Menü

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Water Towers, 1967–80, Gelatin silver prints Each 15 7/8 x 12 3/16 in. (40.4 x 31 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York Warner Communications Inc. Purchase Fund, 1980 (1980.1074a–p) © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

A Becher-házaspár életművét bemutató, online is megtekinthető kiállítás nyílt a New York-i MET-ben

22 • 09 • 01Cserna Endre

A neves német fotográfus-házaspár, Bernd (1931–2007) és Hilla Becher (1934–2015) megváltoztatták a huszadik század végének fotográfiáját, végérvényesen új pályára állítva a médium művészeti alkalmazását, amely azóta is meghatározza, hogyan viszonyulunk a fotográfiában rejlő lehetőségekhez.

Becherék az ötvenes évek végétől egészen a kétezres évekig szigorú rendű praxist alakítottak ki, amelynek középpontjában egyetlen téma állt: a háborúk utáni Németország eltűnőben lévő ipari építészete, amely egyszerre volt motorja a modernitás technológiájának és áttételesen, de a világháborúknak is ezek a fejlődések ágyaztak meg egyaránt. Képeik az ipari épületekben megbúvó civilizációs tragédiát sugározzák, illetve annak a modernista eszménynek a melankolikus elszivárgását, amely a felvilágosodás óta beterítette a nyugati ember képzeletének horizontját.

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Gravel Plants, 1988–2001, Gelatin silver prints Each 15 15/16 x 12 3/8 in. (40.5 x 31.5 cm) Courtesy The Walther Collection © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

Látszólag objektív, „letisztult” esztétikájuk visszatekintett az összeomlás tizenkilencedik és a huszadik század eleji előzményeire, miközben egyúttal a korabeli minimalista és konceptuális művészet megjelenésére is megfontoltan, kritikusan reagált a modernizmus szemszögéből. Ennek legfőbb eredményeként megkérdőjelezte, alkalmasint lebontotta a dokumentarista és a „képzőművészeti” fotográfia közötti szakadékot. (Ez a szakadék kicsit olyan, mint a Tótékban ároknak vélt árnyék: nem vagyunk biztosak a szakadék jelenlétében, de ha nincs is ott, udvariasságból néha mégis átugorjuk.) Becherék nagy formátumú fényképezőgéppel, módszeresen, precízen, elegánsan és szenvedélyesen örökítették meg a kohókat, ipari tornyokat, gabonasilókat, hűtőtornyokat és gáztartályokat. „Szabványosított” megközelítésük lehetővé tette a szerkezetek összehasonlító elemzését, amelyeket négy és harminc fotóból álló szekvenciákban állítottak ki. Ezeket a formai elrendezéseket „tipológiáknak", magukat az épületeket pedig „névtelen szobroknak" nevezték – kifogyhatatlan témaválasztásuk mégis pont az elfogyás, az elfáradás és a kiüresedés érzeteit hordozzák.

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Coal Bunker, Zeche Concordia, Oberhausen, Ruhr Region, Germany 1968 Gelatin silver print 23 1/4 × 19 1/4 in. (59 × 48.9 cm) Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher, courtesy Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur—Bernd & Hilla Becher Archive, Cologne © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Winding Towers, 1967–88, Gelatin silver prints Each 15 15/16 × 12 3/8 in. (40.5 × 31.5 cm) The Doris and Donald Fisher Collection at the San Francisco Museum of Modern Art © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Water Tower, Verviers, Belgium, 1983 Gelatin silver print 23 7/8 × 19 13/16 in. (60.6 × 50.4 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York Purchase, The Horace W. Goldsmith Foundation Gift, through Joyce and Robert Menschel, 1992 (1992.5009) © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Comparative Juxtaposition, Nine Objects, Each with a Different Function 1961–72 Gelatin silver prints Each 9 1/2 × 7 1/2 in. (24.1 × 19.1 cm) Mount 38 × 30 in. (96.5 × 76.2 cm) Purchase, Anonymous Gifts, by exchange, The Daniel and Estrellita Brodsky Family Foundation Gift, and David Hunter McAlpin Fund, by exchange, 2022 (2022.165) © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

0103

Fotó: Folder with notes on travel in the United States, 1987, Graphite and ink on paper 11 3/8 x 9 5/8 in. (29 x 24.5 cm) Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher, courtesy Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur—Bernd & Hilla Becher Archive, Cologne © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

Pedagógusként hallgatók több generációjára is nagy hatást gyakoroltak a düsseldorfi Kunstakademie-n, ahol Bernd 1976-ban az első fotográfiaprofesszor lett. Az azóta legendássá vált Düsseldorfi Fotóiskola tagjai között az elmúlt negyven év legelismertebb német művészeit találjuk, mint például Thomas Struth, Andreas Gursky, Candida Höfer és Thomas Ruff – gyakorlatilag a posztmodern fotográfia alkotói gondolkodásmódjai az ő osztálytermükben lettek kikísérletezve.

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Zeche Hannover, Bochum-Hordel, Ruhr Region, Germany 1973 Gelatin silver print 24 × 20 in. (61 × 50.8 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York Purchase, Vital Projects Fund Inc. Gift, through Joyce and Robert Menschel, 2011 (2011.67) © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

A New York-i Metropolitan Múzeumban novemberig látható posztumusz retrospektív kiállítás Becherék figyelemre méltó teljesítményét ünnepli, és ez az első olyan kiállítás, amely teljes hozzáférést biztosít a művészek személyes munkaanyag-gyűjteményéhez és átfogó archívumához.

0103

Fotó: Bernd & Hilla Becher: Blast Furnaces, 1969–93, Gelatin silver prints Each 15 15/16 × 12 3/8 in. (40.5 × 31.5 cm) The Doris and Donald Fisher Collection at the San Francisco Museum of Modern Art © Estate Bernd & Hilla Becher, represented by Max Becher

Jegyzetek

Bernd & Hilla Becher
The Met Fifth Avenue, New York, 691–693, and 851–852
2022. július 15. – november 6.

A kiállításon látható képeket ezen a linken lehet megtekinteni.