Menü

A nyugati identitás kérdéseit járja körül az egyik legnagyobb olasz fotográfiai fesztivál

23 • 05 • 25Szabó Benedek

A Fotografia Europea fotográfiai fesztivált már 18. alkalommal rendezik meg különböző helyszíneken, így az utóbbi időben a nemzetközi közönség figyelmét is felkeltette. A rendezvény most április 28. és június 11. között visszatér Észak-Olaszországba, Reggio Emilia városába. A fesztivál most a globalizáció témájára összpontosít, így tíz külön kiállítással olyan kérdésköröket mutat be, mint a nemzeti identitás, a marginalizált közösségek, a Brexit, vagy a társadalmi aktivizmus.

Mint korábban, úgy most is egy 16. századi hatalmas kolostor, a Chiostri di San Pietro ad helyszínt a rendezvénynek. Az épület első emeletén Mónica De Miranda A sziget című projektjének képeivel találkozhatnak a látogatók, a kiállított fényképek a nemi identitás, és a társadalmi kategóriák megváltozott helyzetét vizsgálják. A következő teremben Simon Roberts Merrie Albion című projektje szerepel, amely az Egyesült Királyság történelmi és jelenkori helyzetét elemzi. A fotográfiák mellett látható lesz a The Brexit Lexicon című kétrészes videomunka, amely a Brexit körüli politikai és közéleti vitákat közelíti meg saját szempontrendszerén keresztül.

A kiállítás egyik rendhagyó vállalkozása az volt, hogy összegyűjtötte a különféle politikai döntéseket, és a tömegtüntetéseket dokumentáló vizuális anyagokat. Ebből azzal a szándékkal hoztak létre kiállítást, hogy ezzel megtartsák azok aktualitását. A konkrét eseményekhez kapcsolódó fényképek és mozgóképek általában csak addig kapnak figyelmet, amíg a napi sajtóban jelen vannak, ám a kiállításon többekhez eljuthat mindaz, ami a hírek sokaságában elveszett.

A kiállítások között megjelennek olyan alkotók is, akik az euroatlanti világot elhagyva más értékekre összpontosítanak. Ilyen a francia származású Geoffroy Mathieu is, aki egy antropológiai kutatása során egy gyűjtögető életmódot folytató természeti nép életét követte nyomon. Az így létrejött L'Or des ruines művészi vállalkozás egy olyan alternatív életstílusról szól, amely az erőforrások megosztására épülő berendezkedést tartja szem előtt.

A Reggio Emilia városának egy másik helyszínén lesz látható az a kiállítás, amelyet a fesztivál minden évben más-más művészre bíz. Idén Myriam Meloni olasz fotográfus nyerte a megbízást, aki az Ovidius által elbeszélt mítoszokból kiindulva a kortárs Európa portréját rajzolja meg. Az alkotó szemszögéből a kontinensen egyfajta szelíd forradalom zajlott le, amelynek eredménye lehet a női egyenjogúság, illetve a különböző közösségek együttélésének lehetősége. A művész egy új kritikai perspektívát kínál, amely párbeszédet szeretne folytatni a kulturális értékekről, és az átalakuló Európáról.

A fesztivál keretében megrendezett kiállításokon láthatók még – többek között – Sabine Weiss, Nan Goldin, Luigi Ghirri, Rafał Milach, Ferdinando Scianna, Bernard Plossu, Simon Roberts és Yelena Yemchuck képei is, akinek hamarosan a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában nyílik kiállítása.

0103

Fotó: Bernard Plossu: Bordeaux, 1994, 40x30 cm, ©Bernard Plossu

0103

Fotó: Alberto Franchetti: Contadini con bestiame 1915–18 - Biblioteca Panizzi Reggio Emilia

0103

Fotó: Mónica de Miranda: The Lunch on the beach (after Manet), Portugal, 2022, 350 x 230 cm (6 parts of 115 x 116,50 cm), inkjet print on cotton paper, © Mónica de Miranda

0103

Fotó: Ferdinando Scianna: Budapest, Ungheria, 1990. Tre allegre ragazze accompagnano Josip Stalin alla pattumiera della storia, 1990, 43x49 cm, © Ferdinando Scianna

0103

Fotó: Geoffroy MATHIEU: L’or des ruines / The gold of ruins, Grand Paris, 2020, Original size 60x80 cm, Framed pigment print, color photography, ©Geoffroy MATHIEU / Les Regards du Grand Paris, commande photographique nationale, Ateliers Médicis et Centre national des arts plastiques.

0103

Fotó: Mattia Balsamini: Senza titolo da Protege Noctem, Basilea, Svizzera, 2021 © courtesy Mattia Balsamini

0103

Fotó: Mónica de Miranda: Whistle for the wind, Portugal, 2022, 105 x 70 cm, inkjet print on cotton paper, © Mónica de Miranda, Comissioned by Autograph London

0103

Fotó: Rafał Milach: Women’s Strike Protest against nearly total abortion ban,Warsaw, Poland 28.10.2020,© Rafał Milach courtesy of The Archive of Public Protests

0103

Fotó: Nan Goldin: Bruce in the ruins, Pompei, 1995 © Ars Aevi

0103

Fotó: Myriam Meloni: Claudia. Dalla serie: Nelle giornate chiare si vede Europa, Tanger 2023 © Myriam Meloni

0103

Fotó: Myriam Meloni: La danza e la biologia. Dalla serie: Nelle giornate chiare si vede Europa, Tanger, 2023 © Myriam Meloni

0103

Fotó: Alessia Rollo: Estasi nuziale, 2021, 100x80, ©Alessia Rollo

0103

Fotó: Sabine Weiss: Venezia, Italia, 1950 © Sabine Weiss, collections Photo Elysée, Lausanne

0103

Fotó: Luigi Ghirri: Ferrara, 1981 © Eredi Luigi Ghirri

0103

Fotó: Cédrine Scheidig: Christopher and Farah, 2022 © Cédrine Scheidig

0103

Fotó: Sabine Weiss: New York, USA, 1955 © Sabine Weiss, collections Photo Elysée, Lausanne

0103

Fotó: Simon Roberts: Broadstairs Dickens Festival, Isle of Thanet, 19 June 2008, 152x182 cm, Archival pigment print © Simon Roberts

0103

Fotó: Simon Roberts: Beachy Head, Seven Sisters Country Park, East Sussex, 14 March 2017, 152x182cm, Archival pigment print © Simon Roberts

0103

Fotó: Yelena Yemchuk: Odesa © Yelena Yemchuk

Jegyzetek

Fotografia Europea
2023. április 28. – június 11.