Menü

Belfast Photo Festival 2022 – Nyári fotófesztivál-körkép III.

22 • 06 • 27Gyöngyösi Eszter

2022-ben június 2 és 30. között rendezték meg a Belfast Photo Festivalt, melynek idei fő témája a határterületek („The Verge”). Ahogy a fesztivál honlapján is olvashatjuk: az idei rendezvényen bemutatott művek a fókuszpontok áthelyezésére ösztönöznek, új perspektívákat nyitnak a világra, amelyben élünk, a múltra, amelyet örököltünk, és valami teljesen újnak a határára vezetnek bennünket.

A fesztivál meglehetősen kiterjedt, számos galériát és nyilvános teret betöltő kiállítással jelentkezik, emellett tárlatvezetésekkel, előadásokkal, vetítésekkel, workshopokkal és egy szimpóziummal is készülnek a szervezők.

Az idei rendezvény az el nem mondott történetekre, az alulreprezentált narratívákra, és az olyan nézőpontokra koncentrál, melyek gyakran észrevétlenek maradnak. Olyan művészek munkáit mutatják be, akik – mind koncepcionálisan, mind esztétikailag – szembemennek az uralkodó társadalmi, kulturális, történelmi és vizuális keretekkel.

Ehhez kapcsolódóan nyílt meg a fesztivál egyik fő kiállítása A Bigger Picture címmel, mely arra ösztönzi a közönséget, hogy a Belfast Művészeti Iskola feminista és queer művészeinek háttérbe szoruló szemszögéből tekintsen Észak-Írországra. A tizenöt feltörekvő művész munkáit felvonultató tárlat egyfajta ellenpontot, alternatív perspektívát kínál az országban továbbra is férfiak uralta fotográfiai terepen.

0103

Fotó: Shannon Ritchie from A Bigger Picture exhibition

A feminista vonalat tovább erősíti a tavalyi Spotlight-díj nyertes Alexandra Lethbridge új munkáiból nyíló kiállítása, az An Object of Vision. Lethbridge sorozata a most már egyre szélesebb körben ismert fogalom, a férfi tekintet (male gaze) működéséből: a „látott”, „megfigyelt” női test hagyományos ábrázolásából indul ki, és a nők történelmi narratívákból való kirekesztését mutatja be csendéleteken és kollázsokon keresztül. A tárlat a következő kérdést teszi fel: mi veszik el akkor, amikor a nők történetei és nézőpontjai kikerülnek a történelemből?

0103

Fotó: Alexandra Lethbridge

0103

Fotó: Alexandra Lethbridge

Más kiállítók, mint például a japán Kensuke Koike a múltat vizsgálják, és archívumokra támaszkodva alternatív látásmódot mutatnak be. Koike Észak-Írország két, történelmileg legfontosabb fotóarchívumában található több ezer kép közül válogatta ki a fotókat, majd különböző technikákkal manipulálta őket, így született meg új látomása a múltról.

0103

Fotó: Kensuke Koike: Alternative Ulster

A fentieken kívül a fesztivál korunk más égető problémáival is foglalkozik. A kiállított művek között megjelenik a Covid-járvány témája, az éghajlatváltozás problémája, a globális konfliktusok, az emberek tömeges migrációjának kérdése, illetve mindezek médiában való prezentálásának problematikája.

Utóbbihoz kapcsolódóan egy csoportos kiállítás is látható Against The Image: Photography. Media. Manipulation címmel, amely a fotográfia szubjektív voltát, illetve feladatát vizsgálja a tömegmédia (félre)tájékoztatásának korában. Ehhez egy szimpóziumot is szerveznek, ahol a kiállításon szereplő fotográfusok és neves magazinok képszerkesztői vitatják meg a fotóriporterek változó szerepét.

0103

Fotó: Tabitha Soren: Surface Tension from Against the Image exhibition

0103

Fotó: Rafael Heygster: Corona Rhaposdy from Capturing the Now exhibition

0103

Fotó: Rebecca Najdowski

0103

Fotó: Marta Bogdanska (Botanic Park)

0103

Fotó: Guido Mocafico: Blaschka, Creatures of the Sea

0103

Fotó: Rebecca Najdowski

0103

Fotó: Marta Bogdanska (Botanic Park)

0103

Fotó: Zora J Murff

Jegyzetek

Belfast Photo Festival 2022
2022. június 02–30.