, elkezdett lágyrajzú platinanyomatokat készíteni. Az ebben az időszakban végzett munkásságát a művészetben és az irodalomban a preraffaelita mozgalom befolyásolta, amely a viktoriánus művészeten belüli megújulásra szólított fel a spiritualizmus és a természettel való fokozott kapcsolat révén.

„Bármit lefényképezek, amit fény érhet. A húszas években azért fényképeztem növényeket, mert három négy éven aluli gyermekem volt, akikről gondoskodnom kellett, így be voltam zárva. Volt egy kertem, és ott fényképeztem.”

Miután Cunningham 1917-ben San Franciscóba költözött családjával, elfordult a lágyrajzú objektívek használatától, és keményebb rajzolatú képeket kezdett készíteni. Kertet művelt, növényeket és virágokat termesztett egy sor botanikai tanulmányhoz, miközben három kisfiáról gondoskodott. 1929-ben a neves fotográfus, Edward Weston azt javasolta, hogy Cunningham tíz fényképét vegyék be a Stuttgartban rendezett Film und Foto című kiállításba. Bár a bemutatkozás anyagi sikert nem, de nemzetközi elismerést – mint vezető amerikai modernista fotográfus – hozott számára.

0103

Fotó: Triangles, 1928
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 9.7 × 7.1 cm (3 13/16 × 2 13/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 85.XM.128

0103

Fotó: Cornish School Trio 2, 1935
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 22.9 × 19.1 cm (9 × 7 1/2 in.)
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.57

0103

Fotó: Amaryllis, 1933
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 24 × 18.9 cm (9 7/16 × 7 7/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 87.XM.74.2

0103

Fotó: Stan, San Francisco, 1959
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 24.2 × 17.9 cm (9 1/2 × 7 1/16 in.)
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.111

Arra a kérdésre, hogy írja le a sikeres portréfotográfussal szemben támasztott követelményeket, Cunningham ezt válaszolta:

„Képesnek kell lennie arra, hogy rövid időn belül megértse a jellem, az értelem és a szellem szépségeit, hogy a legjobb tulajdonságokat ki tudja vonni.”

1932-ben Imogen Cunningham, Ansel Adams, John Paul Edwards, Sonya Noskowiak, Henry Swift, Willard Van Dyke és Edward Weston – mindannyian a San Francisco Bay Area fotográfusai – megalapították az f/64 csoportot, melynek az volt a célja, hogy előmozdítsa a modernista fotográfiai felfogást. Cunningham az 1920-as és ’30-as években az egyszerű fotográfia erőteljesen geometrikus stílusa felé fordult. Női akttanulmányait, növényekről készített közelképeit és virágportréit egyre többen vetették össze Georgia O’Keeffe amerikai festő egyszerű és hullámzó formáival.

1934-ben Cunningham és Roi Partridge házassága válással végződött. Három tizenéves fiuk, Gryffyd, Rondal és Padraic a középiskola befejezéséig a családi házban maradt anyjukkal. Partridge nélkül Cunninghamnek fel kellett gyorsítania a munka ütemét, hogy talpon tudjon maradni. Több megbízást vállalt, több portrét készített, és portréfényképezést kezdett tanítani otthonában.

Szintén 1934-ben, amikor New Yorkban tartózkodott, Cunningham elkészítette az első „lopott képeinek” nevezett dokumentarista utcai fényképeit. Az utcai fényképezés iránti érdeklődése 1946-ban újult meg, amikor megismerkedett Lisette Modellel, ekkor mindketten a California School of Fine Arts-ban (ma San Francisco Art Institute) tanítottak.

0103

Fotó: Two Callas, 1925-1929
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 30 × 22.6 cm (11 13/16 × 8 7/8 in.) The Art Institute of Chicago, Julien Levy Collection. Gift of Jean Levy and the estate of Julien Levy, 1988.157.24
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.33

Cunningham kivételes intelligenciával és tehetséggel rendelkező nő volt, ám a férfiak által uralt szakmában versenyezni óriási kihívást jelentett neki. Tovább rontotta a helyzetét, hogy Cunningham becsmérelte néhány férfi kollégáját, akik időnként alábecsülték tehetségét és befolyását. Cunningham ekkoriban csatlakozott a San Francisco Women Artists csoporthoz, amelynek célja a nők művészeti szerepének előmozdítása és támogatása volt. 1964-ben Minor White fotográfus és szerkesztő egy külön számot szentelt az Aperture magazinban Cunninghamnek, ahol negyvennégy felvétele jelent meg.

Kilencvenkét évesen Cunningham új projektbe kezdett; idős embereket fényképezett. Úgy becsülte, hogy ez a munka két évig tart, és azt tervezte, hogy a fényképeket egy After Ninety című kötetben publikálja majd. Elkezdte keresni az alanyokat, meglátogatta őket otthonaikban, kórházakban és kolostorokban, de ezt a sorozatot sajnos már nem tudta befejezni.

Imogen Cunningham 1976. június 24-én San Franciscóban hunyt el.

0103

Fotó: Gertrude Stein, Writer, 1934
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 19.2 × 17 cm (7 9/16 × 6 11/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 87.XM.74.11

0103

Fotó: Aloe, 1925
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 20.8 × 16.5 cm (8 3/16 × 6 1/2 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 87.XM.74.1 Press Images | Getty Communications

0103

Fotó: Frida Kahlo Rivera, Painter, 1931
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 29.2 × 23.9 cm (11 1/2 × 9 7/16 in.) Getty Museum, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser
© Imogen Cunningham Trust 2017.129

0103

Fotó: Snake, 1929
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 19.7 × 16.5 cm (7 3/4 × 6 1/2 in.) The Art Institute of Chicago, Julien Levy Collection, Gift of Jean and Julien Levy, 1978.1063
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.35

0103

Fotó: A Man Ray Version of Man Ray, 1961
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 23.5 × 16.3 cm (9 1/4 × 6 7/16 in.) Getty Museum, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser
© Imogen Cunningham Trust 2016.173.10

0103

Fotó: Roi Partridge, Etcher, 1915
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Platinum print 20.6 × 15.5 cm (8 1/8 × 6 1/8 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 2019.107

0103

Fotó: Flax, 1926
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 23.5 × 16.1 cm (9 1/4 × 6 5/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 2019.93

0103

Fotó: Self-Portrait with Elgin Marbles, London, 1909-10
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Platinum print 16.7 × 12.4 cm (6 9/16 × 4 7/8 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 2020.24.1

0103

Fotó: On Mount Rainer, 1915
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Platinum print 18.4 × 23.4 cm (7 1/4 × 9 3/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 2020.24.2

0103

Fotó: Aiko’s Hands, 1971
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 27.2 × 34.7 cm (10 11/16 × 13 11/16 in.) Getty Museum, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser
© Imogen Cunningham Trust 2016.173.4

0103

Fotó: Martha Graham, Dancer, 1931
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 18.5 × 25.2 cm (7 5/16 × 9 15/16 in.) Getty Museum, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser
© Imogen Cunningham Trust 2016.173.18

0103

Fotó: Double Image, Sutter St. and Fillmore, about 1947
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 19.7 × 19.1 cm (7 3/4 × 7 1/2 in.) Oakland Museum of California. Gift of the Junior League of Oakland
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.13

0103

Fotó: Self-Portrait with Grandchildren in Funhouse, 1955
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 22.2 × 18.5 cm (8 3/4 × 7 5/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 2006.25.2

0103

Fotó: Phoenix Recumbent, 1968
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 19.1 × 22.2 cm (7 1/2 × 8 3/4 in.) Collection of Rudi Bianchi
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.84

0103

Fotó: Pentimento, 1973
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 18.3 × 22.4 cm (7 3/16 × 8 13/16 in.) Getty Museum, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser
© Imogen Cunningham Trust 2016.173.27

0103

Fotó: Tea at Foster’s, San Francisco, 1940s
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 19.1 × 18.7 cm (7 1/2 × 7 3/8 in.) Seattle Art Museum. Gift of John H. Hauberg
© Imogen Cunningham Trust EX.2020.3.72

0103

Fotó: Dancer, Mills College, 1929
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 21.7 × 18.7 cm (8 9/16 × 7 3/8 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 2006.25.6

0103

Fotó: My Father at Ninety, 1936
Imogen Cunningham (American, 1883-1976) Gelatin silver print 24.8 × 19.5 cm (9 3/4 × 7 11/16 in.) Getty Museum
© Imogen Cunningham Trust 87.XM.74.12

Jegyzetek

Imogen Cunningham: A Retrospective
GETTY CENTER
2022. március 8. – június 12.