Menü

Déjà vu a Fotostiftung Schweizban

22 • 12 • 16Udvari Orsolya

„Ez mintha már megtörtént volna” – gondoljuk vagy mondjuk is, mikor déjà vu érzésünk van. A déjà vu jelenségének megfejtésére sok tudományos kutatás született napjainkra, hogy miből fakadhat az az érzés, mintha egy pillanatot vagy eseményt már átéltünk volna korábban. Az 1971-es alapítású Fotostiftung Schweiz újabb adalékot tesz a jelenséghez, kérdés formájában feltéve, nem a tudomány nyelvén, hanem a fotóén keresztül. A Déjà vu? Első rész című kiállítás a svájci archívum és központ gyűjteményének ismert vagy kevésbé ismert munkáit mutatta be.

A fotó megőrzésére, kutatására és népszerűsítésére fókuszáló Fotostiftung Schweiz Svájc hatodik legnagyobb városában, Winterthurban található. A központ megközelítőleg 100 neves fotográfus archívumát és munkáit gondozza, emellett átfogó gyűjteménye van a svájci fotótörténetből is. Idén szeptember közepétől az intézmény bővült, aminek következtében a látogatóknak lehetőségük lett nemcsak még több kiállításon közelebbről megismerni a gyűjteményt, de a színfalak mögé is betekinthetnek: a háttérmunkákba, valamint szélesebb hozzáférésre is tér nyílik a különböző tevékenységeket illetően.

A „room 2” névre keresztelt új előcsarnok és kiállítási tér idén ősz elején nyílt meg a látogatók számára. A helyiség a jövőben arra szolgál, hogy a gyűjtemény és archívum kincsein keresztül az elfelejtett, a fragmentált vagy akár a rövid életű fotográfus jelenségek, életművek és témák kerüljenek bemutatásra. A megrendezett események egyik célja, hogy ne csak az adott témákhoz, de a fotó médiumának megértéséhez is közelebb kerüljenek a nézők. Az intézmény a digitalizáció szerepére is reflektálni kíván az elkövetkező tárlatokon, valamint a fotó materializmusa és de-materializációs folyamataira is a fotográfus gyakorlatokban. A korábbi állandó kiállítótérhez, a „room 1” -hez képest ebben a térben inkább workshop-jellegűek lesznek a bemutatók és kiállítások.

Az új kiállítótér olyan szempontból is kuriózum, hogy szó szerint bepillantás nyílik a kulisszákba a kiállított munkákon túl, hiszen egy transzparens ajtón keresztül látni lehet az archívum fő munkaterét, ahol a legfontosabb munkák zajlanak az intézményen belül: a gyűjtemény kezelése, digitalizálása, kutatása. Mindazon folyamatok kis szeletei láthatók lesznek, amelyek során létrejönnek a kiállításra és rendezésre szánt anyagok. A kívülről érkezőknek is felvillannak a különböző állomások onnantól kezdve, hogy hogyan kerül be egy fotó egy ilyen intézménybe, a digitalizáláson keresztül, egészen a kiállítás folyamatáig. A „room 2” mellett az archív anyagok feldolgozására kialakított tér is bővült az elmúlt időszakban, valamint az ehhez tartozó infrastruktúrát is fejlesztették.

A svájci intézmény egy két részre osztott első kiállítással készült az újonnan megnyitott részre. A Déjà vu? Works from the Friends of Fotostiftung Schweiz collection, ahogy a címben is jelölve van, a „Fotostiftung Baráti Egyesületének” gyűjteményéből állt össze. Az egyesület 1982 óta működik, és több mint 2000 fotóval rendelkezik. A gyűjteménynek két fokális pontja van. Az egyik központi fókusz a nemzetközileg kiemelkedő alkotások története, a második pedig a svájci fotó fontos pozíciója. Az első pont kapta a kiállításon a hangsúlyt, vagyis a nemzetközi fotó legnagyobb alkotóinak munkáiból lett összeállítva a Déjà vu? Első rész. Az egyesület 40. évfordulójára eső kiállításon olyan „régi nagyok” kerültek a kortárs tekintet által bemutatva a kortárs tekintet elé tárva, mint Man Ray, Julian Margaret Cameron, Alexander Rodchenko, vagy Berenice Abbott. A kiállítás egyszerre kívánt reflektálni a gyűjtemény létrejöttének folyamatára, annak fontosságára és egyben hiányosságaira is. A kiállítás kurátorai Teresa Gruber és Peter Pfrunder voltak.

0103

Fotó: Heinrich Kühn: Girl in Sunday Dress, 1910
Collection Förderverein Fotostiftung Schweiz

0103

Fotó: Lewis Hine: Albanian Woman, Ellis Island, 1905
Collection Förderverein Fotostiftung Schweiz

0103

Fotó: Alfred Stieglitz: The Ferry Boat, Photogravure from Camera Work, 1910
Collection Förderverein Fotostiftung Schweiz

0103

Fotó: Henriette Grindat: Dans les Rues-Basses, Geneva, 1949
Collection Förderverein Fotostiftung Schweiz © Henriette Grindat / Fotostiftung Schweiz

0103

Fotó: Peter Keetman: Oil drop, 1956
© Toni Schneiders Archiv / Stiftung F.C. Gundlach Collection Förderverein Fotostiftung Schweiz

Jegyzetek

Déjà-vu? Part 1
Fotostiftung Schweiz
2022. szeptember 9. – december 11.